REIN4CED: unieke speler in nichemarkt

Het Leuvense REIN4CED produceert vezelversterkte composieten. De start-up krijgt financieringssteun om zich binnen deze sterk gespecialiseerde markt te ontwikkelen.
team REIN4CED

Vezelversterkte composieten

REIN4CED zag het levenslicht in januari 2015. Medeoprichters Michaël Callens en Niels Degreef hadden elkaar leren kennen aan de KU Leuven, waar ze onderzoek verrichtten naar ontwikkelingen rond vezelversterkte composieten. ‘We zijn gestart als ingenieursbureau om zo de markt te leren kennen’, zegt Michaël Callens. ‘Op die manier wilden we ook voldoende budgetten verzamelen om op termijn zelf materialen te ontwikkelen. Dat wordt nu concreet: we maken momenteel de overgang naar een productiebedrijf.

Sterke en lichte fietskaders

Het gepatenteerde composietmateriaal dat REIN4CED gaat produceren, zal in eerste instantie gebruikt worden voor fietskaders. ‘De klassieke frames in carbon zijn sterk, maar gevoelig aan kleine impacts’, legt Niels Degreef uit. ‘Die kunnen leiden tot onderhuidse schade, die niet meteen zichtbaar is, maar waardoor de kader op termijn wel kan breken. Het materiaal dat wij ontwikkeld hebben is beter bestand tegen een externe impact, maar is ook sterk en licht. Het biedt veel mogelijkheden in veiligheid en duurzaamheid.’
 

sterk als staal

Bedrijfsovername geen optie

Toen Callens en Degreef na hun doctoraat een zelfstandige carrière in de industrie beoogden, was de overname van een bedrijf eigenlijk geen optie. ‘De markt van composietmaterialen is zeer gespecialiseerd en het aantal spelers is beperkt’, verduidelijkt Michaël Callens. En dus kozen de ingenieurs voor een eigen start-up. LCIE (Leuven Community for Innovation driven Entrepreneurship) bood ondersteuning en een eerste werkruimte.

Financiële steun kwam er van VLAIO in de vorm van een groeisubsidie en een win-winlening. In het najaar wordt ook een eerste investeringsronde gefinaliseerd. Het opgehaalde kapitaal moet de ontwikkeling en uitbouw van het jonge bedrijf ondersteunen.


‘We willen onze innovatieve composietmaterialen op termijn ook inzetten in de autoen vliegtuigindustrie’, zegt Dave Luyckx, de derde vennoot van REIN4CED. ‘Want ook daar is impactbestendigheid erg belangrijk. We moeten er wel rekening mee houden dat een ontwikkelings- en productietraject voor vliegtuigonderdelen vijftien tot twintig jaar in beslag kan nemen.’
 

 

Financiering kan op verschillende manieren

Overnames hebben een hogere overlevingskans dan start-ups. Uit onderzoek blijkt dat negen op de tien bedrijven die worden overgenomen na vijf jaar nog bestaan, terwijl slechts zes op de tien starters het langer dan vijf jaar volhouden. ‘In vergelijking met een startende onderneming creëert een overname ook meer werkgelegenheid en ondernemingswaarde’, weet Eddy Laveren, hoogleraar en academic director van het Kennisnetwerk Familiebedrijven. ‘Wel moeten overnemers zich hoeden voor een slechte bedrijfsreputatie, ontevreden klanten en ongemotiveerde werknemers.’

‘Zowel overnames als start-ups komen in aanmerking voor een bankfinanciering, maar ook durfkapitaalfondsen worden steeds populairder om het nodige kapitaal te vergaren. De overheid tracht eveneens financieringen te faciliteren via win-winleningen, cofinancieringsleningen, tax shelters, crowdfunding en waarborgregelingen. Essentieel is wel dat je altijd - als overnemer of als starter - de toekomstige marktopportuniteiten en financiële levensvatbaarheid kunt aantonen op basis van een verantwoord businessplan’, aldus Eddy Laveren.