Confiserie Elise: overdracht aan nieuwe eigenaar

Confiserie Elise werd opgericht in 1964. Drie generaties van dezelfde familie stonden er aan het roer, maar toch werd de kmo vorig jaar overgedragen aan een externe partij: Yves Servotte.
overdracht van Confiserie Elise
© Frank Toussaint

Goede voorbereiding

'Ik had 25 jaar ervaring als bedrijfsleider in een B2B-omgeving. Het was een oude droom om ooit een eigen bedrijf te runnen.’ zegt Yves Servotte. Om zijn plannen te concretiseren, volgde hij een opleiding management buy-in bij Vlerick en richtte hij een managementvennootschap op. Na twee jaar rondkijken kwam hij eerder toevallig in contact met Sequensis, de bemiddelaar die Confiserie Elise had aangesteld om een overnemer te zoeken.

Het eigenlijke overnameproces nam een half jaar in beslag. Die relatief korte periode heeft Servotte naar eigen zeggen te danken aan een goede voorbereiding. ‘Een overname vraagt juridische en fiscale alertheid’, meent hij. ‘De wetgeving is erg complex, maar dankzij de Vlerick-opleiding had ik de nodige kennis in huis.’  

Yves Servotte

Ik had 25 jaar ervaring als bedrijfsleider in een B2B-omgeving. Het was een oude droom om ooit een eigen bedrijf te runnen.

Yves Servotte
Eigenaar-manager Confiserie Elise
Confiserie Elise

Begeleiding door derden

Ook de juiste waardering is volgens de nieuwe eigenaar een belangrijk aandachtspunt. ‘Gelukkig kon ik voor deze oefening terugvallen op extern advies via de kmo-portefeuille van Agentschap Innoveren & Ondernemen. Zo’n advies van derden vormt een aanzienlijke meerwaarde: het beschermt je tegen eventuele voortvarendheid.’ Terugkijkend op het hele avontuur is Servotte tevreden over hoe alles verlopen is: ‘Ik zou het vandaag niet anders doen.’ 

Patrick De Smet, de vorige eigenaar, werkt vandaag nog altijd op zelfstandige basis in het gewezen familiebedrijf. ‘Mijn echtgenote en ik zijn twee en een half jaar geleden gestart met de zoektocht naar een overnemer’, getuigt hij. ‘Na een bijeenkomst van ondernemersorganisatie Unizo over successieplanning kwamen we in contact met Sequensis. Een familiale overdracht was voor ons geen optie: onze dochters zijn nog te jong en hebben andere ambities. We wilden hen niet verplichten om de onderneming in de familie te houden.’ 

Een familiale overdracht was voor ons geen optie: onze dochters zijn nog te jong en hebben andere ambities. We wilden hen niet verplichten om de onderneming in de familie te houden.

Patrick De Smet
Patrick De Smet
Vorige eigenaar Confiserie Elise
Confiserie Elise

Familiale of externe overnemer?

Vroeger werd familiale successie gelijkgesteld met professioneel succes. Vandaag menen experts dat je bedrijf verkopen aan een externe partij niet noodzakelijk een slechte zaak hoeft te zijn. Dat zegt ook Johan Lambrecht, hoogleraar aan de KU Leuven en directeur van het Studiecentrum voor Ondernemerschap Odisee. ‘Een geslaagde familiale opvolging - nog altijd de meest populaire optie - vergt niet alleen de overdracht van de dagelijkse leiding en de eigendom aan een of meerdere familieleden’, stelt hij. ‘Ook de impliciete kennis en visibiliteit van het bedrijf moeten mee doorgegeven worden.’

‘Of de overlater kiest voor het scenario van familiale controle. De familie blijft dan eigenaar, maar de dagelijkse leiding wordt overgedragen aan een externe manager. In dat geval moet de familie wel bereid zijn om de macht te delen. Ze moet de manager voldoende verantwoordelijkheden en bevoegdheden geven.

Wie kiest voor de volledige overdracht aan een externe partij, moet goed polsen naar de bedoelingen van de kandidaat-koper. Weet ook dat je bedrijf verkopen aan je werknemers een mogelijkheid is die jobzekerheid kan garanderen’, aldus Johan Lambrecht, professor KU Leuven en directeur van Odisee.

Johan Lambrecht

Een geslaagde familiale opvolging - nog altijd de meest populaire optie - vergt niet alleen de overdracht van de dagelijkse leiding en de eigendom aan een of meerdere familieleden. Ook de impliciete kennis en visibiliteit van het bedrijf moeten mee doorgegeven worden.

Johan Lambrecht
hoogleraar de KU Leuven en directeur van het Studiecentrum voor Ondernemerschap Odisee