LED’s get fysical

Als sporter ken je ze wel: sportkegels. Steeds trouw op post markeren ze de keerpunten tijdens heel wat van je trainingen. Alleen, zulke kegels zijn statisch en laten weinig variatie toe. Sporters wéten waaraan ze zich kunnen verwachten. De ‘Direction’ van Ledsreact maakt met die voorspelbaarheid radicaal komaf.
Fitsport Austria in actie tijdens een workshop van LEDs react.
Fitsport Austria in actie tijdens een workshop van LEDs react.

Koen Vercauteren - korporaal in het Belgische leger, founder van Ledsreact, - gaf in het buitenland behoorlijk wat sportlessen. “Die trainingen met plastic potjes en kegels zijn behoorlijk saai en behalen op de duur ook niet het gewenste effect”, vertelt Koen. Zo ontstond het idee van ‘een digitale kegel’. Na wat onderzoekswerk werd het een platte schijf met gekleurde LED lichten. Achter een bedrieglijk eenvoudige uiterlijk verbergt ze heel wat slimme technologie.

Aan de hand van sensoren detecteert Direction de naderende sporter. Wanneer die de kegel bereikt, wordt een willekeurige richting aangegeven. Op het laatste moment, door één van de vier gekleurde leds. De 4 richtingen van Direction hebben elk hun eigen kleur, zo kan er aan iedere kleur een verschillende oefening of betekenis gelinkt worden. Trainingsvariaties zijn op die manier schier eindeloos.

Koen: “Als trainer bepaal je helemaal zelf welke functies je in- of uitschakelt. Dankzij de sensoren en de slimme software kan de reactiesnelheid accuraat getraind en ook systematisch opgedreven worden. Bovendien verhoogt het de alertheid en de motivatie van de sporter en maakt het de training meer fun.” Dat is niet alleen voor heel wat sporten en sporters van belang. Het heeft ook zijn nut in de kinesitherapie.

De Direction van Ledsreact.
De Direction van Ledsreact.

Ondernemen doe je niet alleen

Koen: “In 2015 kwam ik in contact met VLAIO bedrijfsadviseur Kim Smets. Zij werd mijn eerste klankbord om mijn idee bij af te toetsen – is er een markt voor? is het ontwikkelbaar?, … Ze adviseerde me vervolgens over de aanvraag van een Europees patent. Daarnaast deed ik ook van bij de start beroep op kennissen met aanvullende competenties. Koen Theys bv. van Theys Industrial was één van hen. Nu is hij medeproducent van Direction. Maar eerst dacht hij mee na over de technische uitdagingen en hielp me bij de productie van prototypes. Cruciaal, want zo kon ik het idee bij eindklanten uitproberen. En dat leverde dan op zijn beurt waardevolle inzichten op. Dat ons product aanvankelijk teveel toeters en bellen bevatte, bv. En dat terwijl gebruiksgemak en betaalbaarheid voor Direction belangrijke succesfactoren waren.

Kim leerde me ook een breder netwerk kennen dat me op diverse vlakken vooruit hielp. Via de kmo-portefeuille schakelde ik het ontwerpbureau Studio Dott in. Zij voerden een ruimere marktanalyse uit en zetten het product mee op punt. Via de Birdhouse ontving ik dan weer heel bruikbare feedback op mijn businessplan. Eén van hun mentoren maakt nu ook deel uit van mijn raad van advies. Victoris, de onderzoeksgroep rond sport en innovatie van Ugent, leerde me dan weer het sportlandschap beter kennen. Met studenten industrieel ingenieur zette ik vervolgens een samenwerking op om verdere technologische mogelijkheden te verkennen en te integreren. En tot slot heb ik ook al veel gehad aan Flanders Investment and Trade. Zij reiken me interessante marktgegevens aan en assisteren me zo bij mijn eerste internationale stappen.”

En welke richtingen slaat Direction zelf in?

Direction is sinds september 2017 beschikbaar. Sportdiensten, -clubs, kinepraktijken en zelfs scholen maken er handig gebruik van. Bij de aankoop van het product horen ook een aantal oefenschema’s. Koen: “Het fijne is dat klanten spontaan veel feedback geven en zelfs filmpjes doorsturen met nieuwe oefeningen”, vertelt Koen trots. “Zo is er stilaan een hele community gegroeid waarbij onze klanten elkaar inspiratie geven en ambassadeur zijn voor ons product. We krijgen spontaan vragen van potentiële kopers, van Rusland tot Amerika. Mijn voldoening haal ik nog elke dag uit het feit dat mijn product gebruikt wordt. Het is niet louter effectief, maar gebruikers beleven er ook plezier aan en wisselen oefeningen met elkaar uit.

Nu richt ik me voornamelijk op Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk en Nederland. Met een ingediende kmo-groeisubsidie van VLAIO hoop ik een salesprofiel met internationale ervaring te kunnen inschakelen om een betrouwbaar distributienetwerk uit te bouwen. Tegelijkertijd wil ik extra financiering ophalen om een pro-versie te ontwikkelen. In het woordenboek van een (sport)ondernemer is geen plaats voor ‘stilzitten’, besluit Koen met een knipoog.”

Wil je ook begeleiding op maat?

De VLAIO bedrijfsadviseurs ondersteunen en adviseren ondernemers om hun innovatieve plannen, groeiambities of bedrijfstransformatie waar te maken. Neem contact met hen op via deze website of mail naar info@vlaio.be.