Piano’s Maene: nieuwe concertvleugel combineert traditie en innovatie

De liefde voor de piano, dat is Maene’s grootste drijfveer. Met haar 55 werknemers is Piano’s Maene één van Europa’s grootste pianobedrijven. Elk jaar worden meer dan 1200 piano’s verkocht en bijna 2000 verhuurd. In kader van het Interreg Europe project Design 4 Innovation bezochten de partners de hoofdzetel met showroom en atelier in Ruiselede:
Pianos Maene

Inspiratie uit de geschiedenis

Maene haalt haar inspiratie voor een groot deel uit de geschiedenis van paino’s. Traditionele piano’s waren meestal rechtsnarig: de snaren werden mooi recht in de piano gemonteerd. Tot Steinway een krachtige en kwaliteitsvolle piano maakte met diagonaal gekruiste snaren. Vandaag is bijna elke concertvleugel hiervan een kopie. 

Piano's Maene atelier
CEO Piano's Maene

We hebben niet zozeer een totaal nieuwe piano ontwikkeld, maar de combinatie van oude en nieuwe elementen is op z’n minst innovatief te noemen.

Stefaan Vanfleteren
CEO Piano's Maene

Oud en nieuw samenbrengen

Maar steeds meer pianisten wensen de traditionele, rechtsnarige piano's – of replica’s hiervan - te bespelen waarop de muziek destijds gecomponeerd werd. Tegelijk droomden sterpianisten zoals Daniel Barenboim van een nieuwe concertvleugel die de warmte en kleurschakeringen van de traditionele piano combineren met de kracht en technologische mogelijkheden van nu. Een piano die dus het beste van 'oud' en 'nieuw' zou combineren.

Daniel Barenboim en de huidige CEO van Steinway geloofden dat het atelier van Chris Maene in het Vlaamse Ruiselede het vakmanschap in huis had om deze innovatieve piano te creëren en te bouwen. 

Piano's Maene atelier

Het is niet onze missie om de goedkoopste maar om de beste te zijn.

CEO Piano's Maene
Stefaan Vanfleteren
CEO Piano's Maene

Klanken zoals in de tijd van Mozart en Beethoven

Het resultaat is een volledig nieuwe, ‘grand piano’, met een uniek, innovatief design dat oude en nieuwe elementen met elkaar verbindt. Door haar rechtsnarigheid ontstaat een zuiverder geluid en is elke toon afzonderlijk te horen. De bastonen klinken nu weer zoals in de tijd van Mozart en Beethoven.

Om dit effect ten volle te bekomen, bedacht Maene een nieuw, gepatenteerd klankbord, waarbij de nerven van het hout in verschillende richtingen lopen. Op die manier beïnvloeden lage en hoge tonen elkaar veel minder en zijn ze beter afzonderlijk hoorbaar.

Ook werd deze rechtsnarige piano krachtig genoeg gemaakt voor grote concertgebouwen, is ze makkelijk te bespelen en te onderhouden. Zo slaat de nieuwe concertvleugel feilloos de brug tussen traditie en innovatie.

Sterpianist Barenboim bestelde meteen twee exemplaren en is de grootste ambassadeur van de ‘Barenboim-Maene concert grand’. 

 

Design for Innovation (D4I)

Design for Innovation (D4I) is een project waarin acht Europese partners samenwerken om design te bevorderen als een instrument voor gebruikersgerichte innovatie. D4I wil kmo’s helpen om meer aantrekkelijke producten en diensten te creëren, om hen zo sneller te laten groeien en om hun concurrentiekracht te verhogen.