Met deze 7 maatregelen van drukkerij St-Luc kan elk bedrijf heropstarten

Als er een ISO-certificaat voor het doorvoeren van preventieve coronamaatregelen zou bestaan, dan zou St-Luc Labels & Packaging uit Nazareth met brio het certificaat behalen. Hun handboek kan een best practice zijn voor elke onderneming die heropstart.
zaakvoerders St-Luc Labels & Packaging

Doorwerken tijdens de coronacrisis

Veel voorverpakte voedingsproducten zouden niet in de supermarkt kunnen liggen zonder verpakkingen van St-Luc Labels & Packaging. Deze gespecialiseerde drukkerij voor de voedings- en farmaceutische industrie bleef doorwerken omdat het een essentieel bedrijf is. Daartoe investeerde het veel tijd en middelen in veilig werken voor hun 300 medewerkers in België, Nederland en Frankrijk.

Trots op flexibiliteit van medewerkers

“Ik ben trots op hoe flexibel onze mensen zich opstellen”, zeggen zus en broer, managing directors, Fanny en Niko Dhondt. “Ze hebben toch maar de moed om naar de productievloer te komen waarbij contact met andere mensen onvermijdbaar is. Dankzij hun inzet kunnen we ten volle onze maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen en er mee voor zorgen dat de bevoorrading in de supermarkten gegarandeerd blijft.”

De afgelopen weken heeft de drukkerij een handleiding opgesteld die leest als een ideaal heropstartboek voor elk bedrijf waar mensen opnieuw fysiek aan de slag gaan. Hieruit selecteren we 7 belangrijke regels voor bedrijven die heropenen:

Regel 1. Monitor en overleg continue

Sinds 13 maart vergadert de voltallige directie elke dag stipt om 9.00 uur via video conferencing. “We bespreken de overheidsmaatregelen, de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid, praktische vragen en nieuwe ideeën van onze mensen”, zegt Fanny. “Zo overlegden we na de laatste veiligheidsraad onmiddellijk hoe we veilig externe bezoekers kunnen ontvangen”, vult Niko aan. “Dit heeft geleid tot een volledig protocol.”

 

St-Luc heeft een strikt 5-stappenplan voor het ontvangen van bezoekers, zoals klanten en leveranciers:

Stap 1. Elk bezoek moet op voorhand aangemeld worden met naam, datum, uur en reden. Bij aankomst wordt gecontroleerd of het bezoek effectief is goedgekeurd.
Stap 2. Elke bezoeker wast zijn of haar handen, of ontsmet deze aan de tafel bij de enige open ingang van het gebouw.
Stap 3. Handschoenen, mondmasker en sticker die vraagt om 1,5 meter afstand te houden, zijn verplicht. Enkel in de vergaderzalen hoeven handschoenen niet.
Stap 4. Na het bezoek desinfecteert de medewerkers zelf de tafel en rugleuning van gebruikte stoelen. Alle wegwerpbekers moeten onmiddellijk in de vuilbak. 
Stap 5. De bezoeker neemt zelf zijn of haar mondmasker, handschoenen en wegwerpjas mee naar huis.

 

Regel 2. Communiceer duidelijk en pragmatisch

Om alle genomen maatregelen aan de 300 medewerkers mee te delen, communiceert het bedrijf overvloedig. St-Luc doet dit met mailings, posters, een coronahandleiding, online documenten... “Posters hangen volstaat niet”, zegt Fanny. “Je moet er voor zorgen dat medewerkers en bezoekers niet rond de communicatie kunnen. Zo botst elke bezoeker op onze corona-ontvangst-tafel aan de receptie. Daarop staan de te nemen stappen én alle beschermingsmiddelen zoals handgel, mondmaskers, wegwerpjas en handschoenen.”

Regel 3. Respecteer 1,5 meter afstand

Via affiches op alle doorgangsdeuren en een sticker op de kledij herinneren collega’s elkaar aan de te respecteren afstand. “Door deze social distancing was onze kleedkamer te klein”, zegt Fanny. “Daarom vragen we aan onze medewerkers zich thuis om te kleden. In Nederland stond nog een deel van de fabriekshal leeg en kwamen de medewerkers zelf met het idee om deze ruimtes tijdelijk als extra kleedruimtes in te richten.”
 

