Treed als voorbijganger in interactie met Radio 2

Nog tot 14 september 2020 kan je op de Sint-Pietersvliet in Antwerpen deelnemen aan de fysieke testopstelling van VRT en Radio 2. Deze testopstelling maakt deel uit van het Smart City project 'Essence - Storytelling in the sentient city' dat VLAIO-steun krijgt. Het doel van dit onderzoek is om op een vernieuwende en efficiënte manier verhalen te brengen die nauw aansluiten bij de leefwereld van elke burger. 
Radio 2 interactieve testopstelling in Antwerpen
Foto: Geert Van Hoeymissen - De interactieve testopstelling van Radio 2 aan de Sint-Pietersvliet in Antwerpen.
 

Wil je ook de interactieve testopstelling van Radio 2 aan de Sint-Pietersvliet in Antwerpen bezoeken? Zeker doen! Dit kan nog tot 14 september 2020. Na je bezoek kan je jouw feedback aan het projectteam geven via dit formulier.

 

Lokale verhalen dichter bij elke Vlaming

De testopstelling is deel van het imec.icon onderzoeksproject Essence 'Storytelling in the sentient city', gesubsidieerd door imec en Agentschap Innoveren & Ondernemen en gecoördineerd door VRT Innovatie. Binnen dit project worden nieuwe verhalenformats verkend voor de lokale mediakanalen van een slimme stad. Dit onderzoek sluit aan bij de ambitie van VRT om elke burger te bereiken en het lokale media-ecosysteem te versterken. Daarvoor werken VRT Innovatie en Radio 2 samen met Digitopia, Research[x]Design(KU Leuven), het imec City of Things team, SMIT (een imec onderzoeksgroep aan de VUB), IDLab (een imec onderzoeksgroep aan UGent), The Beacon, en de stad Antwerpen.

Radio 2 interactieve testopstelling in Antwerpen
Foto: Geert Van Hoeymissen - De interactieve testopstelling van Radio 2 aan de Sint-Pietersvliet in Antwerpen.

Op zoek naar toegankelijke storytelling

Ook in de huidige corona-omstandigheden biedt de testopstelling een manier om mensen met elkaar verbinden, ondanks de fysieke afstand, door verhalen vanuit de buurt te brengen. VRT Innovatie wil achterhalen of het hiermee ook effectief mogelijk wordt om een stem te kunnen geven aan burgers die vandaag misschien te weinig aan bod komen. Daarnaast onderzoekt het team ook of deze nieuwe formats voldoende aanspreken en toegankelijk zijn, en hoe complexere (datagedreven) verhalen op een heldere manier en in een vluchtige context gebracht kunnen worden.

Neem deel aan lokale mediabeleving

Sinds augustus kunnen voorbijgangers en bewoners ook in interactie treden met de schermen door hun mening te geven over lokale thema’s en zo de verhalen op de schermen mee vorm te geven. Naast het doel om media dichter te brengen bij elke Vlaming, biedt de gebruikte technologie ook een meerwaarde voor de mediamakers zelf, door op een efficiënte en innovatieve manier beeldmateriaal te doorzoeken, verwerken en distribueren.

Tom Bergmans
Essence is een mooi voorbeeld van hoe verschillende partners binnen een smart city project samenkomen, met enerzijds onderzoeksinstellingen en anderzijds industriële partners. Binnen het project proberen we zeer concreet te onderzoeken hoe we de vertaalslag richting burgers kunnen maken. Zo blijkt het vertellen van verhalen in de publieke ruimte een zeer dankbare tool om complexe materie, technologische verhalen zeer behapbaar te vertellen, en concreet en tastbaar te maken.
Tom Bergmans
Project manager imec City of Things

Zowel actuele onderwerpen als meningen van buurtbewoners

Het verloop van de test sluit nauw aan bij de inhoudelijke uitzendingen van Radio 2 in Antwerpen. Radiomakers kunnen een oproep doen via de app en krijgen vervolgens verschillende reacties in de vorm van video’s, foto’s of berichten. Met deze reacties kunnen ze aan de slag gaan om verhalen te brengen via de schermen. Naast de dagelijkse actuele onderwerpen van Radio 2 wordt ook geëxperimenteerd met verhalen gebaseerd op data van voorbijgangers en inwoners. Zo kunnen buurtbewoners hun mening geven door te stemmen over bepaalde onderwerpen, zoals de genomen maatregelen tegen het coronavirus. Deze stem bepaalt vervolgens welk verhaal er getoond wordt op de schermen. Onder de huidige omstandigheden verloopt het stemmen zelf door voetpedalen in te drukken die de verschillende keuzes weergeven.

Daarnaast verkent het Essence project ook de mogelijkheden om (real-time) sensordata te integreren in de verhalen. Deze vaak complexe data, die steeds meer deel uitmaakt van de slimme stad, wil het projectteam op die manier meer begrijpbaar maken voor een breed publiek.

Radio 2 interactieve testopstelling in Antwerpen
Foto: Geert Van Hoeymissen - De interactieve testopstelling van Radio 2 aan de Sint-Pietersvliet in Antwerpen.

Nieuwe 'Storymaker'-technologie

Met de achterliggende technologie die gebruikt wordt binnen de test, omgedoopt tot ‘Storymaker’, kunnen mediamakers op een gemakkelijke manier grote hoeveelheden ongekend beeldmateriaal, zoals bijvoorbeeld user-generated content, doorzoeken, taggen en klaarzetten voor montage of online distributie. Daarvoor kan de Storymaker input verzamelen van verschillende kanalen, zoals een radio-app of een websiteformulier. Deze technologie, ontwikkeld door VRT Innovatie in het kader van het Essence project, wordt ook reeds gebruikt door VRT NWS, één en Klara.

Wil je ook de interactieve testopstelling van Radio 2 aan de Sint-Pietersvliet in Antwerpen bezoeken? Zeker doen! Dit kan nog tot 14 september 2020. Na je bezoek kan je jouw feedback aan het projectteam geven via dit formulier.

 

Wat is het ICON-programma?

ICON (Interdisciplinair Coöperatief Onderzoek) is een projecttype waarin een consortium van één of meerdere onderzoeksorganisaties en minstens drie onderling onafhankelijke Vlaamse ondernemingen nieuwe kennis ontwikkelen, die praktisch toegepast kan worden. Door ICON-projecten te steunen, wil VLAIO de brug slaan tussen onderzoeksresultaten en praktische toepassingen in het Vlaamse bedrijfsleven. ICON-projecten hebben de ambitie om economische en eventueel ruimere maatschappelijke waarde in Vlaanderen te creëren.