Mode Unie: toekomstperspectieven

Door met elkaar én met externe collega’s te netwerken worden er ideeën uitgewisseld om een beeld te krijgen van de toekomst van de fashion retail. Ambitieuze, maar realistische ideeën worden bezocht, besproken en een actieplan opgesteld om deze eventueel te implementeren in de eigen winkels.

Praktisch

Datum
Tijdstip
00.01 - 23.59 uur
Situering

Mode Unie Willebroekkaai 37 1000 BRUSSEL

Mode Unie is aangesloten bij UNIZO en is de sectororganisatie voor de fashion retail. Onder de koepelorganisatie Mode Unie ressorteren nog kleinere organisaties die actief zijn in specifieke segmenten (lederwaren, lingerie, schoenen, kleding, kleermakers…).

De kerntaken van de organisatie is (V³):

  • Verdedigen: belangenverdediging (diverse sectorale lobby dossiers, stakeholdersmanagement, sociale onderhandelingen,…)
  • Verenigen: faciliteren van netwerkmomenten en ervaringsuitwisseling tussen de leden, inspireren van leden op vlak van innovatie, trends,… (digitalisering van de economie,…)
  • Voordelen: het aanbieden van een gratis dienstverlening, ledenvoordelen,…op maat van de sector

Het project dat Mode Unie voorstelt, binnen het kader van ‘Ondernemersforum in Perceel 2’, richt zich dus op hun 2e kerntaak ‘Verenigen’. De bedoeling is om via de netwerkactiviteiten de ondernemers  ertoe aan te zetten om, onder begeleiding van experts, samen na te denken over bepaalde thema’s, om zelf bepaalde experimenten op te starten en nadien onderling de ervaringen te bespreken, delen,… en in sommige gevallen zelfs tot structurele samenwerkingsmodellen te komen, zowel horizontaal (onder collega’s uit de retail) als verticaal (met toeleveranciers).

Omdat de retailsector in permanente transitie en evolutie zit, moeten we de problemen binnen de sector ook op uiteenlopende vlakken aanpakken. Dit project richt zich daarom op verschillende actuele fronten. Zo zijn er mogelijkheden om de verkoopefficiëntie te verhogen, maar ook kansen die genomen kunnen worden in tijds- en kostenefficiëntie. Tot slot gaat het over ‘je klant leren verrassen’. Allemaal onderwerpen die de professionaliteit van hun winkel bevorderen.

Elke sessie gaat door in één van de winkels van de deelnemers. Zo kan elke deelnemende zaakvoerder praktische inspiratie opdoen door een korte rondleiding te krijgen in de winkel van de gastheer of –vrouw. Hierna begint de inhoudelijke sessie onder leiding van een expert.

Voor wie?

Zelfstandige moderetailers die meer inzicht willen krijgen in de toekomstperspectieven voor de sector op gebied van bovenstaande sleutelwoorden. Door met elkaar én met externe collega’s te netwerken worden er ideeën uitgewisseld om een beeld te krijgen van de toekomst van de fashion retail. Ambitieuze, maar realistische ideeën worden bezocht, besproken en een actieplan opgesteld om deze eventueel te implementeren in de eigen winkels.

Wat komt er concreet aan bod tijdens dit traject?

Sessie 1

24 april 2025. 

De inhoud: Time management!

We hebben vaak het gevoel dat we geleefd worden. Deze workshop gaat over hoe we onze taken zo efficiënt mogelijk kunnen uitvoeren binnen de beschikbare tijd. Daarbij zijn efficiënt agendabeheer, efficiënt mailbeheer en efficiënt notuleren van groot belang. Ze worden vaak als vanzelfsprekend beschouwd, maar hebben een grote impact op onze tijdbesteding en het gevoel van controle op onze dagelijkse bezigheden. 

  • Coach: Chiel Sterckx – Medewerker Mode Unie
  • Expert: Joke Verhaeren, ondernemers coach

Sessie 2

26 mei 2025. 

De inhoud: Verras je klanten!

Op welke manieren kunnen klanten verrast worden? Moet dat altijd met korting zijn? Zeker niet! ‘Iets krijgen’ is namelijk veel meer dan dat. Sterker nog: je klant verrassen op allerlei manieren wordt beter onthouden dan een simpele korting. We leren het verschil tussen korte en langetermijneffecten ervan. We gaan dieper in op welke concrete zaken dit kan zijn; van origineel uit de hoek komen met een verpakking/kadootje tot bepaald woordgebruik om klanten sterk aan je winkel en merk te binden.

  • Coach: Chiel Sterckx – Medewerker Mode Unie
  • Expert: David Van Overloop, ondernemers coach

Sessie 3

27 mei 2025. 

De inhoud: Time is money!

