BeGeo

Alles gebeurt ergens. Geo-informatie wordt steeds belangrijker in de dienstverlening naar de burger toe en in de oplossingen die door bedrijven worden aangeboden, meer en meer is locatie een cruciale parameter in de digitale economie.

Dit event is afgelopen

Het Nationaal Geografisch Instituut en Agoria, met de steun van TMAB Business Events, organiseren voor de zevende maal BeGeo, hét nationaal congres met beurs rond geo-informatie waar zowel de overheid, de privésector als de onderzoekswereld elkaar ontmoeten.

Programma

Op het programma in track 6 Smart Retail City staan verschillende projecten die steun kregen van VLAIO of het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling:

Smart Retail Dashboard: Naar een data-gedreven handelskernbeleid (NL)

Bieke Henkens, Senior researcher, imec-SMIT-VUB

Met het Smart Retail Dashboard willen partners imec-SMIT-VUB en VLAIO in samenwerking met Geo Solutions een datadashboard uitwerken dat alle relevante data met betrekking tot lokale economie centraal verzamelt, analyseert en visualiseert (bijvoorbeeld druktemetingen, bezoekersprofielen, en transactiedata). Dit dashboard zal als ondersteunend instrument fungeren voor besturen én detailhandelaars bij het ontwikkelen van een sterk en data-gedreven handelskernbeleid. Het dashboard kan bijvoorbeeld gebruikt worden om retailers aan te trekken, een detailhandelsplan op te maken én op te volgen, alsook events of stadmarketing te monitoren en evalueren.

Bedrijvige kernen

Toon Dirckx, Project coördinator, De Proefploeg/Quares

De Profploeg is een team van doorgewinterde experten en innovatieve denkers die een bijdrage kunnen leveren aan het bekomen van meer bedrijvige kernen en bruisende buurten. Lokale besturen kunnen een beroep doen op de expertise van deze Profploeg om hun beleid ‘bedrijvige kernen’ verder op de rails te zetten. De begeleiding die één mensmaand in consultancy bedraagt is kosteloos en toegankelijk voor zowel kleine als grote gemeenten. De Profploeg is actief in 93 gemeenten in Vlaanderen. De lezing zal het brede scala aan problematieken waarop de Profploeg werkt uiteenzetten.

Data Gestuurde Winkelgebieden

Dirk Ketele, Projectleider, Stad Antwerpen

De Steden Mechelen, Leuven, Roeselare en Antwerpen en de Thomas More Hogeschool willen data intelligent gebruiken om de dynamiek van de winkelgebieden beter te sturen. Druktemeting, bezoekersprofielen en bestedingsgedrag blijken belangrijke parameters , zowel voor de ondernemers als voor de lokale besturen. De uitdaging is om te streven naar kwalitatieve data collectie, intuïtieve dashboards op maat van de gebruiker en een business model voor data sharing binnen de lokale community.

Slimme data voor een toekomstbestendig stedelijke handelsbeleid

Kim Lievens, Projectmanager Data Management Retail (INVEST), POM West-Vlaanderen

INVEST is een project van de Vlaamse provincies dat focust op een duurzaam en toekomstgericht winkelbeleid vanuit de versterking van de commerciële kern en lokale aankopen. Ze willen dit beleid meer baseren op data en slimme tools om het nauwkeuriger en efficiënter te maken en vergelijkende analyses mogelijk te maken. Gemeenten krijgen aanvullende gegevens en worden geholpen deze te vertalen naar hun bredere winkelbeleid. Ook zullen de retailers zelf bepaalde data kunnen gebruiken om hun verkopen beter te analyseren en efficiënter te maken of om betere keuzes te maken bij de (her)allocatie van nieuwe en bestaande winkels. Tijdens deze sessie worden ook gelijkaardige projecten kort besproken.

Organisator
Nationaal Geografisch Instituut i.s.m. Agoria

Dit event is afgelopen

Locatie

Adres

Brussels Expo Belgiëplein 1 1020 Brussel