Teambuilding met meerwaarde

Wie bij het gloednieuwe pand van id punt op de Waregemse bedrijvenzone Groenbek aanklopt, weet meteen dat hem of haar iets bijzonders te wachten staat: het gebouw is namelijk zodanig ontworpen dat het de corebusiness van het bedrijf belichaamt en uitstraalt. En die corebusiness is ‘talenten ontdekken’, ‘ideeën creëren’ en ‘context uitwerken om die te realiseren’. Zowel bij ondernemers, medewerkers, studenten als werkzoekenden.
id punt
id punt

Teambuilding met meerwaarde 


Id punt is het geesteskind en passieproject van Gerd Bellemans, in een vorig leven HR-directeur bij Thermote & Vanhalst (TVH). “Ik ben altijd al bezig geweest met mensen”, steekt Gerd van wal, “en dan vooral hun sterktes. Wanneer je daarop inzet, groeien mensen en bijgevolg ook de ondernemingen waarin ze aan de slag zijn.” 

 

In 2006 begon Gerd vanuit die filosofie in bijberoep mensen te coachen. Dat leidde in 2010 tot de oprichting van Talent Accent, dat zo’n 70 bedrijven ondersteunt op vlak van ondernemerschap, organisatieopbouw en personeelsbeleid.  

 

De voorkeur van Gerd gaat uit naar familiale ondernemingen. “Die zijn doorgaans te klein voor een eigen personeelsdienst en worden bijna zonder uitzondering gerund door gedreven ondernemers die op basis van hun passie, hun menselijk kapitaal willen laten schitteren. Die bedrijven vertellen geen puur economisch, maar een menselijk verhaal. Zoals ik bij TVH zelf mocht ervaren: oprichter Paul Thermote liep elke dag tussen zijn mensen rond en gaf zijn passie aan iedereen door”, aldus Gerd.

id punt

Acht intelligentietypes 

Al gauw stelde Gerd vast dat hij voor dit werk een eigen, vaste plek, of beter – punt – nodig had. “Het waren niet uitsluitend ondernemers die met vragen zaten over hun talenten, maar ook veel medewerkers waren daar sterk mee bezig. Daarom besloten we een gebouw in te richten waarin we naast ondernemerschapsondersteuning ook aan loopbaanbegeleiding konden doen. En aan studieoriëntering. Daarbij vertrekken we niet van bestaande beroepen, maar van de sterktes van de student.” 

Dat eigen punt, waar mensen zichzelf ontdekken, doopte Gerd id punt. Trouw aan de eigen filosofie, werd het gebouw helemaal opgetrokken door lokale vaklui uit familiale ondernemingen. Voor het ontwerp liet men zich inspireren door de acht intelligentietypes van Gardner: in de vier ‘werkruimtes’ kan je telkens twee talenten ontdekken en/of beleven.  

Waar men bij id punt dus heel concreet op inzet, is talent. “Mensen hebben kennis, persoonlijkheidskenmerken en attitudes, maar hun passie en goesting komt vooral voort uit hun (aangeboren) talenten. Alleen worden die termen altijd door elkaar gehaald. Doorzettingsvermogen, creativiteit … zijn geen talenten, maar attitudes, omdat je ze in verschillende situaties kan inzetten. En hoe meer je ergens in geïnteresseerd bent, hoe sterker je die attitudes zult inzetten. Het is dus zaak die attitudes te koppelen aan je talenten. Wij willen daarom dat mensen in de vier kamers het gevoel en de beleving herontdekken van het besef iets goed te kunnen of graag te doen. Dat doen we via een aantal uitdagingen die individueel of in groep worden aangegaan: een woordspel, Rubik’s cube, Twister, touwspringen … noem maar op. Vervolgens gaan de mensen naar boven via een hellend vlak – als symbool voor ‘samen op weg zijn’ – om er in de bar in alle openheid out of the office en vooral out of the box over na te denken: wat kunnen ze nu doen met de talenten die ze zonet hebben ontdekt? En welk talent willen ze verder ontwikkelen?”

id punt

Blind Getrouwd

“Onze aanpak is dus volledig anders dan die van Blind Getrouwd”, gaat Gerd verder. “Let wel, dat is een uitermate interessant programma om naar te kijken. Men probeert er op basis van wetenschap via bepaalde algoritmes mensen aan elkaar te koppelen. Om dan vast te stellen dat het enkel bij uitzondering lukt. Het is de context, de beleving die uiteindelijk het verschil maakt. Je kan mensen nu eenmaal niet reduceren tot systemen. En die context en beleving willen we in onze kamers garanderen.” 

