Van pop-up tot retailconcept: Les Soeurs is klaar om de wereld te veroveren

De zussen Clio, Kay en Jules Hendrickx hebben een hart voor mode en juwelen en met die passie groeiden ze uit tot waar ze vandaag staan: een online webshop en modewinkels in Hasselt, Antwerpen, Knokke, Gent, Schilde en Maastricht. Les Soeurs kende de afgelopen jaren een sterke groei waar nog lang geen rem op staat. “We hebben de droom om van Les Soeurs een retailconcept te maken, binnen en buiten Europa,” vertelt de oudste zus Clio. Om hen daarbij te helpen, deden ze een beroep op de kmo-groeisubsidie.
Les Soeurs
@Elien Jansen

Een organisch groeiproces

Clio Hendrickx: “Als student struinde ik met mijn zussen de fashion weeks af in Parijs en Milaan. Aangezien we zelf het budget niet hadden om die mooie items aan te schaffen, namen we zelf naald en draad in de hand. We merkten al snel dat we niet de enigen waren met smaak en een te krappe beurs. Op vraag van vrienden en familie zijn we vervolgens kleinschalig gestart met het verkopen van eigen creaties, eerst via een homeparty concept en later via een online shopplatform. 

Om te kijken of er naast de webshop ook nood was aan een fysiek winkelpunt, openden we in 2015 onze eerste pop-up in Hasselt. We waren helemaal overdonderd bij het zien van dit succes. Het was duidelijk dat nog vrouwen op zoek waren naar leuke, betaalbare en kwalitatieve mode musthaves. We zijn vanuit onze eigen creaties gestart, maar vervolgens zijn we al snel geëvolueerd naar een multibrand store.

In 2016 opende de eerste permanente winkel van Les Soeurs in Hasselt en later kwamen daar stapsgewijs de winkels in Antwerpen, Knokke, Gent, Schilde en Maastricht bij. Om de locatie te testen, startten we telkens met een pop-up. 

Normaal start je met een fysieke winkel en vul je die later aan met een online aanbod. Ons traject verliep omgekeerd, van online naar offline. We zijn heel organisch gegroeid en staan vandaag zowel online met onze webwinkel als offline met onze zes winkelpunten heel sterk.”

De betaalbare boetiek

Clio: “Met ons winkelconcept, onderscheiden we ons en nemen we een unieke marktpositie in. We brengen producten aan de prijszetting van modeketens, maar met de beleving en service van een boetiek. Klanten kunnen bij ons een betaalbare jurk kopen, waar straks niet heel België mee zal rondlopen. We positioneren ons tussen de duurdere boetiek en de betaalbare modeketen: de betaalbare boetiek.

Sinds anderhalf jaar verkopen we ook een eigen kleding- en juwelencollectie. Die kaart trekken we héél bewust. Het maakt ons nog unieker. We willen evolueren naar een concept waarbij we 60 à 70% van ons eigen Les Soeurs-label verkopen en 30 tot 40% andere merken. Die mix blijft belangrijk. We willen andere merken die we leuk vinden de kans blijven geven om via ons verdeeld te worden.”

We positioneren ons tussen de duurdere boetiek en de betaalbare modeketen: de betaalbare boetiek.

Clio Hendrickx
Medeoprichter Les Soeurs

Groeimanager als ankerpunt

Clio: “Naar aanleiding van een interview in Nina magazine over de groeiambities van Les Soeurs en de uitdagingen die daarmee gepaard gaan voor onze work-life balance, sprak bedrijfsadviseur Mieke Martens ons aan. Ze wees ons op de kmo-groeisubsidie waarmee we een groeimanager konden aanwerven om onze plannen te realiseren. Het was de perfecte timing. Een bewuste strategie om te evolueren naar een keten met een uniform beleid hadden we in ons hoofd, alleen ontbrak het ons aan de kennis om dat uit te voeren. We misten het draaiboek.

Mieke functioneerde in een eerste afspraak als klankbord voor onze veranderende bedrijfsprocessen. Vervolgens heeft ze ons heel praktisch en pragmatisch begeleid tot een compleet dossier. Zo kon ik met het nodige vertrouwen de aanvraag zelf structureren en wist ik wat er van me werd gevraagd. Ze heeft ons op een uitstekende wijze begeleid en vanaf nu weten we onze weg te vinden naar gelijkaardige opportuniteiten. Onze koudwatervrees is weg. Als Mieke ons verhaal niet had opgepikt, hadden we noch van het bestaan van VLAIO, noch van de subsidiemogelijkheden geweten. Als familiebedrijf ben je dusdanig met het dagelijks beheer bezig dat je te weinig naar buiten kijkt. De tijd ontbreekt dan om nieuwe mogelijkheden te ontdekken.”

VLAIO bedrijfsadviseur Mieke Martens heeft ons heel praktisch en pragmatisch begeleid. Zo kon ik met het nodige vertrouwen de aanvraag structureren en wist ik wat er van me werd gevraagd.

Clio Hendrickx
Medeoprichter Les Soeurs

Brussel, Luik, Leuven, Amsterdam en Parijs

Clio: “Met de kmo-groeisubsidie hebben we nu een retail- en areamanager aangeworven die de nodige structuur in onze organisatie brengt en onze groeiambities mee realiseert. Er staan nu drie winkelopeningen op de planning: Brussel, Luik en Leuven. Ook hier zullen we starten met ons vertrouwde concept: een pop-up. Is de locatietest geslaagd, dan schakelen we over naar een vast winkelpunt.

Daarnaast willen we met Les Soeurs ook verder internationaliseren. Via de webshop zien we nu al dat er interesse is uit andere landen, met bestellingen vanuit Rusland tot Madagaskar. We zullen met een extern bureau samenwerken om de buitenlandse markt nog beter digitaal te benaderen. Maar het is ook onze droom om nog fysieke winkels in het buitenland te openen. Daar hebben we als eerste locaties Amsterdam en Parijs voor ogen.” 

Gouden combinatie

Clio: “We blijven dus naast onze webshop sterk inzetten op fysieke winkelpunten want we geloven in een en-en-verhaal. We willen onze klant bedienen via alle kanalen die de markt te bieden heeft. Enerzijds hebben we een aanbod voor de jonge generatie die vertrouwd is met online shoppen, en anderzijds voor de belevingszoekers, die uit vrijetijdsoverweging en voor hun plezier gaan winkelen. Dat is voor ons de gouden combinatie.

Zolang de markt het toelaat, blijven we vooruit gaan en groeien we verder om van Les Soeurs een retailconcept te maken, binnen en buiten Europa. En als het op een dag niet meer zou werken, dan heroriënteren we ons en vinden we onszelf opnieuw uit.”

 

Ook ambitieuze plannen voor jouw bedrijf?

Ontdek hier de ondersteuning die VLAIO en de partners uit het VLAIO Netwerk jou aanbieden. Je kan bij de VLAIO bedrijfsadviseurs terecht voor gratis advies op maat van jouw onderneming. 

Blijf je ook graag op de hoogte van VLAIO nieuws, subsidies, tips en events? Schrijf je hier in voor één of meerdere van onze nieuwsbrieven. Uitschrijven is steeds mogelijk.