3 redenen om in te zetten op STEM-acties met je bedrijf
Op 25 februari organiseerden de VLAIO-STEMhub en de Sociale InnovatieFabriek een doedag over STEM-acties. Vertegenwoordigers van bedrijven, STEM-organisaties, kennisinstellingen en sectororganisaties ontdekten de positieve impact van deze acties. Benieuwd waarom ook jouw bedrijf best inzet op STEM-acties?
1. Je helpt het tekort aan STEM-talent inperken
Het tekort aan STEM-talent in Vlaanderen is groot. De interesse van kinderen en jongeren in STEM aanwakkeren is daarom belangrijk. Een school uit de buurt een blik achter de schermen van je bedrijf gunnen of een doe-activiteit rond wetenschap en technologie voor de jeugd organiseren, kan helpen om dat tekort in de maatschappij in te perken. Dankzij zulke acties geef je namelijk de passie voor STEM door aan de jeugd en vergroot je de kans dat zij een STEM-studierichting kiezen.
2. Je bouwt aan je employer branding
Naast een maatschappelijke meerwaarde leveren STEM-acties op korte termijn een interessante ‘return on investment’ op vlak van HR op voor je bedrijf. Je stimuleert talentontwikkeling en bouwt aan je brandstrategie, wat bijdraagt tot je employer branding. Bedrijven die maatschappelijke en niet enkel financiële doelen nastreven, hebben zelfs een streepje voor bij jonge werknemers en krijgen vacatures makkelijker ingevuld.
Je trekt er niet alleen nieuwe werknemers mee aan, je versterkt ook de trotsheid van je huidige werknemers op hun baan en hun werkgever. Hoe? Door hen te betrekken bij je STEM-acties, hen fier te laten vertellen over hun job, hen een doe-activiteit te laten begeleiden, hen een traject in goede banen te laten leiden, … Maak jouw medewerkers rolmodellen waar jongeren zich mee kunnen identificeren en waardeer deze inspanningen dan ook binnen ontwikkelings- of opleidingsplannen.
3. Je maakt jezelf aantrekkelijk voor investeerders
Inzetten op STEM-acties heeft ook een positieve impact op je bedrijf op lange termijn, zolang deze acties in lijn liggen met je bedrijfsstrategie. Dankzij samenwerking met lokale scholen, verenigingen of organisaties maak je je bedrijf bekend bij jonge ambassadeurs, ouders, leerkrachten en jongerenverenigingen. Je naamsbekendheid wordt zo groter, wat op termijn ook bedrijfsvoordelen zoals rendement op aandelen of aantrekkingskracht naar investeerders toe met zich meebrengt.
Ook inzetten op STEM-acties?
Overtuigd om met jouw bedrijf hierop in te zetten? Check vlaio.be/stemhub voor inspiratie, informatie en begeleiding. Wil je graag advies op maat? Boek een adviesgesprek bij de STEMhub via het contactformulier of stuur een mailtje naar stemhub@vlaio.be.