Smarketingbootcamp: in 6 sessies naar een sterker fundament

Wil je de band met je bestaande klanten versterken? Heb je meer leads nodig? Wil je een nieuwe markt aanboren of een nieuwe doelgroep bereiken? Of proactief klanten opvolgen? Dat zijn allemaal situaties waarin Smarketing z’n vruchten afwerpt.

Praktisch

Date
Tijdstip
09.30 - 16.30 uur
Locatie

Officenter Geel Kleinhoefstraat 5 2240 Geel

In veel ondernemingen zijn sales en marketing letterlijk verschillende ‘eilanden’. Wij geloven dat sales en marketing net de handen in elkaar moeten slaan om processen efficiënt te laten verlopen en tot een optimaal bedrijfsresultaat te komen. 

Wil je de band met je bestaande klanten versterken? Heb je meer leads nodig? Wil je een nieuwe markt aanboren of een nieuwe doelgroep bereiken? Of proactief klanten opvolgen? Dat zijn allemaal situaties waarin Smarketing z’n vruchten afwerpt.

  • Smarketing helpt om je bedrijfsimago en -identiteit op één lijn te krijgen, en zo klanten en medewerkers aan je te binden. 
  • Marketing leidt tot naamsbekendheid en leads; sales jaagt de verkoopcijfers verder de hoogte in.
  • Authentieke marketing zorgt dat je beloftes inlost, waarna er ruimte ontstaat voor cross- en upselling, en ga zo maar door.

In dit smarketing bootcamp geven we de bouwstenen mee voor jouw stevig smarketingfundament, zodat je organisatie efficiënter en met meer resultaat de doelstellingen behaalt. De opleiding is voor KMO-zaakvoerders met een B2B-aanbod en minimum 5 werknemers. 

Meer over Sarah en Pieter:

Sarah Vandewoude en Pieter Nelissen begeleiden ondernemers en bedrijven door hen onder te dompelen in de smarketingmindset en hen uit te dagen op vlak van hun smarketing fundament. Sarah is Managing Lady bij Creactiv en Pieter is Partner bij SalesWise

Sarah is gepassioneerd door persoonlijk ondernemerschap en krachtige relaties. Ze haalt ontzettend veel energie uit het begeleiden van ondernemers en hun team via gepersonaliseerde trajecten en sessies zoals deze bij UNIZO. De persoonlijke missie van Pieter is om bedrijven te laten inzien dat sales iets heel menselijks is. Sales vertrekt vanuit een persoonlijke connectie. Zonder vertrouwen is er geen sales, want mensen kopen van mensen.

Wat je eruit haalt

Je marketing- en salesinspanningen met elkaar vervlechten heeft heel wat voordelen.

  • Het bespaart je tijd en kosten. 
  • Marketing leidt tot naamsbekendheid en leads; sales jaagt je verkoopcijfers verder de hoogte in.
  • Authentieke marketing zorgt dat je jouw beloftes inlost, waarna er weer mogelijkheden voor cross- en upselling ontstaan, en ga zo maar door. 
  • Het helpt je bovendien om je bedrijfsimago en -identiteit op één lijn te krijgen. ‘What you see is what you get’: da’s geen overbodige luxe als je klanten en medewerkers vandaag aan je wil binden.

Ben jij klaar om het Smarketing-fundament in je organisatie te leggen? Dan zijn deze 6 sessies iets voor jou! We stellen doelen en werken er gericht naartoe. Je krijgt van ons de inzichten en de tools die je nodig hebt. 

Het programma

  • Dag 1: Tijd voor een interne en een externe analyse. Door in kaart te brengen waar je nu staat, gun je jezelf een helder vertrekpunt.
  • Dag 2: Wat zijn je doelstellingen? Hoe positioneer je je?
  • Dag 3: Is de doelgroep waar je nu op mikt wel jouw ideale doelgroep? Samen gaan we van een focus op enkel nieuwe leads naar laaghangend fruit bij bestaande klanten. 
  • Dag 4: Tijd om te focussen op contentmarketing en communicatie. Boodschap, kanalen en tools: alles komt aan bod.
  • Dag 5: Je maakt kennis met nuttige methodologieën en salestechnieken zoals solution selling. Vertrek eens niet vanuit je product, maar vanuit de noden van je klant!
  • Dag 6: Alle puzzelstukken vallen in elkaar. Je persoonlijke implementatieplan staat na deze afsluitende sessie op punt, met bijbehorende timings en rolverdelingen.

Waarom een bootcamp?

