Klaar om grote, internationale projecten aan te kunnen

Bedrijven die een grote transformatie ambiëren – op niveau van hun onderneming of van de Vlaamse economie – kunnen hiervoor strategische transformatiesteun aanvragen. Dat deed De Witte-Vandecaveye uit Wingene met succes. Het bedrijf focust op algemene elektriciteitswerken en spoorwegtechnieken en wil die laatste poot de komende vijf jaar verdubbelen.
Spoorwegwerkzaamheden bij nacht.
Spoorwegwerkzaamheden bij nacht

“Schaalgrootte is heel belangrijk in onze sector”, aldus Jan De Witte van De Witte-Vandecaveye. “Niet alleen met het oog op operationele efficiëntie, maar ook omdat we willen meedingen in Europese aanbestedingen die bepaalde minimumvereisten stellen. Dat betekent dat we onder meer moeten investeren in innovatief materieel, kantoorruimte en een ambitieus opleidingsprogramma. We hadden er weliswaar al een mooi groeitraject opzitten – waarmee we trouwens werden bekroond met de Trends Gazelle-award – maar vooral met het oog op het buitenland moeten we zorgen dat we klaar zijn om grote projecten aan te kunnen.”

Innovatief, international en duurzaam

Het zwaartepunt van deze transformatie lag voor De Witte-Vandecaveye in de aankoop van een speciale (trein)machine om in eigen beheer sporen en wissels te kunnen onderstoppen . “Die aankoop was nodig, omdat we vandaag betonnen in plaats van houten dwarsliggers gebruiken. en die zijn drie keer zwaarder dan houten exemplaren. Maar het werk moet wel even nauwkeurig gebeuren. Daarom hebben we, in nauwe samenwerking met machinefabrikant Matisa, verschillende aanpassingen aan de wissel-onderstopmachine gedaan, zodat dit meteen ook een innovatief project was (met de nodige technologische risico’s). Naast innovatie voldeden we ook aan het criterium internationalisatie, want in de toekomst willen we op Frankrijk inzetten, waar we in 2020 een grote investeringsgolf verwachten.”

Het derde criterium was duurzaamheid, en ook dat was een ‘check’: De Witte-Vandecaveye wil namelijk inzetten op ballastrecuperatie, wat veel gemakkelijker lukt met betonnen dan met houten wissels. “Concreet willen we 70 procent van onze materialen kunnen recupereren”, aldus nog Jan De Witte. “Bovendien gaan betonnen liggers 50 jaar mee, tegenover 20 jaar voor houten liggers.”

Innovatieve machine om sporen en wissels onder te stoppen.
Innovatieve machine om sporen en wissels onder te stoppen.

Strategische Innovatiesteun

Toch was het binnenhalen van de strategische transformatiesteun niet evident, omdat die doorgaans wordt toegekend aan productiebedrijven. “Als aannemer gespecialiseerd in spoorwegtechnieken kunnen wij ons verhaal niet opbouwen rond meer productie of beter rendement. Wél op het feit dat we door die machineaankoop verschillende deeltaken – onderstoppen, bovenleidingen aanpakken … – nu in één proces kunnen samenbrengen en uitvoeren. Op die manier verloopt alles efficiënter én met minder risico’s voor de klant. Het STS-dossier was dus atypisch, maar dankzij de begeleiding van VLAIO adviseurs Dominique De Geest en Tim Spiessens hebben we de steun toch binnengehaald.”

Machine op rails.
Machine op rails

Kan jij ook begeleiding op maat gebruiken voor jouw plannen?

De VLAIO bedrijfsadviseurs ondersteunen en adviseren ondernemers om hun innovatieve plannen, groeiambities of bedrijfstransformatie waar te maken. Neem contact met hen op via deze website of mail naar info@vlaio.be.