Vlot door de stad met slimme verkeersborden

Een veilig en goed georganiseerd leven op de baan: verkeersborden en signalisatie dragen er erg toe bij. VVSnv, een verkeers- en veiligheidssignalisatiebedrijf uit Hasselt, innoveert het productieproces van haar verkeersborden en verruimt haar assortiment met (slim) straatmeubilair. De tomeloze ambitie van Lieven ’s Heeren: de grootste worden in verkeerssignalisatie en publieke ruimte.
Verkeersbord

Verkeersborden zijn de core business van VVSnv. Al 30 jaar produceert het Hasseltse bedrijf ze. En sinds 2011, nadat Lieven ’s Heeren het bedrijf overnam van een Nederlandse investeringsmaatschappij, groeit het met rasse schreden. 

Hoek af 

 “Verkeersborden moeten aan strenge voorschriften voldoen.”, vertelt Kris Bosmans, change manager bij VVSnv. “En die regelgeving die heel specifiek vastlegt hoe een verkeersbord eruitziet, verschilt van land tot land, in België zelfs van regio tot regio. Zo bestaan er dus Vlaamse, Waalse, Nederlandse en Duitse verkeersborden. Ze zien er allemaal net iets anders uit.” 

“Een Vlaams verkeersbord moet bijvoorbeeld een omgeplooide rand hebben. Je kan dat op twee manieren realiseren. De eerste, dure weg: met een mal. Voor elk verkeersbord heb je dan een andere mal nodig. Een stevige investering die voor ons geen optie was omdat we er nooit in zouden excelleren. Wij opteerden voor de tweede manier: wij zetten de hoekjes van de plaat er later manueel in. Een heel arbeidsintensief proces. Reden waarom we de productie van onze verkeersborden voor een groot gedeelte naar de voormalige Oostbloklanden verplaatsten. De loonlast ligt er behoorlijk lager.”  

Lijmen 

“Tegelijkertijd zetten we in op procesoptimalisatie. Krijgen we de manuren voor het plaatsen van die hoekjes naar omlaag, dan zitten we gebeiteld. Ons innovatief idee: wat als we het hoekje erin lijmen in plaats van lassen?.  En zo begon een intensieve zoektocht. Lieven bracht ons in contact met Stijn Debruyne –  professor verbindingstechnieken aan de KU Leuven. Hij hielp ons de juiste techniek en de gepaste lijm te vinden en raadde ons aan om contact op te nemen met VLAIO om steun aan te vragen.” 

Kris Bosmans

We zijn uitermate tevreden over de begeleiding die we van de VLAIO bedrijfsadviseurs kregen. Steevast kregen we to the point, hands on feedback over ons in te dienen dossier. Een hele mooie samenwerking. Die subsidies hebben we nodig om te blijven innoveren en de werkgelegenheid terug naar België te halen.

Kris Bosmans
Change manager

Back to Belgium 

De testen in het labo wezen uit dat lijmen hetzelfde eindresultaat opleverde als lassen. Maar lijmen doe je in 5 seconden, terwijl lassen 5 minuten in beslag neemt. Ons nieuwe productieproces levert dus een stevige tijdswinst op. Maar er is meer. “We leven in een tijdperk waarin iedereen verwacht dat wat je vandaag bestelt, morgen wordt geleverd.Met onze productie in het buitenland, was dat niet haalbaar,  maar dankzij het versnelde productieproces kunnen we nu de productie terug naar België halen. Een win-winsituatie. Wij hebben sneller onze verkeersborden klaar (kostenbesparend) en de klant ontvangt ze veel sneller omdat we een kortere levertermijn bieden.” 

Fietsenstalling voor evenementen 

CEO Lieven ’s Heeren vult enthousiast aan: “Signalisatie en de publieke ruimte, daar ligt onze focus. En daar valt ook straatmeubilair onder. Enkele jaren geleden wisten we daar amper iets over, maar we hebben extra kennis in huis gehaald en dat werpt zijn vruchten af. Samen met Veloc ontwikkelde VVSnv een bijzondere fietsenstalling: een metalen beugel die je op een standaard nadarhek aansluit en op die manier als fietsenstalling fungeert. Op evenementen staan er sowieso nadarhekken, als we die kunnen omvormen tot fietsenparking brengt dat orde en rust. Daar hebben organisatoren wel oren naar.” 

Verkeersbord

Slimme parkeerverbodsborden voor slimme steden 

De maatschappij evolueert snel, digitalisering neemt toe. Met het Sensobility-gamma past VVSnv voor het eerst IoT (Internet of things) toe. In een eerder traditionele, conservatieve sector trekt VVSnv de kar van vernieuwing. 

Voor de Stad Antwerpen ontwikkelt VVSnv zo 4.500 hypermoderne, digitale parkeerverbodsborden. Wie verhuist of verbouwt, kent ze maar al te goed. Ze duiden aan dat er een tijdelijk parkeerverbod geldt (bv. voor een verhuiswagen of een afvalcontainer). In een drukke stad zorgen die borden vaak ook nog voor nieuwe parkeerproblemen en de nodige verkeersopstoppingen. Met de technologie van het Antwerpse bedrijf Rombit en de verkeersborden van VVSnv, is er op verschillende vlakken winst: de aanvraag kan nu in 2 minuten i.p.v. 2 weken; er zijn geen dubbele boekingen, de stadsdiensten weten exact waar de borden staan en  de informatie op de borden kan vanop afstand aangepast worden. Het gaat om het eerste netwerk ter wereld met deze signalisatie. 

Meebouwen aan een slimmere toekomst 

Niet enkel de parkeerverbodsborden in Antwerpen vormen een uitdaging. Heel wat steden en gemeenten kennen een wildgroei aan borden. Welke borden zijn er, waar staan ze, functioneren ze nog of zijn ze aangereden? Met een intelligente tag op een verkeersbord hebben steden en gemeenten meteen een duidelijk beeld. En daar stopt het niet. Samen met Ivago zette VVSnv een proefproject op rond het ledigen van vuilnisbakken in steden en gemeenten. Ze kunnen vanop afstand zien of vuilnisbakken vol zijn en zo de ophaalroutes beter afstemmen op de nood. 

 

Ook ambitieuze plannen voor jouw bedrijf? 

Ontdek hier de ondersteuning die VLAIO en de partners uit het VLAIO Netwerk jou aanbieden. Je kan bij de VLAIO bedrijfsadviseurs terecht voor gratis advies op maat van jouw onderneming. 

Blijf je ook graag op de hoogte van VLAIO nieuws, subsidies, tips en events? Schrijf je hier in voor één of meerdere van onze nieuwsbrieven. Uitschrijven is steeds mogelijk.