Hartelijk welkom in de virtuele inkomhal van Bringme

Het coronavirus buiten jouw bedrijf houden? Bringme ontwikkelde een virtuele receptioniste voor een contactloze, virusvrije verwelkoming. Een snelle toekenning van een subsidie voor een ontwikkelingsproject bij VLAIO, maakte deze snelle innovatie mogelijk.

Bringme Box voor pakjes leveren en ophalen zonder fysiek contact

Begin januari besefte Jo Vandebergh van het Leuvense technologiebedrijf Bringme dat de boost die ze voor hun Bringme Box gepland hadden, niet zou gerealiseerd worden. Die smart box had met 1.500 klanten en 300.000 gebruikers nochtans de wind in de zeilen.

Jo: “Onze slimme box maakt het mogelijk om pakjes op kantoor te laten leveren en op te halen, zonder fysiek contact. De Bringme Box scant elk pakje en levering, tekent af voor ontvangst en stuurt de bestemmeling een berichtje. Medewerkers kunnen zonder enige vorm van fysiek contact op een veilige manier zakelijke en privépakketjes ontvangen, versturen en retourneren. Tijdbesparende, vereenvoudigde logistiek met een serieuze ecologische impact. Klanten hebben daar wel oren naar.”

Jo Vandebergh

Toen het coronavirus opdook, begreep ik meteen dat het ambitieuze business plan dat het management midden december nog met vuur had voorgesteld, de prullenmand in kon. Dat ‘magische jaar om nooit te vergeten’ zou een heel andere invulling moeten krijgen.

Jo Vandebergh
CEO Bringme

Nieuwe waardecreatie als antwoord op het coronavirus

Jo: “Alleen, zo begrepen we al gauw, komen daar met het coronavirus twee nieuwe aspecten bij. Bij onze nieuwe waardecreatie zouden gezondheid en veiligheid een cruciale rol moeten spelen.” 

Bringme stapte over op een 12-weken plan: hoe kunnen we anticiperen op wat onze onderneming in concreto en de maatschappij in het algemeen te wachten staat?

Bringme zaakvoerder

'Hoe kunnen we een frictieloze bezoekerservaring garanderen?'

Jo: “Hoe kunnen we een frictieloze bezoekerservaring garanderen? Het antwoord op die vraag gaven we eerst op papier vorm. We maakten een functionele en technologische analyse. We zochten naar de gepaste sensoren en werkten de nodige algoritmes uit. En zo ontstond al snel een prototype van onze ‘virtuele coronaspeurder’. Die zou het medewerkers en bezoekers toelaten met een gerust hart naar het bedrijf te komen.”
 

We stonden met Bringme al erg ver in het automatiseren van receptietaken. Nu integreerden we er coronagerelateerde preventie- en gezondheidsmaatregelen in.

Bart Vercoutere
Bart Vercoutere
Directeur Hardware Bringme

Virtuele coronaspeurder stelt bedrijfsbezoekers gerust

Jo: “Voorafgaand aan een bezoek, ontvang je een email. Die bevat naast een QR-code uitleg over de te volgen preventiemaatregelen. We hebben ontdekt dat die informatiestap erg belangrijk is. Mensen weten graag wat hen te wachten staat. Bij aankomst op kantoor scan je je QR-code, vink je de Last Minute Risk Analysis af en krijg je de vraag om je handen te ontsmetten. Tegelijkertijd wordt je lichaamstemperatuur gemeten. Is die in orde, dan krijg je als bezoeker een all-clear badge en krijgt de persoon met wie je een afspraak hebt een seintje via de Bringme app dat de aanmelding succesvol is verlopen.”

In VLAIO ontmoetten we een overheid die even gedreven, even snel, even flexibel en even competent is als wij, ondernemers. Dat was een aangename verrassing.

Liesbet Creemers
Liesbet Creemers
COO Bringme

Snelle toekenning van subsidie door VLAIO maakte snelle innovatie mogelijk

Aan deze innovatie is wel een investering van om en bij het miljoen euro gekoppeld. Liesbet Creemers, COO van Bringme: “We werkten dag en nacht aan ons ontwikkelingsdossier en zijn erg blij dat VLAIO ons zo snel een subsidie van 250.000 euro toekende. In VLAIO projectadviseur Veerle Desmet vonden we een kritische, doch constructieve sparring partner. Ze stelde moeilijke vragen en wees op mogelijke zwakheden van onze oplossing." Jo besluit: “Naast die financiële stimulans, valt ook de morele steun niet te onderschatten. Als VLAIO je vertelt ‘wij geloven daar in’, dan zorgt dat voor een stevige boost bij het hele team. Dan loop je graag die extra mile om je belofte waar te maken.”

Bringme virtuele receptioniste in gebruik

'Onze sterkte? Een holistische visie'

“Wat onze sterkte is?” vraagt Jo retorisch. “We hebben een holistische manier van denken. We kijken naar het hele plaatje. Op welke verschillende manieren kunnen we het besmettingsrisico beperken? Hoe zorgen we ervoor dat je de angst om opnieuw aan het werk te gaan tot een minimum beperkt? Hoe zorg je ervoor dat de bedrijfsactiviteiten niet meer lam gelegd worden bij de volgende viruspiek? Met die visie krijg je een geslaagd resultaat.”

Dat resultaat werd in primeur - én in aanwezigheid van Vlaams minister van Economie en Innovatie Hilde Crevits (CD&V) - voorgesteld bij het Tiense bedrijf Carconnex en wordt nu systematisch verder uitgerold bij bedrijven, musea, winkels en gemeentehuizen. Je kan hier de reportage van VRT NWS over deze primeur bekijken.
 

 

Jouw bedrijf tijdens en na de coronacrisis

Met deze ondernemersverhalen willen we jou inspireren en informeren, en de Vlaamse economie ondersteunen bij de heropstart tijdens en na de coronacrisis. Op www.vlaio.be/heropstart vind je alle belangrijke adviezen en nuttige tips gebundeld. 

Een overzicht van alle steunmaatregelen vind je op www.vlaio.be/corona en in de subsidiedatabank. Blijf op de hoogte van nieuws door je in te schrijven op de VLAIO nieuwsbrief en door FacebookTwitter of LinkedIn te volgen.