Slimmere steden dankzij innovatieve ‘open’ oplossingen van Aptus

Het West-Vlaamse Aptus levert innovatieve digitale services en slimme technologie aan zowel private bedrijven als organisaties uit de openbare sector. Het High-Five project is daarvan een mooi voorbeeld: de koppeling van technologie en spelmethoden stimuleert kinderen om op een meer duurzame manier naar school te gaan. Met hun andere oplossing MobiCount, biedt Aptus steden en gemeenten realtime verkeers- en mobilteitstellingen, alsook een platform om met die gegevens aan de slag te gaan.
Aptus

Slimme tools voor slimme steden 

Frederik Vannieuwenborg en Alexander Vanwynsberge richtten Aptus vijf jaar geleden op. Het doel: slimme tools, apps en andere Internet of Things-oplossingen bedenken, ontwikkelen en uitwerken. 

Alexander Vanwynsberge: “Aptus is actief in de wereld van de slimme technologie. Dat betekent dat wij technologische oplossingen zoeken voor problemen en de software daarvoor bouwen. De inzichten die daarmee verzameld worden, delen we met een derde partij. De laatste jaren richten we ons strategisch ook op Smart Cities, omdat er op dat vlak nog heel veel mogelijkheden bestaan maar ook omdat er in Vlaanderen meer over interconnectiviteit wordt nagedacht.” 

“Vlaanderen ondersteunt nu ook projecten die zich richten op Smart Cities. Zo is er bijvoorbeeld VLOCA, de overkoepelende structuur die lokale initiatieven stroomlijnt. Daarnaast springt ook de academische wereld mee op de kar en heel veel R&D focust op Smart Cities. We hebben in ons land bovendien erg goede opleidingen, waaruit we tech-creators kunnen vissen. De lokale verankering is groot.” 

Data as a service 

Alexander Vanwynsberge: “In het begin werkten we vooral op projectbasis: een organisatie zat met een probleem en vroeg ons om een oplossing. Eenmaal de oplossing gevonden, was onze project-job gedaan. Maar steeds meer bedrijven – en ook steden en gemeenten – maken meerjarenplanningen op en zoeken naar langetermijnoplossingen. Wij onderzochten de meerjarenplannen van gemeenten en daaruit blijkt dat ze vooral nood hebben aan mobiliteitsinzichten: Hoeveel fietsers komen er op deze weg voorbij? Hoeveel auto’s steken dit kruispunt over? Er bestaat al wel wat technologie om dat te monitoren, maar de data blijft eigendom van de leverancier.” 

“Die data zijn nochtans vooral interessant als ze gecombineerd worden met andere databronnen. Pas dan kan je spreken van een Slimme Stad. Met MobiCount ontwikkelden we elektronica en technologieën met een open dataportaal. We bieden Data as a Service, waarbij de lokale overheden eigenaar blijven van die data. Het is niet ons doel om gegevens te verkopen en daar zelf rijk van te worden. Wij willen duurzame oplossingen creëren om steden en gemeenten te ondersteunen.” 

Aptus

Coronacrisis = opportuniteit 

Alexander Vanwynsberge: “De laatste maanden focusten we ons bijvoorbeeld op strandtellingen, voor onze klant Knokke-Heist. Op de opvallende gele redderspost hingen we camera’s die de drukte op het strand registreerden, op een privacycorrecte manier. Een mini-pc verwerkte de data met een speciaal daarvoor ontwikkeld algoritme. Zo konden we tellen hoeveel mensen in de zee zaten, hoeveel mensen op het strand liepen en zelfs hoeveel parasols  aanwezig waren. De gemeente kreeg geen beelden te zien, alleen getallen: het bezettingspercentage.” 

“In augustus waren er een paar vechtpartijen aan de kust, waaronder jammer genoeg ook op het strand van Knokke-Heist en Blankenberge. We zagen op dat moment inderdaad een enorme piek in strandbezetting. De dag nadien was ook het ingevoerde verbod op dagjestoeristen duidelijk zichtbaar in de data.” 

“Iedereen kan onze technologieën en software aankopen en gebruiken. De data die eruit komt, is niet van ons. Dat maakt hét verschil, want zo kunnen steden en gemeenten informatie delen met elkaar en krijgen ze een beter overzicht. Smart Cities mogen geen eilanden zijn, ze zijn sterker als ze onderling geconnecteerd zijn.”