1 op 3 Vlaamse handelaars heeft eigen webshop

Publicatiedatum
Een derde van de detailhandelaars in Vlaanderen heeft een eigen website met eigen webshop. Dat blijkt uit een onderzoek dat VLAIO liet uitvoeren bij 1.100 handelaars. Voor 6 op de 10 handelaars was de coronacrisis de aanleiding om meer werk te maken van online activiteiten. Vooral leeftijd blijkt een drempel om digitalisering binnen de zaak te omarmen. Om ook specifieke doelgroepen zoals 50-plussers, starters of marktkramers te stimuleren meer online met hun zaak aan de slag te gaan, verlengt de Vlaamse Regering de eerder succesvolle campagne ‘Het internet. Ook uw zaak’ met 2 jaar.

33% handelaars heeft webshop

Uit een bevraging bij 1.105 handelaars in de periode december 2020 - januari 2021 blijkt dat het aantal handelaars met een eigen website en webshop steeg van 23% in 2016 naar 33% in 2020. Een stijging van 10% in 4 jaar tijd. Vlaamse zelfstandigen zijn steeds meer online aanwezig. Vooral de populariteit van gratis online aanwezigheid op platformen zoals Facebook, Instagram en Google-mijn-bedrijf springt in het oog. Maar liefst 8 op de 10 handelaars heeft een online profiel op één van die platformen.

Coronacrisis als katalysator

In de enquête werden ook een paar coronavragen opgenomen. Daaruit blijkt dat de crisis een katalyserend effect had op de online activiteiten van de handelaars. Voor de helft van de respondenten was de eerste golf in maart 2020 al een aanleiding om meer online aan de slag te gaan. De tweede golf in november zette nog eens 10% van de respondenten aan. Binnen die groep varieerden de soorten online activiteiten naar aanleiding van corona:

  • 91%: meer activiteit op sociale media
  • 38%: uitbreiden van de website met een eigen webshop
  • 36%: plaatsen van meer online advertenties
  • 10%: investeren in betere zichtbaarheid op zoekmachines als Google

Cijfers van UNIZO tonen aan dat 55% van de handelaars online verkoopt, in 2014 was dat slechts 30%. Uit ander onderzoek leren we dat er in België 56.642 Belgische webshops zijn,
dat is een verdubbeling in vergelijking met 2019 toen er ongeveer 28.000 webshops waren.

Campagne ‘Het internet. Ook uw zaak’

Vlaams minister van Econome Hilde Crevits is tevreden met de resultaten, maar ziet ook nog groeipotentieel. De voornaamste redenen waarom handelaars online afwezig blijven zijn het gebrek aan tijd of behoefte en in het geval van oudere ondernemers (waaronder vooral 50-plussers) ook de leeftijd. Om nog meer ondernemers digitaal mee op de kar te krijgen, zal de al lopende campagne ‘Het Internet. Ook uw zaak’ met 2 jaar worden verlengd, met een jaarbudget van telkens € 400.000. Er komt een grotere focus op doelgroepen die meer specifieke, op maat ondersteuning vragen zoals starters, 50+’ers en marktkramers.

Reeds 7.300 deelnemers

De campagne werd in 2015 opgestart in samenwerking met UNIZO, toen als een tijdelijk project van een jaar. In 2018 bleek de nood aan extra stimulansen voor ondernemers om ook online aan de slag te gaan groot. Het project werd daarom opnieuw gestart door VLAIO met een grotere focus op het aanzetten tot actie bij ondernemers. Die focus werpt zijn vruchten af. Sinds 2015 werden 229 infosessies georganiseerd met 7.300 deelnemers.

3.787 ondernemers lieten e-scan uitvoeren

Daarnaast is er op de website www.hetinternetookuwzaak.be een toepassing waarmee ondernemingen hun online-activiteiten kunnen evalueren, de e-scan. De voorbije jaren hebben 3.787 ondernemers daar gebruik van gemaakt.

Extra webinars tijdens coronacrisis

Naar aanleiding van de beperkende maatregelen door de coronacrisis, met verplichte sluitingen voor verschillende ondernemingen werd een extra programma met opleiding en
begeleiding voor handelaars gelanceerd. VLAIO organiseerde 5 webinars ‘Eerste Hulp Bij Online verkoop’. De 5 webinars trokken telkens ongeveer 800 ondernemers aan en werden nadien online op YouTube geplaatst. Naast de 5 webinars werden ook begeleidingen voorzien door UNIZO en NSZ waar samen ruim 1.000 ondernemers aan deelgenomen hebben.

 

Duik in onze ondersteuning rond e-commerce en digitaal starten

Heb je nog extra inspiratie of tools nodig? De e-scan, de tools, getuigenissen van collega-handelaars uit verschillende branches, expertadvies, … zijn beschikbaar via www.hetinternetookuwzaak.be.

Wil je ook mee op de digitale trein maar weet je niet hoe dit aan te pakken? Er is heel wat advies, begeleiding en ondersteuning voor jouw bedrijf. Check het volledige aanbod.

Ondernemer in de horeca? Check de kwaliteitsvolle opleidingen voor professionals in de horeca via www.horecavlaanderen.be/horeca-academie-home.

 

Delen: