BAPAS zet biergastronomie op de kaart

Een heerlijk fris pintje bier op een zomers terrasje. Het zwaardere, donkere bier met vrienden op café tijdens de koude wintermaanden. En wat dacht je van aangepaste bieren bij een overheerlijke menu? “Vooral dat laatste miste ik nog”, vertelt Karl Van Malderen, bezieler van BAPAS. “Belgische bieren zijn lekker én kwaliteitsvol. Het heeft gastronomisch potentieel en verdient zijn plaats op elke culinaire kaart. Maar dat vraagt natuurlijk een goede opleiding van zowel chefs als biersommeliers.”
Karl Van Malderen

Een groentje in ondernemerschap

Dat gastronomische potentieel leidde in 2012 tot een boek dat bier en gastronomie samenbracht. Niet zomaar het zoveelste kookboek. Het introduceert je in de verschillende bierstijlen en wijd je in in de complexe smaken en geuren van een aantal kwaliteitsvolle Belgische bieren. Daarboven krijg je per beschreven biersoort een match met diverse voedingsproducten/-ingrediënten. En als toetje een heerlijk tapas receptje per bier. De naam BAPAS, bier en tapas, was snel gevonden.

“Initieel stond BAPAS voor Belgisch bier en tapas”, aldus Karl. “Ik heb Belgisch weggelaten en opengetrokken, niet om Belgisch bier in de schaduw te zetten, maar om alle kwaliteitsvolle bieren een plaats te geven.”

Karl: “Vanuit de horeca kwam er veel interesse na de publicatie. Of dit misschien ook als dienst aangeboden kon worden. Want hoe doe je dat in je eigen horeca zaak?” Er begon iets te borrelen en te gisten. Aan passie en doorzettingsvermogen ontbrak het niet. Aan kennis over ondernemen aanvankelijk wel. Karl: “De naam BAPAS werd her en der al gebezigd én wel heel vrij geïnterpreteerd. Hoewel bedoeld om bier een mooiere plaats aan tafel te geven, deden de kopieerders net dat niet. En dan beginnen er juridische zaken te spelen want BAPAS is een beschermde naam. Maar als groentje in het ondernemerschap wist ik niet goed hoe hiermee om te gaan.”

Karl: “Daarom ging ik op zoek naar kennis en mensen die me de eerste stappen van het ondernemen konden bijbrengen. Zo ben ik bij Katie Van den Bulck, VLAIO bedrijfsadviseur terecht gekomen.”

Die oude liefde vergeet je nooit

“Ik herinner me die eerste gesprekken nog”, zegt Karl. “Die gingen vooral over de focus, het business model en het bijhorende canvas. Die heb ik toch een paar keer ingevuld. In het begin ging ik alle kanten op, van het publiceren van boeken tot marketingactiviteiten voor bierbrouwers. Maar uiteindelijk kwam ik terug bij mijn oude liefde: lesgeven. Dat aspect passioneerde me doorheen al mijn activiteiten: in judo en bij de opleidingen kine en LO. Het didactische en methodische komt steeds terug. Ook in mijn bedrijf. En geloof me, het heeft tijd gekost om de juiste weg én voldoening te vinden. BAPAS is ondertussen uitgegroeid tot een expertisecentrum.”

BAPAS is een beschermde naam. Maar als groentje in het ondernemerschap wist ik niet goed hoe hiermee om te gaan. Daarom ging ik op zoek naar kennis en mensen die me de eerste stappen van het ondernemen konden bijbrengen. Zo ben ik bij Katie Van den Bulck, VLAIO bedrijfsadviseur terecht gekomen.

Karl Van Malderen
Oprichter BAPAS

Hoewel de grote lijnen vanaf het begin vrij helder waren voor Karl, heeft de totstandkoming van dit expertisecentrum de nodige tijd gekost. Opleiding geven via een gamification model werd ernstig bekeken maar verdween weer in de schuif om plaats te maken voor een tweede boek.

Karl: “Bij de uitgave van dat boek in 2015 ontstond het ‘bierpaspoort’ dat meteen door brouwers enthousiast omarmd werd.” BAPAS TV zag het leven, om zowel de recepten als het bier te promoten. “Visibiliteit creëren was de boodschap. Via facebook, instagram en twitter. De video’s waren specifiek voor online media ontwikkeld, maar in-the-end brachten ze – behalve wat clicks, views, likes en shares - niets op. De les die ik leerde? Dat het een goed marketingkanaal is, maar dat BAPAS er nog een te zwakke basis voor had. Opnieuw: de juiste prioriteit leggen én je klantensegmenten goed kiezen.”

Karl vervolgt: “Ook bij de bierpaspoorten heb ik een strategische fout gemaakt. Ik had de moed niet om een sales aan te nemen en de boer op te gaan. Dat heeft gemaakt dat alles wat langer duurde dan gepland. Anderzijds kan je stellen dat een succesvolle sales de specifieke opleidingsinsteek zou ondergesneeuwd hebben. Terwijl we daar nu net het verschil met de concurrentie maken.”

Dat smaakje ruikt naar niets

De leraar in Karl komt boven: “Educatie of onderwijs houdt in dat de knowhow aangeleerd wordt om te inspireren. In het geval van BAPAS start je vanuit de productkennis bier. Dat is de focus. Daarna ontwikkel je een gerecht. Je hebt die bierkennis nodig om bij een gerecht het gepaste bier te kunnen geven. In de opleiding hebben we 3 modules. In de eerste module, ‘Start-to-beer’ leer je wat bier is, hoe je het moet proeven en ontleden. Met andere woorden leer je de juiste terminologie. Zo worden aroma en smaak vaak door elkaar gehaspeld, terwijl het echt wel twee aparte dingen zijn. Studenten ruiken aan smaakwater en zeggen dat het naar niets ruikt. Maar dat is normaal. Het smaakt naar iets, het ruikt naar niets.”

Eenvoudige test: meng suiker en kaneel in water. Proef met toegeknepen neus. Je proeft “zoet”. Dan ruik je aan de oplossing. Je ruikt kaneel.

Karl Van Malderen
Oprichter BAPAS

Karl: “Een kok moet leren hoe bier ruikt en smaakt. Bijvoorbeeld het ruikt naar banaan en smaakt bitter. Pas als je dit uit elkaar haalt, ben je in staat om te combineren. En dat komt in de volgende module ‘Start-to-pair’ aan bod: bier combineren met gerechten. Welke ingrediënten passen bij welke bieren? In de derde en laatste module ‘Start-to-serve’, gaan we nog een stapje verder. Je leert er om je bierkaart en je etenskaart op elkaar af te stemmen zodat je volledig volgens het BAPAS concept werkt.”

Tafelen doe je niet alleen

Tijdens zijn zoektocht naar de mogelijkheden van BAPAS omringde Karl zich steeds met inspirerende partners en experts. Filip Delvaux van het Biercentrum Delvaux was zo iemand die hem technische en wetenschappelijke ondersteuning bood. Karl: “Dat centrum is (bio-)chemisch en brouw-technisch bijzonder sterk, en je hebt meteen een heel labo ter ondersteuning.” Ook op het vlak van ICT (zowel voor de opleiding als de online applicatie) zocht Karl assistentie. Zo leerde hij Erwin Van Wesemael kennen die met zijn ICT- en databeheerexpertise wat graag bij BAPAS aan boord kwam.”

zwarte pens, pastinaak crême en rode kool

In al die jaren dat ik bezig ben, vond ik bij Katie een klankbord. Ik kan er mijn verzuchtingen ventileren en dat helpt dan weer om de verdere prioriteiten te bepalen. Ook al denk je dat alles er is, de prioriteiten moet je vastleggen om te kunnen focussen.

Karl Van Malderen

Tips op het BAPASkaartje

  1. Laat je omgeven door de juiste mensen, door sterke partners. Zo kan je als ondernemer groeien en professionaliseren, maar ook verschillende competenties samenbrengen. Het blijft vaak te amateuristisch als je het alleen doet.
  2. Focus! Maar dat zegt iedereen wel. Ik heb het wel aan den lijven ondervonden. Het is een belangrijk onderdeel van mijn verhaal.
  3. Vroeg of laat kom je in contact met heel wat negativiteit. Trap niet in de valkuil door je door een tegenslag te laten frustreren. Tegenslag is inherent aan ondernemen. Zie dit als leerpunt.
  4. Stel jezelf open op. In het begin was ik beschermend en minder open. Nu ben ik echt wel meer open van geest en werk ik samen met anderen waardoor ik iets kan realiseren.
 

Wil jij ook groeien en innoveren?

VLAIO Bedrijfsadviseur Katie Van den Bulck en haar collega’s staan voor jou klaar. We zijn een kritisch klankbord en brengen de sterktes en zwaktes van je plannen in kaart. Daarbij adviseren we je over subsidies en financiering en brengen je in contact met de nodige experten uit ons netwerk. Maak hier een afspraak voor gratis advies op maat.