Schoenwinkel wordt fashion concept store

La Bottega uit Hasselt bereidt zich na 27 jaar voor op de toekomst door zich te heruitvinden als concept store met gepersonaliseerde service. Dankzij begeleiding van VLAIO en steun van een kmo-groeisubsidie konden de nieuwe ambities gerealiseerd worden.
Karine Valy in haar winkel La Bottega te Hasselt

Zijn naam heeft La Bottega alvast niet gestolen. Misschien herken je er wel onze ‘boetiek’ in. In het Italiaans betekent het eenvoudigweg ‘winkel’ of ‘shop’. In het geval van Karine Valy en haar man Marc Jamar een schoenwinkel. In de oude stokerij van Smeets in de Hasseltse binnenstad vinden mannen, vrouwen en kinderen alles wat ze nodig hebben om stijlvol voor de dag te komen. Een belevingsruimte van 2200 vierkante meter, vol schoenen, accessoires, kleding, gadgets en lekker eten. Maar na 27 jaar bereiden ze zich voor op de toekomst.

Hoog tijd voor een kantelmoment

Het is niet makkelijk voor fysieke winkels om in deze digitale wereld te overleven. “Eén muisklik en de dag nadien ligt je pakje al voor je deur,” vertelt Karine. “Die concurrentie is moordend. Tegelijkertijd zien we ook een verandering in kledingstijl. Mensen kopen steeds minder degelijke schoenen en lopen zowel professioneel als privé in sneakers rond. Dat voelen wij enorm.” 

Van Brics naar Clicks

Verandering drong zich op. Karine trok aan de alarmbel bij Bart Lodewijckx, gedelegeerd bestuurder van Unizo Limburg en vriend aan huis. Hij riep een team van experten samen. Een bonte verzameling van young, high fashionable potentials uit de Limburgse ondernemerswereld. Onder begeleiding van Anke Albregts en Mieke Martens, VLAIO-bedrijfsadviseurs, brainstormden ze over de toekomst van La Bottega. Twee ideeën dreven meteen boven: het beter in de markt zetten van hun fashion concept store enerzijds en het aanboren van een nieuwe markt anderzijds. Niet B2C of B2B, maar B2C én B2B. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfskleding, shopavonden voor personeel, gepersonaliseerd stylingadvies of een extra voordeel voor het personeel in de vorm van een aankoopbudget bij La Bottega.

Mieke Martens

Een van de voorwaarden voor een kmo-groeisubsidie is een zogenaamd ‘kantelmoment’, een impactvolle verandering. En dat is hier duidelijk aanwezig: La Bottega moet een marketeer aanwerven om het B2B-plan handen en voeten te geven. En ook de concept store verdient een onderbouwd marketingplan. 

Mieke Martens
VLAIO bedrijfsadviseur

Niet B2C of B2B, maar B2C én B2B

Mieke Martens ging verder in gesprek met Karine en Marc en detecteerde de mogelijkheid om een kmo-groeisubsidie bij VLAIO aan te vragen. “Een van de voorwaarden voor een kmo-groeisubsidie is een zogenaamd ‘kantelmoment’, een impactvolle verandering.” vertelt Mieke. “En dat is hier duidelijk aanwezig. La Bottega moet een marketeer aanwerven om dat B2B-concept handen en voeten te geven. En ook de concept store verdient een onderbouwd marketingplan.” 

Karine Valy in haar winkel La Bottega te Hasselt

Medewerkers worden stijladviseurs

Ten slotte is er ook begeleiding nodig op personeelsvlak. “Als een offline winkel één grote meerwaarde biedt, dan is dat op vlak van service,” vult Karine aan. “En die troefkaart trekken we dan ook volop. We doen daarvoor een beroep op Annelies en Co en Retail Stars die de medewerkers omscholen tot stijladviseurs.”

Karine Valy

We zijn heel blij met de kmo-groeisubsidie van VLAIO. Die hadden we niet gekregen zonder de begeleiding van enkele zeer daadkrachtige adviseurs van VLAIO. Zij hebben structuur in onze chaos van ideeën gebracht en onze groeiplannen helder en concreet gekregen.

Karine Valy
Zaakvoerster La Bottega

Heroriëntatie alleen mogelijk dankzij steun

We zijn heel blij met de kmo-groeisubsidie van VLAIO. Die hadden we niet gekregen zonder de begeleiding van enkele zeer daadkrachtige adviseurs van VLAIO. Zij hebben structuur in onze chaos van ideeën gebracht en onze groeiplannen helder en concreet gekregen. Daardoor konden we deze subsidie krijgen. Zonder deze steun hadden we onze heroriëntatie niet kunnen realiseren. De retail zit immers in een woelige periode en er is geen budget vrij om dit aan te pakken.”

 

Krijg steun op maat van jouw ambitie

Als ondernemer die voor een grote vernieuwing vol risico’s en uitdagingen staat, heb je nood aan extra financiën én nieuwe kennis.

De kmo-groeisubsidie is er voor Vlaamse kmo's die een strategische groeisprong willen realiseren door transformatie, innovatie of internationalisatie. Lees meer. 

De VLAIO bedrijfsadviseurs adviseren je om jouw innovatieve plannen, groeiambities of bedrijfstransformatie waar te maken. Kom hier meer te weten en neem contact op.