Eenvoudig plannen voor cultuur

Yesplan startte in 2011 en is vandaag marktleider in België en Nederland voor planning in cultuurhuizen. We spraken met Wouter Vermeylen, medeoprichter en CEO van Yesplan.
Yesplan campagnebeeld

Hoe is Yesplan ontstaan?

'In 2004 was cultuurcentrum Vooruit al bezig met de impact van digitalisering op cultuurbeleving. Op een dag kwam Wim Casier, het hoofd Planning, naar me toe, met de vraag om een systeem op te zetten voor zijn planning. We vonden geen oplossing: grote systemen als SAP waren veel te duur, kleinere systemen waren vaak gebouwd voor één bedrijf. Toen hebben we beslist een eigen systeem te bouwen, ook geschikt voor andere, vergelijkbare organisaties. Dat is met vallen en opstaan gebeurd; er zijn veel versies de revue gepasseerd. In 2010 hebben we dan samen met Inceptive, opgericht door drie Doctors in de Computerwetenschappen van de VUB, de huidige basis van Yesplan gelegd. Met een VLAIO-onderzoek gingen we de leefbaarheid van het softwareproduct na. In 2011 is dan Yesplan ontstaan. We waren toen met zeven: vier mensen van de Vooruit, en drie van Inceptive. 

Was Yesplan van bij het begin een succes? 

'We hadden veel knowhow van de markt vanuit de Vooruit, en veel technische knowhow vanuit Inceptive. Maar we hebben moeten knokken, en in het begin schoten we op alles: cultuurhuizen, maar ook musea en zelfs hotels. We hadden gelukkig wel van in het begin gekozen voor het SaaS-model, wat ons voorsprong gaf op sommige concurrenten met een desktop-based product. Yesplan was op het juiste moment op de juiste plaats. In de culturele sector was iedereen zijn planning nog aan het organiseren met Excel, maar wij vertegenwoordigden die betere manier.' Voor de ontwikkeling van de SaaS-rapporteringsoplossing kreeg Yesplan 2014 ook steun via een VLAIO-ontwikkelingsproject.

Hoe hebben jullie je groei in die periode aangepakt?

'Wij zijn trots dat we vanaf het begin heel ambitieus waren, maar hadden te weinig kaas gegeten van sales, marketing, financials, ... Daarom zijn we op zoek gegaan naar mensen die dat beter kenden en hen gevraagd in onze raad van advies te zetelen. Zo heeft bijvoorbeeld Piet Buyck zijn kennis rond het SaaS-businessmodel meegebracht.'

Als je groeit, heb je ook mensen nodig. Hoe vind je de juiste personen?

'Buikgevoel!' lacht Wouter, 'Wat voor ons belangrijk is, is dat de mensen het goeie DNA hebben en de waarden van Yesplan delen. Zo staat de klant altijd centraal. Elke medewerker moet ook zeker geen kopie van mezelf zijn, ik zoek eerder mensen die complementair zijn. Zo ben ik zelf redelijk chaotisch; daarom heb ik mensen rond mij nodig die orde en structuur brengen in hun werk.'

Yesplan presentatie

Waar staat Yesplan nu?

'Momenteel zijn we marktleider in België en Nederland. We hebben een verloop van minder dan 2%. Een aantal van onze eerste klanten is intussen weg, omdat zij uiteindelijk niet in onze doelgroep zaten. In het begin moet je met een startup heel breed durven gaan - daarna moet je een zeer heldere focus krijgen in wat je doet voor wie. Wat die focus juist is, kan je maar leren door trial and error. Dat kost allemaal tijd en geld, maar ondertussen zijn we actief in het VK, Ierland, Luxemburg, Zwitserland en Oostenrijk. Eind 2018 willen we 30 Engelstalige en 30 Franstalige klanten hebben. Tegen 2021 willen we wereldwijd bij 500 klanten uitgerold zijn.'

Zie je nog veel uitdagingen om dat te bereiken, of gaat dat vanzelf gaan?

'We zijn ervan overtuigd dat de markt er is. De cultuursector is wereldwijd nog in volle ontwikkeling. Onze grootste uitdaging zal onze eigen interne organisatie zijn. Zo moet nu al onze communicatie moet nu in het Engels gebeuren. Dat lijkt een detail, maar dat heeft veel impact op een bedrijf. Ook met de neerslag van alle knowhow in handleidingen en trainingen hebben we nog veel werk. We hebben trouwens net een kapitaalsverhoging doorgevoerd, die grotendeels geïnvesteerd wordt in de verdere professionalisering en automatisering van onze eigen organisatie.

Yesplan kantoor

Jij hebt deelgenomen aan Scaleup.vlaanderen. Heeft dat je geholpen?

'Wij zijn bij Scaleup.vlaanderen terechtgekomen via iemand van een venture fund. Ik legde hem onze problematiek voor en hij antwoordde: ‘In België is er eigenlijk maar één persoon die die materie echt kent en dat is Omar Mohout.’ Omar heeft me dan voorgesteld om me in te schrijven voor Scaleup.vlaanderen. Een paar onderwerpen van de workshops waren ons al bekend, een paar waren helemaal nieuw. Waar ik blij verrast door was, was het netwerk dat ineens openging. Je zit daar met tien bedrijven samen die zich in precies dezelfde groeifase als jij bevinden en waarmee je dus heel veel knowhow kan uitwisselen. Ook nu nog heb ik regelmatig contact met vier à vijf mensen uit die groep.'

 

Wat is Scaleup.vlaanderen?

Samen met Agoria zette Sirris de schouders onder Scaleup.vlaanderen, een begeleidingstraject voor innovatieve digitale bedrijven met een bewezen bedrijfsmodel, die aan de vooravond staan van een groeiversnelling. Binnen het programma worden de scale-ups zowel collectief als individueel begeleid rond de verschillende aspecten van het opschalen van digitale bedrijfsmodellen. Interesse? Bezoek hier de website van Scaleup.vlaanderen en neem contact op!