Waarom Artificiële Intelligentie?
AI helpt je groeien
Vlaamse ondernemingen die willen groeien en innoveren, zetten steeds vaker in op artificiële intelligentie. Artificiële intelligentie is vergelijkbaar met wat een mens kan, maar werkt vaak sneller, preciezer en rekening houdend met veel variabelen. Velen denken hierbij spontaan aan ChatGPT. Maar AI is veel meer dan enkel generatieve taalmodellen. Het is een verzamelnaam voor slimme software die in staat is om taken uit te voeren op een manier die uiterst intelligent is. Denk aan een robot die stekjes in bloempotjes plant, software die objecten of patronen herkent, robots die samenwerken met mensen aan een productieband of computers die zeer veel data analyseren. Het lijkt alsof de mogelijkheden van AI geen grenzen kennen.
Veel ondernemingen realiseren zich vaak niet dat we in ons professioneel en dagelijks leven al volop gebruikmaken van AI en hiervan de voordelen ondervinden. Wist je dat Google Maps, je spamfilter, je thermostaat, Netflix en zelfs de cameraherkenning in je auto allemaal AI gebruiken?
AI maakt je competitief
Steeds meer ondernemingen willen zeer bewust de mogelijkheden van AI benutten binnen hun eigen bedrijfsvoering. De implementatie van AI-gedreven oplossingen in je organisatie en je productieprocessen zorgt voor een hoger rendement en een efficiëntere werking. Daardoor blijft je onderneming competitief. In een tijd van krapte op de arbeidsmarkt en sterk oplopende kosten vormt de inzet van AI dus een mogelijke troef voor je onderneming. Door sommige taken toe te vertrouwen aan slimme software:
- kan je duurdere of schaarse arbeidskrachten inzetten voor moeilijkere taken
- kan je monotone of repetitieve taken onvermoeibaar laten uitvoeren
- maak je minder fouten
- werk je sneller
- vermijd je gevaarlijke arbeidsomstandigheden voor werknemers
- ...
Zo registreren slimme sensoren op machines data waarmee ze kunnen aangeven wanneer onderhoud noodzakelijk is. Zo vermijden ze pannes. Drones tellen in opslagplaatsen de voorraad. Marketing automation systemen mailen boodschappen naar de juiste klanten.
Concreet? Chape- en isolatiebedrijf Bob Defraeye gebruikt een eigen chatbot om de juiste informatie op het juiste moment bij de juiste persoon te krijgen. Dit is slechts één voorbeeld waar AI voor een enorme tijdswinst en meer efficiëntie kan zorgen. Experts zijn het er ook over eens dat AI vooral ondersteunend zal zijn en menselijke arbeid niet zal vervangen. Vaak helpt een “human-in-the-loop” het AI-systeem om de juiste beslissingen te maken. Ondernemers moeten er zich wel van bewust zijn dat AI niet voor elk van hun uitdagingen de oplossing is en dat projecten met AI ook kunnen mislukken.
AI is toegankelijk
Artificiële intelligentie is de afgelopen jaren steeds meer toegankelijk en tastbaar geworden voor ondernemingen. De doorbraak van ChatGPT in 2023 heeft hier zeker een grote rol in gespeeld. Enerzijds nemen de mogelijkheden van AI-oplossingen toe in grootte en complexiteit. Anderzijds zijn er steeds meer gespecialiseerde partijen en kant-en-klare oplossingen waarin AI een onmisbare component is. Zo kan elke onderneming wel met AI aan de slag. Kmo’s hoeven de slimme oplossingen niet meer allemaal zelf te ontwikkelen. Denk aan chatbots, camera’s met automatische beeldherkenning voor beveiliging en kwaliteitscontrole, software die logistieke ketens optimaliseert, tijdsregistratiesystemen, AI-software voor boekhouders, slimme energiemeters …
Ondernemingen die door het bos de bomen niet meer zien, kunnen een beroep doen op het diverse aanbod aan Vlaamse experts om uit te zoeken welke opportuniteiten AI voor hun onderneming biedt. Deze experts kunnen je adviseren over de haalbaarheid. Daarbovenop helpen ze jou bij het optimaal gebruikmaken van AI-toepassingen vanuit hun ervaring met gelijkaardige oplossingen, bedrijven of sectorgenoten.
AI heeft regels
AI is geen vrijgeleide om van alles met je data te doen. Werk je met persoonsgegevens, dan moet je voldoen aan de GDPR-regelgeving. Wees je ook bewust dat het delen van bedrijfsdata met ChatGPT risico’s met zich meebrengt. Schenk altijd voldoende aandacht aan het aspect cyberveiligheid bij de inzet van AI-tools. AI kan bovendien ook voor verkeerde doeleinden gebruikt worden.
Daarom bestaan er regels rond de toepassing van AI met als doel het verkeerd gebruik van AI te vermijden. Zo wordt er binnen Europa gewerkt aan een passend ethisch en juridisch kader voor het ontwikkelen van mensgerichte en betrouwbare AI.
Kernelementen hierbij zijn:
- menselijke controle en menselijk toezicht
- technische robuustheid en veiligheid
- privacy en databeheer
- transparantie
- diversiteit, non-discriminatie en rechtvaardigheid
- maatschappelijk en milieuwelzijn
- verantwoording
Het is dus belangrijk om deze aspecten af te toetsen indien je nadenkt over de inzet van AI binnen je bedrijfsvoering, producten of diensten. Wacht niet op de Europese AI-act die de definitieve Europese regels rond (gebruik van) Artificiële Intelligentie zal vastleggen.
Wil je hier meer over weten? Neem zeker ook een kijkje op de website van het Kenniscentrum Data en Maatschappij.