Scaleup Vlaanderen - Internationalisatiecoaching

Als digitaal bedrijf ben je een 'born global', waardoor je klanten, partners én je concurrenten zich vanaf dag één wereldwijd bevinden. Je moet dus vanaf het begin rekening houden met internationalisatie en de schaalbaarheid van je sales, marketing, support en product management. Met dit traject boosten we je kennis rond de verschillende internationalisatiestrategieën en helpen we je om een gefundeerde business case op te bouwen. Deze business case kan dienen als basis waarop je als (co-)founder, al dan niet met ondersteuning van een adviesraad of raad van bestuur, een beslissing neemt met betrekking tot internationalisatie en de bijhorende investeringen. 

Voor wie?

  • je bent founder, co-founder of CEO 
  • je brengt een digital product op de markt 
  • je hebt de fase van product/market fit bereikt en bent klaar om verder te groeien. 
  • je hebt reeds een aantal internationale klanten, maar je mist een welomlijnde internationalisatie strategie

Wat kan je verwachten?

Tijdens een individueel coaching traject van 4 dagen analyseren we samen de fase waarin je bedrijf zich nu bevindt. We kijken naar je klanten, omzet, team, concurrenten, de landen waar je nu actief bent, de voor- en nadelen van de verschillende distributiemodellen en bepalen wat voor jou de volgende stap is in je internationalisatie. Ben je klaar om internationaal op te schalen, of bevind je je eerder in pre-internationalisatie fase? We helpen je om een onderbouwde case op te bouwen, gebaseerd op relevante data. Indien nodig, betrekken we andere experts voor bepaalde deelgebieden.

Dit traject duurt een 8-tal weken. Tussen de verschillende sessies verwerk je de input en bouw je zo je internationalisatie case stap voor stap op. Je wordt begeleid door voormalige technologie-entrepreneurs en experts met internationale ervaring. Je leert ook veel van je peers die een fase verder staan of al expansie-ervaring hebben in bepaalde regio’s en landen. 

Hoe pakken we dit aan?

De onderwerpen die tijdens de verschillende sessies aan bod komen zijn: 

  • Bepalen van de persona (ideale klant) - Als je internationaliseert, moet je weten wie je target. Niet elke klant is namelijk de ‘juiste’ klant. 
  • Doelmarkt - Het selecteren van je internationale markt is zeer moeilijk. Focus je op de markt met het grootste potentieel, of net niet? Probeer je een plaatsje te bemachtigen tussen je concurrenten of zoek je een markt waar de concurrentie niet speelt
  • Verschillende distributiemodellen - Wanneer kan je een direct sales model hanteren, en wanneer kan je best via een indirect kanaal werken? Of is een hybride vorm een goede aanpak? Je leert de voor- en nadelen van de verschillende modellen en we kijken samen naar wat het beste past bij jouw scale-up.
  • Funding - Het zoeken van de juiste financiering in de juiste fase is een kunst op zich. Hoeveel investering heb je nodig om je plan uit te voeren? En wanneer bepaal je ‘to pull the plug’?
  • Internal Scaling - Bij internationalisatie moeten er vaak nieuwe tools en processen geïmplementeerd worden. Soms heb je ook nieuwe profielen nodig in je bedrijf. Onze experts geven meer inzichten in de do’s en don’ts van het bouwen van een internationaal team.
  • Digital Marketing - Meer nog dan klassieke bedrijven moet je als digitale scale-up kennis hebben rond digitale marketing bij internationalisatie. Je krijgt een digitaal dashboard tot je beschikking waarmee ze je eigen digitale footprint en die van je concurrenten leert interpreteren. Ook wordt er aandacht besteed aan thought leadership en PR.
  • (Digitale) Go-2-Market - Als digitale scale-up kan je op verschillende manieren naar de markt gaan: met een eigen enterprise sales team, via partners, via self-service, via product led growth … . Maar welk soort sales past bij jouw bedrijf? Tijdens deze sessie geven we je tips ’n tricks, valkuilen en voorbeelden van de go-2-market van verschillende andere digitale bedrijven.
  • Vuistregels, valkuilen & tips ’n tricks - Met welke zaken moet je nog rekening houden bij jouw internationalisatiefase? Welke organisaties kunnen je helpen? Wat zijn de typische valkuilen?
Kostprijs
€ 2.980 (excl. btw)
Partner
Agoria,
imec.istart,
Sirris