Strategische marketing
<p>Vertrekkend vanuit een degelijk inzicht in je klanten, hun ervaringen en verwachtingen, bouwen we een marketingstrategie die maximaal inspeelt op klantenbehoeften én tegelijk garant staat voor een duurzaam groeitraject. Deze opleiding, bestaande uit 2 sessies van steeds een volledige dag, zal je begeleiden bij de transformatie naar een klantgerichte onderneming.</p>
Dit event is afgelopen
Dag 1
Voormiddag: ken je markt, ken je klanten
Een duidelijk beeld en beschrijving van wie je wil bereiken is de basis van elk goed marketingplan. Het onderscheid tussen BtoC (business to consumer) en BtoB (business to business) is al een tijdje achterhaald. Vandaag spreken we van HtoH (human to human) waarmee we aangeven dat mensen zakendoen met mensen. We doen er dus goed aan om de mens achter onze klant zo goed als mogelijk te kennen en te beschrijven.
Namiddag: wat is waarde?
Nog teveel waarde-proposities worden gedefinieerd vanuit de functionaliteiten of kenmerken van het product of de aangeboden dienst. In deze sessie verplaatsen we ons opnieuw in de schoenen van de klant en proberen we een blijvende meerwaarde te creëren die onze klanten zullen aanspreken en onszelf toelaten ons te differentiëren van onze concurrentie.
Dag 2
Voormiddag: begrijp je klanten journey en pas je marketing en sales organisatie aan
Een goede alineëring van je verkoops- en marketing activiteiten vereist het in kaart brengen en optimaliseren van alle raakpunten van je klant met je organisatie tijdens het verkoop-, of beter, het aankoopproces. Zowel de digitale als traditionele kanalen dragen op die manier bij tot de ultieme klantenervaring. Aan de hand van enkele handige templates en best practices gaan we aan de slag om ook jouw klantentraject in kaart te brengen. En tegelijk je commerciële organisatie hiermee perfect te aligneren.
Namiddag: effectieve én efficiënte sales en marketing planning en uitvoering
In deze sessie leren we hoe we strategische bedrijfsdoelstellingen kunnen vertalen in praktische uitvoerbare én meetbare commerciële activiteiten. Verder gaan we in op de dualiteit tussen een lange termijn visie en een flexibele manier van uitvoeren. Tenslotte bekijken we de voordelen van een data-driven marketing organisatie met een duidelijke visie en routines die perfect kan inspelen op de huidige en toekomstige marktbehoeftes.