Heb je het gevoel dat je overloopt van werk, maar dat dit niet terug te zien is op je bankrekening? Tijdens de keynote 'Time is Money' duiken we samen in je onderneming om te ontdekken waar je echte winst ligt. Welke klanten en producten of diensten dragen het meest bij aan je winst? En welke misschien helemaal niet?

We focussen op het vergroten van je winst door inzicht te krijgen in je marges en het maken van de juiste keuzes. Ik deel praktische tools en technieken waarmee je je aandacht richt op wat echt rendeert. Elke gewerkte minuut moet zijn impact maken, want tijd is kostbaar, en die moet zich vertalen naar je bankrekening.

Ook slimme automatisatie komt aan bod: eenvoudige manieren om tijdrovende taken te stroomlijnen en je werkprocessen te verbeteren, zonder dat je zelf meer uren hoeft te kloppen. Meer winst, meer rust.

Wat ga je leren?

Inzicht krijgen in welke klanten, producten of diensten het meest bijdragen aan je winst. Hoe je marges kunt analyseren en optimaliseren om je winst te vergroten.

Praktische tools en technieken om je focus te leggen op wat echt rendeert.

Slimme automatisaties om je werkprocessen te stroomlijnen en tijd te besparen.

Na deze workshop / resultaat

Je hebt helder inzicht in de winstgevendheid van verschillende onderdelen van je bedrijf. Je weet welke klanten en diensten je moet prioriteren om je winst te maximaliseren. Je hebt concrete tools en technieken om efficiënter te werken zonder meer uren te maken. Je ervaart meer rust en overzicht doordat je weet dat elke minuut die je werkt, bijdraagt aan je financiële groei.

  • Coach: Chiel Sterckx – Medewerker Mode Unie
  • Expert: Liesbeth Cornelis, ondernemers coach

Sessie 4

24 juni 2025 

De inhoud: Authentieke communicatie op je socials (1 van 2)

Origineel uit de hoek (blijven) komen op social media is niet evident. Je hebt vaak leuke ideeën maar hoe breng je dat op een vlotte, authentieke manier? In deze workshop begeleidt Dorien Ruymbeke je met tips & tricks om wervend en attractief over te komen in je online filmpjes.

Inhoud van deze praktische workshop:

  • Introductie (belang van persoonlijke presentatie + voorstelronde met focus op de USP van elke ondernemer + inspirerende voorbeelden binnen de industrie)
  • Essentie van authentieke communicatie (basisprincipes van lichaamstaal, uitstraling, houding)
  • Taalgebruik

Coach: Chiel Sterckx – Medewerker Mode Unie

Expert: Dorien Ruymbeke, communicatie en social media experte

Sessie 5

25 juni 2025 

De inhoud: Authentieke communicatie op je socials (2 van 2)

Origineel uit de hoek (blijven) komen op social media is niet evident. Je hebt vaak leuke ideeën maar hoe breng je dat op een vlotte, authentieke manier? In deze workshop begeleidt Dorien Ruymbeke je met tips & tricks om wervend en attractief over te komen in je online filmpjes.

Inhoud van deze praktische workshop:

  • Praktijkoefening: vertel je merkverhaal voor de camera
  • Waar rekening mee houden in verwerking voor social media
  • Q&A

Coach: Chiel Sterckx – Medewerker Mode Unie

Expert: Dorien Ruymbeke, communicatie en social media experte

Deelnameprijs traject

555 euro + btw per ondernemer.

Programma per sessie

  • 19.00u Samenkomst met kennismaking en bespreking sector
  • 19.30u Rondleiding in de winkel door eigenaar
  • 19.45u Start sessie
  • 22.15u Netwerking
  • 22.45u Einde

Leerdoelstellingen

  • Meer inzicht krijgen in de huidige situatie van de fashion retail
  • Meer inzicht in praktische aanpak van omnichannel technologie
  • Meer inzicht in veranderende consument
  • Meer inzicht in de communicatie naar deze veranderende consument
  • Meer inzicht in het betrekken van het personeel naar veranderende, meer ingelichte consumenten
  • Meer inzicht op klantgerichte winkelindeling
  • Meer inzicht in winkelbeleving creëren
  • Meer inzicht in mogelijke investeringen

Taakdoelstellingen

  • Belangrijkste indicatoren van noden van veranderende consumenten opmerken
  • Deze indicatoren praktisch kunnen vertalen om zo een antwoord te bieden op stijgende concurrentie en alternatieve retail concepten
Uiterste inschrijvingsdatum
Deelnameprijs
555 euro + btw per ondernemer.
Organisator
UNIZO i.s.m. Mode Unie
Thema's

Praktisch

Datum
Tijdstip
00.01 - 23.59 uur
Situering

Mode Unie Willebroekkaai 37 1000 BRUSSEL

Situering

Adres

Mode Unie Willebroekkaai 37 1000 BRUSSEL