Een koekje, schuimpje of chocolaatje? Nee, een Petit Melo!

Met hun nieuwste product, de Petit Melo, trekt Confiserie Vandenbulcke de innovatieve kaart. Derde generatie, drie nazaten, een perfecte driewieler, zo blijkt. Jelle, Bert en Luc zetten het bedrijf van hun grootouders op een unieke manier verder.
Petiti Melo Raspberry

De praline valt niet ver van de boom 

De eerste generatie, de grootouders André Vandenbulcke en Olga Vandeweghe, toverden de kruidenierswinkel van hun ouders om tot een chocoladebedrijfje. Jelle: “Aanvankelijk kochten ze hun producten nog bij de bakker. Maar mijn grootvader was een echte commerçant. Succesvol dus. Toen de bakker niet meer kon volgen, kwam mijn grootmoeder mee in de zaak. Zij nam de productie van de truffels op zich.” Met een flinke uitbreiding van het gamma met zeevruchten, pralines en tal van seizoensgebonden producten én internationale ambities, drukte de tweede generatie haar stempel. Jelle vervolgt: “Mijn nonkel Philippe, chocolatier van opleiding, veranderde de vulling zodat de producten een langere houdbaarheid kregen. En mijn vader Marc, de jongste telg met een economisch diploma op zak, stak met Confiserie Vandenbulcke de Belgische grenzen over."

Marc Vandenbulcke and Jelle Vandenbulcke

Koekje van eigen bodem

Vandaag staat de derde generatie aan het roer. Drie kozijns met complementaire expertise: Jelle neemt het commerciële op zich, Luc de productie en Bert de logistiek. Zij zetten de trend van de vorige generaties verder: aanwezigheid van USA tot Australië in 50 landen met een omzetgroei van 5 naar 10,5 miljoen euro op 10 jaar tijd. “Zoals elke nieuwe generatie, wilden ook wij onze eigen stempel drukken,” gaat Jelle verder. “We zijn beginnen brainstormen om te zien wat we zelf wilden doen. Hiervoor hebben we gekeken naar wat er beweegt op de markt. Zo zagen we bij Belgische bakkers en luxe delicatesse zaken een revival van de klassieke melo cake. Op de internationale markten was die veel minder aanwezig. Een interessant product om in ons gamma op te nemen.”

Realisatie van de Chocolate dream

“Natuurlijk dachten we eerst om het project op eigen houtje te doen,” zegt Jelle. “Maar je botst al snel op de omvang en bijhorende moeilijkheden van een dergelijk project. Even rondkijken verdient dan toch de aanbeveling. We woonden een infosessie van VLAIO bij en ontmoetten daar bedrijfsadviseur Katelijne Strubbe. Zij heeft ons aan tafel gezet en samen hebben we een plan van aanpak uitgetekend,” vervolgt Jelle. “Ook bracht ze ons in contact met de Food pilot van Flanders’ Food en Ilvo en met het cacaolab van de UGent. Die kennispartners hadden we nodig om onze eigen expertise en die van onze leveranciers aan te vullen. Dat bleek de aftrap van onze chocolate dream te zijn.”  

Alle elementen waren klaar voor een ontwikkelingsproject. “Ondertussen zijn we 3 jaar bezig,” gaat Jelle verder, “en nog steeds zijn we aan het optimaliseren. De Petit Melo rolt van de band in vier smaken: framboos, hazelnoot en vanille met melkchocolade of pure chocolade. Hoewel. Door zijn lichte gewicht detecteren de sensoren de cakejes niet optimaal waardoor dat rollen nog voor verbetering vatbaar is. Op zo’n moment is het wel fijn dat er een goede samenwerking is ontstaan met onze kennispartners. Ze blijven ons ook nu nog bijstaan om samen een oplossing te vinden.”

Jelle Vandenbulcke

Zonder de VLAIO-steun was de drempel veel hoger en waren we misschien binnen onze comfortzone gebleven. Voor ons heeft het de mogelijkheid gegeven om out-of-the-box te denken, meer creativiteit en durf in het project te steken. Onze VLAIO projectadviseur Marianne geloofde sterk in ons project en vond de smaak fantastisch. Daar doe je het toch voor als ondernemer.