Fanny Dhondt

Posters hangen volstaat niet. Je moet er voor zorgen dat medewerkers en bezoekers niet rond de communicatie kunnen. Zo botst elke bezoeker op onze corona-ontvangst-tafel aan de receptie. Daarop staan de te nemen stappen én alle beschermingsmiddelen zoals handgel, mondmaskers, wegwerpjas en handschoenen.

Fanny Dhondt
medezaakvoerder St-Luc Labels & Packaging

Regel 4. Vermijd gemeenschappelijke contactpunten

Wat met machines, bedieningspanelen, telefoons, koffie- en kopieermachines, heftrucks, waterfonteinen, deurklinken, vergadertafels, stoelen, enzovoort? “Per werkpost brachten we in kaart wat er allemaal moet worden aangeraakt”, zegt Niko. “Met dit inzicht werkten we praktische oplossingen uit. Vervolgens ontdekten we over het hoofd geziene contactpunten door te luisteren naar de bezorgdheden van medewerkers.” De tussendeuren blijven sindsdien open. Iedereen legt bij het begin van zijn shift een beschermfolie op zijn toetsenbord. Er zijn nu afstandslijnen voor de ploegwissel, wegwerpdoekjes voor het bedienen van de waterfontein. Enzovoort.

zaakvoerders drukkerij

Regel 5. Zo weinig mogelijk mensen on site

De kantoormedewerkers werken van thuis uit. “De eerste dag van de lockdown kochten we dertig laptops. Dankzij ons ICT-team dat nagenoeg dag en nacht gewerkt heeft, was iedereen snel thuis geïnstalleerd”, zegt Niko. “Zelfs onze prepress-medewerkers, die met zware software en bestanden werken, kunnen via TeamViewer hun scherm thuis overnemen en toch in home-office werken. Daar waar het toch nodig is om naar kantoor te komen, is er onderling een permanentie afgesproken”, zegt Fanny. “Zo verdeelt vandaag één persoon op kantoor alle orders die naar de productie doorstromen.” 

Regel 6. Verzorg opleiding via Whatsapp

Sommige oplossingen zijn verrassend uniek. Zo is het bijvoorbeeld niet eenvoudig om nu nieuwe werknemers op te leiden in een luidruchtige productieomgeving. “Omdat mensen dan de neiging hebben om dichter bij elkaar te komen, kochten we headsets met geluidsonderdrukking”, legt Fanny uit. “De twee nieuwe collega’s die maandag starten, zullen met hun mentor communiceren via WhatsApp, wifi en headsets.”

Per werkpost brachten we in kaart wat er allemaal moet worden aangeraakt. Met dit inzicht werkten we praktische oplossingen uit. Vervolgens ontdekten we over het hoofd geziene contactpunten door te luisteren naar de bezorgdheden van medewerkers.

Niko Dhondt
Niko Dhondt
medezaakvoerder St-Luc Labels & Packaging

Regel 7. Bereid je grondig voor

“Wie opnieuw naar het werk gaat, verwacht maatregelen en verwacht dat zijn of haar directie er over heeft nagedacht”, weet Niko. “Ze willen weten hoe ze veilig en opnieuw aan de slag kunnen. Denk dus op voorhand na hoe je werknemers deuren moeten openen, zich moeten omkleden, hun handen ontsmetten... Wij vragen aan onze kantoormensen bijvoorbeeld om een eigen glas, bestek en bord mee te brengen van thuis”, vult Fanny aan. “Zo beletten we dat kasten moeten geopend worden en iemand de vaatwas moet vullen en legen.”  

Doe ook zoals St-Luc Labels & Packaging en bereid je goed voor op de heropening van je bedrijf. Zoek je nog 1,5 m afstand kledijstickers en vloerstickers? Dan kan je alvast bij hen terecht via info@stluc.be.

We wensen je veel succes bij het opstellen van je eigen corona-handleiding. Kom hier bij VLAIO regelmatig nieuwe adviezen en positivisme tanken.

 

Jouw bedrijf tijdens en na de coronacrisis

Met deze ondernemersverhalen willen we jou inspireren en informeren, en de Vlaamse economie ondersteunen bij de heropstart tijdens en na de coronacrisis. Op www.vlaio.be/heropstart vind je alle belangrijke adviezen en nuttige tips gebundeld. 

Een overzicht van alle steunmaatregelen vind je op www.vlaio.be/corona en in de subsidiedatabank. Blijf op de hoogte van nieuws door je in te schrijven op de VLAIO corona-update voor bedrijven en door FacebookTwitter of LinkedIn te volgen.