Design als bedrijfsstrategie: Niko

Wat kan design voor een onderneming betekenen? Design omvat in elk geval veel meer dan een nieuw trendy ontwerp. Design gaat ook over productie, over omgaan met personeel en het inschatten van de noden en wensen van klanten. Dat design in heel veel geleden van een bedrijf een meerwaarde heeft, hebben bedrijven Niko, Samsonite en Ecover alvast heel goed begrepen. Of het nu gaat om schakelaars, bagagekoffers of huishoudproducten: telkens opnieuw krijgt design een centrale rol in het bedrijf. Ontdek hier het verhaal van Niko.
Niko stopcontacten

Het waren de broers Alfons en Werner De Backer die in 1919 een handeltje opstartten in schakelaars en stopcontacten. Al snel groeide het bedrijf uit tot de grootste speler op de Belgische markt. Jo De Backer nam de leiding van het bedrijf in 1993 over van zijn vader Joseph en diens broer Leo. De lancering van de schakelaar Inter 70, die er toen veel moderner uitzag dan eender welke schakelaar op de markt, is meteen een schot in de roos. En meteen geeft Niko een visitekaartje van formaat af: design laat zich bij het bedrijf voelen tot in de kleinste details van het huis.

Er is heel wat veranderd sinds de opstart in 1919 maar design blijft een vaste waarde. “Het wordt almaar moeilijker om de toekomst te voorspellen”, vertelt Luc Meirlaen, Design Director bij Niko. “Van schakelaars en stopcontacten heeft ons bedrijf zich op relatief korte tijd uitgebreid naar interfaces, technologie en domotica. Al die nieuwe uitdagingen motiveren het bedrijf om niet op de lauweren te rusten. “Wij denken vandaag al hardop na over de bediening van onze producten met gebaren, of zelfs via mind-control’, aldus Merlaen. Het toekomstdenken en het uitwerken van een productlijn die daarop aansluit, is de taak van het designteam. Zij zijn de schakel tussen de eindgebruiker, de trends in de markt en het bedrijf.”

Design wordt altijd al van bij de eerste fase mee in de ontwikkeling van een product betrokken.
Luc Meirlaen
Design Director bij Niko

De eindgebruiker bij Niko is niet alleen veeleisender geworden, hij of zij wéét wat er technologisch mogelijk is. “We zien dat mensen met onze Niko Home Control graag verschillende sfeersettings willen creëren in huis”, aldus Van Den Broecke. “Ze stemmen de verlichting, de temperatuur, de muziek allemaal af op specifieke tijdstippen of activiteiten in huis.” Al onderschrijft het designteam bij Niko ook een duidelijke tegenreactie. “We zien ook in zogenaamde slow cabins hoe mensen zich volledig willen afsluiten van alle technologie”, pikt Meirlaen in. “Ook in de particuliere markt zien we de zucht naar eenvoud, naar schakelaars die alleen maar aan en uit kunnen.” 

“Design wordt altijd al van bij de eerste fase mee in de ontwikkeling van een product betrokken. Wij zullen voortdurend het compromis opzoeken met de productie-specialisten. Vandaag maken wij nog deel uit van de marketingafdeling, de droom is uiteraard om ooit een eigen designafdeling op poten te zetten”, aldus Meirlaen.

 

Over Design for Innovation

Design for Innovation (D4I) is een internationaal project waarin acht Europese partners samenwerken om design te bevorderen als een instrument voor gebruikersgerichte innovatie. D4I wil KMO’s helpen om meer aantrekkelijke producten en diensten te creëren, om hen zo sneller te laten groeien en om hun concurrentiekracht te verhogen. Uit analyses van de bijdrage van design blijkt dat bedrijven die strategisch investeren in design rendabeler zijn en sneller groeien. 

Met de hulp van bewezen en gelauwerde praktijkvoorbeelden brengen we bedrijven met een innovatievraag en de designsector samen om elkaar te inspireren en om samenwerking te stimuleren.