Maak opvolging bespreekbaar

Kirsten Coeck leek in de wieg gelegd om het familiebedrijf, een specialist in bouwmaterialen, te leiden. Maar stroeve communicatie en onderlinge spanningen staken stokken in de wielen. Gesterkt door die ervaring verleent Kirsten nu zelf reeds meer dan vijf jaar ondersteuning aan familiebedrijven. “De verschillende generaties moeten hun bekommernissen bespreekbaar maken”, klinkt het.

Familiebedrijven hebben volgens Kirsten Coeck veel troeven in thuis. Het familiegevoel sijpelt door tot in elke geleding van de onderneming. "Tegelijk maakt die aparte relatie het bedrijf ook kwetsbaar. Uiteenlopende visies en een gebrek aan communicatie zorgen vaak voor onoverbrugbare kloven tussen de familiale aandeelhouders en de verschillende generaties. Dat resulteerde in ons geval in een tanend gevoel van verbondenheid. Het leidde zelfs tot een terugtreding uit het aandeelhouderschap. Mijn papa stapte uit het bedrijf, wat voor mij de aanzet was tot een grondige koerswijziging."

"Eén van de belangrijkste oorzaken van het afscheid was dat we bekommernissen en frustraties steevast onder de mat veegden", legt Kirsten de vinger op de wonde. "De opvolging van het bedrijf kwam nooit op de agenda." Die ervaring inspireerde Kirsten om in 2013 een eigen bedrijf op te richten: Familymind. Ze fungeert als de bemiddelende tussenschakel, iets waar het in haar ogen destijds aan ontbrak. "Ik nodig de verschillende partijen uit om tijdens een individueel gesprek hun besognes en ambitie te uiten. Die leggen we dan in groep op tafel. Wanneer iedereen vrij heeft gesproken, komen verrassende inzichten aan de oppervlakte. Die openheid beschouw ik als de eerste stap tot een groter onderling begrip. Dat effent het pad naar een geslaagde en duurzame overdracht. Daar varen zowel het bedrijf, de familieleden als de medewerkers wel bij."

Enkele jaren na de oprichting van Familymind merkt Kirsten dat haar eigen verhaal geen alleenstaand geval vormt. "Hoewel de context altijd verschilt, keren bepaalde vaste patronen terug. Hoe ongemakkelijk en kwetsbaar dat ook kan aanvoelen, iedereen heeft er alle belang bij van tijdig te praten over de toekomst van het familiebedrijf. Bespreek de opvolging, laat je informeren en start daar tijdig mee", luidt Kirstens devies.

 

De Week van de Bedrijfsoverdracht 2022

De Week van de Bedrijfsoverdracht vindt dit jaar plaats van 14 tot 18 november. Met deze week willen we drie doelen bereiken:

  • ondernemers aanmoedigen om over bedrijfsoverdracht na te denken en erover te praten;
  • ondernemers kansen geven zich te informeren over verschillende aspecten van bedrijfsoverdracht; 
  • dienstverleners op dat vlak zichtbaar maken.

In het kader van de Week van de Bedrijfsoverdracht worden in oktober en november heel wat activiteiten rond overnemen en overlaten georganiseerd. 

Bekijk snel de activiteitenkalender

Boek jouw gratis adviesgesprek