Wijzigingen aan Waarborgregeling tot 2,25 miljoen euro
PMV start een samenwerking met het ImpaktEU-fonds dat zich richt op de ontwikkeling van microfinanciering en sociaal ondernemerschap in België, en meer algemeen in Europa. ImpaktEU wordt een waarborghouder en zal vanaf 1 januari 2025 Vlaamse waarborgen kunnen verkrijgen via PMV bij het verlenen van kredieten. Dat moet de financieringskloof verkleinen waar microfinanciering en sociaal ondernemerschap vandaag mee kampen. Meer informatie in het nieuwsbericht Voortaan ook waarborg op kredieten aan sociale ondernemers via ImpaktEU.
Vanaf 1 oktober 2024 verhoogt het maximumbedrag naar € 2,25 miljoen voor waarborgen t.e.m. 5 jaar. Voor waarborgen langer dan 5 jaar t.e.m. 10 jaar bedraagt het maximumbedrag € 1,125 miljoen. Het bedrag voor de automatische beslissingsbevoegdheid wordt eveneens verhoogd tot € 1,125 miljoen.
1. Doordat de-minimisverordening op 1 januari 2024 werd gewijzigd (zie nieuwsbericht op de VLAIO website) zijn de waarborgen voor financiering van rollend materiaal niet meer uitgesloten. Het bruto subsidie equivalent (BSE) is verhoogd naar € 300.000 en geldt nu ook voor de transportsector voor goederenvervoer over de weg, waar dit voorheen beperkt was tot € 100.000. 2. Er kan in de toekomst ook door de sectoren landbouw, visserij en aquacultuur een beroep worden gedaan op de waarborgregeling bij bepaalde waarborghouders. Dit wel voor beperkte bedragen en een beperkte looptijd: € 150.000 (BSE: € 20.000) voor de landbouw en € 225.000 (BSE: € 30.000) voor visserij en aquacultuur. Voor deze 3 sectoren worden specifieke de-minimisverordeningen gebruikt.
De juridische basis van deze waarborgregeling werd aangepast vanaf 28 januari 2023. Hierdoor wordt o.m. de 'Crisiswaarborg' vervangen door de mogelijkheid van een 'Verlenging van de waarborg', die losgekoppeld wordt van het bestaan van een door de Vlaamse Regering vastgestelde crisis. Ook de 'Waarborgregeling hinder openbare werken' wordt hierdoor opgeheven.
Sinds 1 september 2022 kiest PMV voor een nieuw merkbeleid waarbij zowel de communicatie over de standaardproducten als over de financiering op maat onder het moedermerk PMV zal worden gevoerd. Het submerk PMV/z waarmee de standaardproducten van PMV in de markt werden gezet, verdwijnt. Het nieuwe merkbeleid gaat gepaard met een verfrissing van de huisstijl en een nieuwe slogan: partners in ambitie. De weblinken en contactgegevens werden ingevolge deze wijzigingen aangepast.