Jelle Vandenbulcke
CEO Vandenbulcke Confiserie

Petit Melo, een cakeje vol kennis

Op het eerste zicht vertoont zo’n melo cake wel wat gelijkenissen met een praline: een vulling met chocolade errond. “Tja,” zucht Jelle, “vanop een afstand zou je dat denken. Maar eigenlijk is dat toch een fiets met een brommer vergelijken. Een melo cake behoort met zijn vochtige vulling eerder thuis bij de confiserieproducten dan bij de pralines. En vraagt dus een totaal andere manier van verwerking. Daarvoor is echt wel andere kennis nodig én zijn ook andere machines vereist.”

Meteen legden ze de lat ook behoorlijk hoog voor zichzelf. Jelle: “Onze Petit Melo moest uniek zijn. Met een krokante bodem en een laagje gelei wilden we een specifieke smaak creëren. Ook de portiegrootte moest aangepast worden, van klassiek 30g naar 10g. En door onze sterke internationale vertegenwoordiging moest de melo én lang houdbaar, én kosher én halal zijn. Breng dat maar eens samen!”

Petit Melo Hazelnut

Succesvol geproefd

Het droomproject waar veel tijd en energie in gekropen was, werd door VLAIO onder de loep genomen. Jelle: “Ik heb veel lof voor onze projectadviseur Marianne Claessens. Ze beperkte zich niet tot haar evaluatietaak, maar gaf ons vanuit haar eigen expertise nuttige tips en opbouwende kritiek zodat ons project er sterker uitkwam. Marianne geloofde sterk in ons project en vond de smaak fantastisch. Daar doe je het toch voor als ondernemer.”

De Petit Melo vroeg om een serieuze investering in een nieuwe productielijn. Hiervoor hebben ze Strategische Transformatiesteun aangevraagd. Jelle: “Het verhaal bij VLAIO is mooi geweest. Van droom naar realisatie is niet evident en vraagt serieuze investeringen. Door de investering in de nieuwe lijn, zijn we samen met experts naar de optimale flow gaan kijken én hebben we ervoor gezorgd dat ons bedrijf klaar is voor de toekomst.” 

Het lijkt simpel maar dit is het gevolg van doordacht en grondig product- en projecttechnisch onderzoek naar een stabiel product dat ook nog eens op grote schaal te vervaardigen is. En niet te vergeten, ook heel lekker smaakt!

Marianne Claessen
Marianne Claessen
VLAIO projectadviseur

Grote prijs voor 'Petit Melo'

Hoewel Petit Melo nog niet officieel op de markt is, kregen ze dit jaar op de ISM beurs, in Keulen een welverdiende 2e plaats in de categorie innovatieve producten: 

Dat smaakt naar meer

Bij Confiserie Vandenbulcke dromen ze verder. De coronacrisis zal dit enigszins vertragen, maar voor hen is het belangrijk om met de toekomst bezig te zijn. Jelle: “Reken maar op 3 tot 5 jaar om van brainstorm tot marktklaar product te komen. Dat betekent dat we nu moeten starten om tegen 2025 iets nieuws op de markt te brengen.”

Petit Melo’s voor ondernemers

  • Creativiteit en innovatie moet als ondernemer continu op je radar staan. 
  • Laat je begeleiden als ondernemer. Omring je met experten om een stap verder te geraken.
  • Vaar je eigen koers. Kijk niet teveel naar wat de collega’s doen. Breng je eigen verhaal.
  • Schrijf verder aan het verhaal van je familiebedrijf met respect voor het verleden maar wees toch vernieuwend.
 

Krijg steun voor jouw ontwikkelingsproject

Ben jij ook een ondernemer die ook voor een grote vernieuwing staat, vol risico’s en uitdagingen? Dan ben je vast op zoek naar extra financiën. Die kan je krijgen via onze populaire subsidie voor ontwikkelingsprojecten. Onze steun kan jouw duurzame groeiplannen versterken, en misschien zelfs versnellen. Kom hier te weten of je in aanmerking komt, en dien zelf je aanvraag digitaal in.