Sanering van leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten

Laatst gewijzigd op 12 aug 2024 (Alle wijzigingen)

Samengevat

Voor wie
ondernemingen (<2 j eigenaar van leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimte)
Voor wat
saneren van bedrijfsruimten opgenomen op bep. inventaris
Subsidie
van 30% van de totale kostprijs (min. € 24.750) soms 60%

Op zoek naar een geschikte bedrijfslocatie? Neem dan een kijkje op bizLocator en bekijk de VLAIO webpagina's over Bedrijfslocatie

Wat houdt de maatregel in

Om de leegstand en/of verwaarlozing van bedrijfsruimten te bestrijden worden leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsgebouwen door de Vlaamse overheid opgenomen in een inventaris en kunnen de eigenaars ervan onder bepaalde voorwaarden gevorderd worden tot betaling van een heffing. De opbrengsten van deze heffingen wordt o.m. aangewend om saneringswerken te subsidiëren die worden uitgevoerd aan dergelijke bedrijfsgebouwen.

Er moet wel voldaan zijn aan onder meer de voorwaarde dat de bedrijfsruimte minstens sinds twee opeenvolgende jaren is opgenomen in de Inventaris. De kadastrale oppervlakte moet minstens 5 are bedragen.

De subsidie bedraagt 30% van de totale kostprijs van de saneringswerken, en kan onder bepaalde voorwaarden ook 60% bedragen.

Wie komt in aanmerking

De subsidie kan worden aangevraagd en bekomen door eigenaars (volle eigendom, houder van recht van opstal, erfpachthouder of vruchtgebruiker) van een leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten. Het kan zowel gaan om natuurlijke personen als om rechtspersonen (incl. vzw's).

Er moet wel voldaan zijn aan onder meer de volgende voorwaarden:

  • de bedrijfsruimte moet minstens sinds twee opeenvolgende jaren in de Inventaris zijn opgenomen; als bewijs zullen de registratieattesten steeds worden bijgevoegd (enkel bedrijfsruimten van ten minste 5 are kadastrale oppervlakte kunnen worden opgenomen op deze Inventaris);
  • men mag ten hoogste 2 jaar nieuwe eigenaar zijn van het onroerend goed op het ogenblik van de indiening van de subsidieaanvraag; als nieuwe eigenaar worden evenwel niet beschouwd: 
    • de vennootschappen waarin de vroegere eigenaars van de bedrijfsruimte rechtstreeks of onrechtstreeks participeren;
    • Bloed- en aanverwanten tot en met de derde graad.
  • het bedrag van de subsidieerbare saneringskosten moet minimum € 24.750 bedragen, exclusief btw (btw wordt niet gesubsidieerd);
  • als een omgevingsvergunning voor de saneringswerkzaamheden vereist is, dan wordt de subsidieaanvraag ingediend minstens zes maanden vóór de vervaltermijn van de vergunning;
  • om in aanmerking te komen voor de financiële steun moeten bij de uitvoering van de saneringswerkzaamheden de principes van water- en energiezuinigheid, circulair slopen en klimaattransitie gerespecteerd worden;
  • om in aanmerking te komen voor de financiële steun mag bij de vernieuwing geen vergunningsplichtige zonevreemde functiewijziging ter uitvoering van artikel 4.4.23 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening worden doorgevoerd in een of meer van de bedrijfsgebouwen, of in de bijhorende bedrijfswoning.
  • de herbestemmingswerkzaamheden moeten uiterlijk starten twee jaar na de datum van betekening van de goedkeuring van het subsidiebedrag (of vijf jaar na betekening in geval van herbestemmingswerkzaamheden in het kader van een definitief gesloten brownfieldconvenant).
     

Wat komt in aanmerking

De subsidie wordt verleend voor sloopwerken en voor saneringswerkzaamheden om het bedrijfsgebouw in zodanige staat te brengen zodat de eigenlijke herbestemmingsbouwwerkzaamheden kunnen worden aangevat. Dit kan het volgende omvatten:

  • de volledige afbraak van alle constructies tot aan het maaiveld of, indien nodig, tot onder de grond;
  • de gedeeltelijke sloping van interne en externe constructies en het verwijderen van uitrustingen, elementen, die niet bruikbaar zijn voor de herbestemmingsbouwwerkzaamheden;
  • stuttings- en schoringswerken en nieuwbouwconstructies, voor zover deze noodzakelijk zijn om de stabiliteit van de te behouden constructies en, in voorkomend geval, ook van aanpalende constructies, te verzekeren of om de verdere aftakeling van te behouden constructies te voorkomen;
  • aanvullen van putten/sleuven ontstaan na wegnemen van funderingen en vloerplaten;
  • verwijderen van uit de bedrijfsgebouwen van elementen die een gevaar inhouden of die de gezondheid kunnen schaden.

Saneringen in de milieutechnische zin worden niet gesubsidieerd. 

Omvang steun

Voor de sanering van leegstaande en/of verwaarloosde gebouwen opgenomen in de Inventaris kan een subsidie worden verleend van 30%.

Een verhoogd subsidiepercentage van 60% is mogelijk als wordt aangetoond dat het saneringsvoorstel en de te realiseren herbestemming substantieel bijdragen aan een of meer van de volgende doelstellingen:

  • de verhoging van het ruimtelijk rendement;
  • de ontharding en vergroening; 
  • de transitie naar hernieuwbare energie en klimaatneutraliteit;
  • de versterking van de verweving van activiteiten, of van gedeeld of meervoudig ruimtegebruik.

Uitbetalingsprocedure

De uitbetaling van de subsidie kan in drie schijven gebeuren: 

  • een eerste voorschot van 30% van het toegekende subsidiebedrag nadat aan het Departement Omgeving onder meer afschriften zijn overgemaakt van het met de aannemer gesloten contract en van het bevel tot aanvang van de saneringswerkzaamheden; 
  • een tweede voorschot 30% van het toegekende subsidiebedrag als het bedrag van de uitgevoerde werkzaamheden meer bedraagt dan 75% van het bedrag van het eerste voorschot; 
  • het saldo op basis van de eindafrekening.

Aanvraagprocedure

Een subsidieaanvraag wordt ingediend via een aangetekend schrijven, aan het Departement Omgeving – Afdeling Gebiedsontwikkeling, Omgevingsplanning en -projecten - Leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van wijzigingen van deze maatregel én andere maatregelen in de Subsidiedatabank van VLAIO? Dat kan via de gratis Nieuwsbrief van de Subsidiedatabank.