We kiezen er bewust voor om gedurende een langere periode op smarketing te focussen, om je volledig te kunnen onderdompelen in de filosofie. We willen je even uit je organisatie halen en je de smarketingprincipes eigen te maken.

Praktisch

Wij voorzien tijdens de middagen een smakelijke lunch. Er is een ruime parking aan de locatie.

Sessie 1 | introspectie

In deze sessie kom je te weten wat de insteek van smarketing is en welke fundamentele principes hierbij horen. We nemen de tijd voor een interne en een externe analyse van je organisatie. Door in kaart te brengen waar je nu staat, gun je jezelf een helder vertrekpunt. We brengen samen je punt A in kaart om daaropverderbouwend punt B te schetsen (sessie 2) en de weg ernaartoe te bepalen (sessies 3-6). Enkele zaken die aan bod komen:

  • Welke gesprekken dien ik te voeren met mijn medewerkers, klanten, partners en leveranciers om de nodige smarketing resultaten neer te zetten?
  • Wat zijn de blinde vlekken in mijn organisatie op vlak van smarketing?
  • Hoe kom ik tot een werkbare SWOT die mijn commerciële processen belichten en de nodige prioriteiten blootleggen?

18/04 van 9:30 tot 16:30

Sessie 2 | doelstellingen

We brengen je punt B in kaart door in te zoomen op je bedrijfsdoelstellingen voor het komende jaar, zodat je op dit punt alvast een voorsprong neemt!

Enkele topics die we behandelen:

  • Wat zijn jouw belangrijkste kwantitatieve en kwalitatieve bedrijfsdoelstellingen voor 2024 en de toekomst?
  • Waar sta je vandaag en waar dien je bij te sturen?
  • Hoe kan smarketing ondersteunend zijn aan (een aantal van) deze doelstellingen?

02/05 van 9:30 tot 16:30

Sessie 3 | Doelgroepen en positionering

Is de doelgroep waar je nu op mikt wel jouw ideale doelgroep? Samen gaan we van je focus op enkel nieuwe leads naar laaghangend fruit bij bestaande klanten. 

Tijdens deze tweede sessie zoomen we o.a. in op de volgende vragen:

  • Waarom is het essentieel om je ideale klant/doelgroep te bepalen?
  • Aan welke parameters dient je ideale klant/doelgroep te voldoen?
  • Hoe verdeel je je klantenportefeuille in ABC-segmentaties?
  • Hoe maak je de behoeftecreatie van je doelgroep via social persona’s tastbaar?

16/05 van 9:30 tot 16:30

Sessie 4 | Contentmarketing en communicatie

  • Tijd om te focussen op contentmarketing en communicatie. Boodschap, kanalen en tools: alles komt aan bod. Hoe creër je content die je doelgroep meteen aanspreekt?
  • Via welke kanalen kan je die content verspreiden om je doelgroep te bereiken?
  • Hoe zorg je er voor dat je smarketing doelstellingen helder en haalbaar zijn en vertaald worden naar kwalitatieve content
  • Hoe volg ik mijn content op om hier ook daadwerkelijk verkoop uit te realiseren?

30/05 van 9:30 tot 16:30

Sessie 5 | Solution selling

Deze dag zoomen we in op de vertaalslag naar sales. Via scripts, rollenspellen en feedback, transformeer je je blinde vlekken op salesvlak naar werkbare handvaten. Je leert nuttige methodologieën zoals de waves en bijbehorende salestechnieken zoals solution selling kennen. Vertrek eens niet vanuit je product, maar vanuit de noden van je klant!

We focussen ons op:

  • Waar loop je tegenaan op vlak van sales gesprekken?
  • Wat is een werkbare sales flow?
  • Welke sales scripts en structuren heb je nodig om jou en je organisatie naar een hoger niveau te brengen?
  • Hoe kan je van cold calling naar warme leads gaan?

13/06 van 9:30 tot 16:30

Sessie 6 | Implementatieplan dat de continuïteit garandeert

Tijdens de zesde sessie vallen alle puzzelstukken in elkaar. Je persoonlijke implementatieplan staat na deze afsluitende sessie op punt, met bijbehorende timings en rolverdelingen.

27/06 van 9:30 tot 16:30

Uiterste inschrijvingsdatum
Deelnameprijs
1875 euro
Organisator
UNIZO

Praktisch

Date
Tijdstip
09.30 - 16.30 uur
Locatie

Officenter Geel Kleinhoefstraat 5 2240 Geel

Locatie

Adres

Officenter Geel Kleinhoefstraat 5 2240 Geel