Registratie van een onderneming
Om de elektronische steunmaatregelen van het Agentschap voor Innoveren en Ondernemen (Ecologiepremie Plus en kmo-portefeuille) te kunnen gebruiken moet je jouw onderneming registreren op het online platform (INKOM).
Je krijgt toegang tot het online platform d.m.v. een identiteitscontrole via het Toegangsbeheer van de Vlaamse overheid (ACM – Access Control Management) én als je over de juiste gebruikersrechten beschikt. Het beheer van die rechten gebeurt via het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid (IDM – Identity Management).
Na identificatie en mits de juiste rechten kan je de ondernemingsgegevens beheren (INKOM) en een steunaanvraag indienen (EPPLUS of kmo-portefeuille).
Het toegangsbeheer
De controle van je identiteit gebeurt op basis van je rijksregisternummer. Je kan aanmelden met :
- de elektronische identiteitskaart (EID) en aangesloten kaartlezer
- Itsme
- het federaal token
- een beveiligingscode via app
- een beveiligingscode via sms
Bij een eerste gebruik zal je de digitale sleutel van je aanmeldkeuze moeten activeren. Lees de informatiepagina's
Het gebruikersrecht is beperkt in de tijd.
Het gebruikersrecht is beperkt in tijd. In de periode tussen oktober en december zullen veel gebruikersrechten vervallen. 10 dagen voor de vervaldatum begint het gebruikersbeheer automatische mails te versturen. Dat betekent dat je gedurende 10 dagen elke dag een mail zal krijgen om de einddatum van het recht aan te passen.
Ben je een wettelijk vertegenwoordiger? Dan hoef je niets te doen. Je kan rechtstreeks blijven aanmelden op de toepassing (ook nadat jouw rechten vervallen zijn).
Ben je geen wettelijk vertegenwoordiger? Dan dient de wettelijk vertegenwoordiger van jouw onderneming het toegangsrecht te verlengen via Het Gebruikersbeheer.
Wil je weten of je een wettelijk vertegenwoordiger bent of wie de lokale beheerders van jouw onderneming zijn? Kijk dan onder de tab "functies" in de KBO Public Search.
Meer informatie over wat jouw lokale beheerder moet doen voor de toekenning of verlenging van de gebruikersrechten vind je op overheid.vlaanderen.be of in onze handleiding.
Het gebruikersbeheer
Je krijgt automatisch toegang indien je een wettelijk vertegenwoordiger van je onderneming bent.
Wil je weten wie de wettelijk vertegenwoordigers voor jouw onderneming zijn? Ga dan naar 'mijn profiel' in het Gebruikersbeheer of vul hier je ondernemingsnummer in. Deze personen staan in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) vermeld bij de rubriek ‘Functies’ van jouw onderneming.
Alle andere personen moeten het VLAIO Inkom Gebruikersrecht met profiel ‘Gebruiker’ krijgen van de lokale beheerder van de onderneming.
In ‘mijn profiel’ van het Gebruikersbeheer kan je nagaan of je dit recht reeds bezit, en wie de lokale beheerder is.
De lokale beheerder zal je (1) als gebruiker moeten toevoegen en (2) het gebruikersrecht VLAIO_Inkom_Gebruiker met profiel Gebruiker moeten toekennen via het Gebruikersbeheer van de Vlaamse overheid.
Meer informatie over wat jouw lokale beheerder hiervoor moet doen vind je hier of in onze handleiding.
Volgende filmpjes tonen je hoe je :
- Een gebruiker toevoegt;
- Aan deze gebruiker een gebruikersrecht toekent (kies VLAIO_Inkom_Gebruikersrecht);
- Een gebruiker verwijdert.
1. Bekijk hoe je een gebruiker toevoegt:
2. Bekijk hoe je aan deze gebruiker rechten toekent:
3. En hoe je een gebruiker verwijdert:
De ondernemingsgegevens
De ondernemingsgegevens worden o.m. opgehaald bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen en de Nationale Bank van België. Waar nodig dien je de gegevens nog aan te vullen.
Op basis van die gegevens wordt de ondernemingsgrootte van je onderneming berekend. Maakt je onderneming deel uit van een groep van ondernemingen dan dien je ook de cijfers van die overige ondernemingen mee in rekening te brengen, cf. de Europese kmo-definitie.
Bekijk hiervoor de handleiding ondernemingsgegevens.