Gerd en co vinden in VLAIO een partner. Via de drempelverlagende kmo-portefeuille kunnen bedrijven makkelijker met id punt in zee gaan. En voor het aantrekken van een marketingstrateeg deed Gerd een beroep op de kmo-groeisubsidie.  

Daarnaast wilde Gerd een nieuw concept in de hr-markt lanceren: id boost en kwam hij in aanmerking voor ontwikkelingssteun. Bij het opstellen van beide aanvraagdossiers deed hij beroep op de gratis trajectbegeleiding door Dominique De Geest, bedrijfsadviseur van VLAIO.

id punt team
VLAIO hielp ons dus op drie manieren: om de drempel naar bedrijven toe te verlagen, om ons verhaal inhoudelijk uit te diepen met id boost en om dat verhaal via een marketingstrateeg verder te verspreiden.
Gerd Bellemans

Teambuilding 

Bedoeling van het nieuwe project: op basis van een grondige analyse een teambuildingsdag (de id boost) organiseren waarbij talenten ontdekt worden en samen gereflecteerd wordt over de resultaten. Op basis daarvan wordt dan een id plan ontwikkeld, met actiepunten en verder te zetten stappen.  

“Met onze id boost willen we bedrijven zicht laten krijgen op de talenten en ambities van hun medewerkers, om die vervolgens te koppelen aan de eigen bedrijfsdoelstellingen”, gaat Gerd verder. “We merken bij ondernemingen en organisaties namelijk een sterke wil om de waarden, doelstellingen en functieprojecten te laten aansluiten bij de talenten van de medewerkers. Maar vaak komen ze niet vooruit omdat die talenten onzichtbaar blijven.

Met id boost willen we de waarden en doelen van de organisatie verbinden met de talenten en ambities van hun medewerkers.
Gerd Bellemans

De id boost is dus niet zomaar een teambuildingactiviteit. Met paintballgeweren op elkaar schiet? Prima, maar behalve dat het een leuke beleving is, heb je daar als organisatie weinig aan, toch? Wij zien erop toe dat die dag een echte boost aan de onderneming geeft. Omdat we vertrekken vanuit een voortraject, waarbij we het verhaal en de wensen van de ondernemer in kaart brengen – bijvoorbeeld: hoe breng ik de verkopers in mijn team dichter bij elkaar om up-upselling te realiseren? Daarvoor zijn we verschillende tools aan het ontwikkelen, draaiboeken die op maat kunnen worden ingezet, of een app waarin de genomen stappen kunnen gedocumenteerd worden en van waaruit verdere ontwikkeling kan ondersteund en gestimuleerd worden.” 

Een voorbeeld van een uitdaging tijdens de id boost: medewerkers worden uitgedaagd om in kleine teams en met eenvoudige instrumenten een a capella-opname van een bekende song te maken. Na een reeks van dergelijke uitdagingen krijgen de medewerkers de vraag om de opgemerkte talenten bij elkaar aan te wijzen en hierop samen te reflecteren in een natraject. Vanuit dit beter zicht op de talenten formuleren medewerkers wat ze graag binnen het bedrijf zouden realiseren, welke stappen ze zouden kunnen zetten en welke ondersteuning ze kunnen gebruiken. “Bedoeling van de id boost is bedrijven aan te zetten structureel werk te maken van de verbinding tussen de waarden en doelen van de organisatie enerzijds met de talenten en ambities van de medewerkers anderzijds. Op die manier realiseren we een triple win, want zowel de medewerker, het bedrijf als de klant wordt er beter van”, besluit Gerd. 

Kan jij ook begeleiding op maat gebruiken voor jouw plannen?

De VLAIO-bedrijfsadviseurs ondersteunen en adviseren ondernemers om hun innovatieve plannen, groeiambities of bedrijfstransformatie waar te maken. Neem contact met hen op via deze website of mail naar info@vlaio.be.