Net als Columbus ontdekken wij iets nieuws dat eigenlijk al bestond.

Al ruim twintig jaar opereert Creax in het domein van technologische innovatie en R&D-consulting. Concreet ondersteunt het Europese bedrijven in de brede maakindustrie – van Total over L’Oréal tot BASF – door hen out-of-the-box en cross-sectoraal te helpen denken. Voor een nieuw ontwikkelingsproject rond hun textmining platform CRAiN ontving Creax onlangs steun van VLAIO.
Bibliotheek

Zoektocht naar bestaande oplossingen 

“Ons uitgangspunt, vertelt managing partner Mathieu Mottrie van Creax, “is dat elk probleem wel ergens ooit door iemand is opgelost. En dat je dus het wiel niet telkens moet heruitvinden. Wij gaan research-gebaseerd op zoek naar die oplossingen, want je kan pas écht innoveren als je over de juiste strategische inzichten beschikt. Wij zoeken gericht naar bestaande oplossingen en technologieën voor maakbedrijven”, aldus managing partner.“ 

Mathieu: “Creax biedt vijf concrete diensten aan: innovation strategy – het uittekenen wat bedrijven vandaag nodig hebben om klaar te zijn voor de uitdagingen van morgen; business intelligence – kijken naar wat er in de markt leeft, welke technologie er bestaat en wie de belangrijkste spelers zijn; new product development – identificeren en ontwikkelen van nieuwe oplossingen voor de markt(en) van onze klanten; technological problem solving – het helpen oplossen van om het even welk technologisch probleem, zowel op product- als productieprocesniveau; en ten slotte market development – het zoeken naar nieuwe toepassingen en markten voor bestaande technologie. Onze oplossingen zijn zonder uitzondering een mix van research en creativiteit. Dat is mogelijk omdat wij een multidisciplinair team van wetenschappers en creatieve profielen in huis hebben.” 

Orde in de chaos 

 “Research ligt aan de basis van alles wat wij doen. En daarvoor duiken wij in de wereldwijd overvloedig aanwezige kennis”, gaat Mathieu Mottrie verder. “Op een bepaald moment stelden we ons de vraag hoe we dat speurwerk efficiënter konden doen. Waarop we, nu zo’n vier jaar geleden, de tool CRAiN hebben ontwikkeld, wat staat voor CREAX-brein enerzijds en Artificiële Intelligentie anderzijds. Dit textmining platform zetten we in om via AI automatisch klaarheid te scheppen in en inzichten te halen uit op tekst-gebaseerde bronnen en databanken.  In eerste instantie lieten we de tool alleen los op octrooien.  

Mathieu Mottrie

“Ons textmining platform zetten we in om via AI automatisch klaarheid te scheppen in en inzichten te halen uit op tekst-gebaseerde bronnen en databanken.” 

Mathieu Mottrie
Managing partner van Creax

De octrooiendatabank Espacenet bv. telt zo’n 100 miljoen documenten. In die onoverzichtelijke hoeveelheid informatie schept CRAiN orde door bibliotheken samen te stellen waarin je makkelijk en snel het juiste onderwerp terugvindt. CRAiN is dus een big data-verhaal, maar niet op het klassieke dataniveau. Ons gaat het werkelijk om teksten. Op het einde van de rit komt het overigens wel neer op de inbreng van menselijke intelligentie om tot de juiste conclusies te komen. Daar is CRAiN niet toe in staat.”  

De volledige kruin van de boom 

“Waarom wij een ontwikkelingsproject indienden? Omdat CRAiN aanvankelijk alleen werkte op heel gestructureerde formats, met name patenten”, aldus managing partner Jef Vandenberghe. “We zagen echter al snel in dat die niet genoeg waren om de volledige technology lifecycle van een oplossing te dekken en we die research zo compleet en onbevooroordeeld mogelijk wilden maken. We wilden met andere woorden de hele kruin van de boom in kaart brengen, niet alleen maar enkele takken. Daarom hebben we onze bot geleerd om alle soorten data te onderzoeken, onafhankelijk van bestaande woordenlijsten.” 

Jef Vandenberghe

“Vandaag kan CRAiN alle mogelijke databanken scannen. Van wetenschappelijke literatuur, markt- en klantinzichten, materiaalbeschrijvingen ... Maar ook de interne kennis van de klant die ons inschakelt.” 

Jef Vandenberghe
Managing partner

Jef: “Vandaag kan CRAiN alle mogelijke databanken scannen. Bijvoorbeeld van wetenschappelijke literatuur, markt- en klantinzichten, materiaalbeschrijvingen ... Maar ook de interne kennis van de klant die ons inschakelt. Met de verbanden en inzichten die daaruit voortkomen kan het bedrijf in kwestie aan de slag. Zo hebben wij voor een bussenbouwer de toekomst van mobiliteit in kaart gebracht, zodat zij een beeld kregen van de impact die dat op hun bedrijf zal hebben. En op eigen initiatief hebben we de wetenschappelijke literatuur rond COVID-19 en eerdere epidemieën overzichtelijk gemaakt.” 

“Dat we in aanmerking kwamen voor een ontwikkelingsproject, is mede te danken aan VLAIO-bedrijfsadviseur Matthias Marescaux. Over de samenwerking en gesprekken met hem waren wij uiterst tevreden, net als over de verdere opvolging. Zo is hij na afloop van het project uit eigen beweging nog naar een demo komen kijken. Dat zegt toch iets over zijn interesse en betrokkenheid?” 

Ook ambitieuze plannen voor jouw bedrijf? 

Ontdek hier de ondersteuning die VLAIO en de partners uit het VLAIO Netwerk jou aanbieden. Je kan bij de VLAIO bedrijfsadviseurs terecht voor gratis advies op maat van jouw onderneming.  

Blijf je ook graag op de hoogte van VLAIO nieuws, subsidies, tips en events? Schrijf je hier in voor één of meerdere van onze nieuwsbrieven. Uitschrijven is steeds mogelijk. 

Meer weten over artificiële Intelligentie? 

Neem zeker ook eens een kijkje op https://www.digitaletoekomst.be/nl/artificiele-intelligentie