5 VLAIO-tips voor jouw businessmodel

Publicatiedatum
Als VLAIO bedrijfsadviseur werkt Bert Reekmans regelmatig met businessmodellen. ‘Zo’n oefening leert je of en hoe je je boterham kan verdienen met een nieuw idee. Ik merk de laatste jaren trouwens dat het jargon bij ondernemers goed ingeburgerd raakt. Iedereen heeft de mond vol van waardecreatie, kernprocessen, multisided businessmodellen en kanalen. Super!’

Het Business Model Canvas (BMC)

Bert: ‘Er zijn heel wat goede manieren om een businessmodel te beschrijven. Het Business Model Canvas (BMC) van Alex Osterwalder is wellicht het meest gebruikte. Je krijgt er een goed overzicht van de belangrijkste aspecten van je idee. Op basis van mijn ervaring deel ik graag een paar inzichten en tips.’

1. Herbekijk je businessmodel regelmatig met je team

‘Een businessmodel is niet zomaar een statisch blad papier met post-its op. Het is altijd een momentopname. De neerslag van wat je nu weet en denkt. Verandert er iets in de zienswijze, dan kan je dat best opnemen in je model om de samenhang met andere aspecten van je idee te beheren. Je doet dat best ook in teamverband, want het is een schitterende communicatietool.’

2. Kijk verder dan je klant en breng je hele ecosysteem in kaart

‘Het wordt steeds moeilijker, merk ik, om te bepalen wie je klanten zijn. Er zijn beslissers, gebruikers en betalers. En in veel gevallen zijn er ook nog andere belanghebbenden. De waarde van je product of dienst is voor elkeen anders. Naar Plopsaland gaan heeft een heel andere waarde voor de kinderen als voor hun ouders. Als Vanhool een elektrische bus ontwikkelt voor De Lijn, dan is dat ook van belang voor de reizigers, de overheid, en de hele maatschappij. In plaats van klantensegmenten spreekt men hier beter van een ecosysteem. Dat goed in kaart brengen, opent soms nieuwe pistes om de waarde te verzilveren, of om valkuilen te vermijden.’

Bert Reekmans

Je businessmodel bijschaven doe je best in teamverband, want het is een schitterende communicatietool!

Bert Reekmans
VLAIO bedrijfsadviseur

3. Hoe inclusief of exclusief is jouw aanbod?

‘Voor je klanten is jouw aanbod al lang niet meer uitsluitend een product, een dienst of een ervaring. Je betaalt bijvoorbeeld voor een maaltijd in een restaurant, maar kiest vooral voor de sfeer en de snelheid van bediening. Naar Tomorrowland ga je niet alleen voor de muziek, we praten achteraf ook over de hele ervaring. Maar ik merk dat nog een diepere waarde aan belang wint: het inclusief of exclusief zijn van je aanbod. Die waarde geeft aan hoe je klant zich bij een aankoop verbindt met een groep of juist onderscheidt van een groep. Bij fans in de sportwereld en in de mode leeft dit heel sterk maar het sijpelt door in andere sectoren. Als je bijvoorbeeld bij Hertog Jan kan gaan eten, behoor je tot een exclusief groepje, en een belevenis als Tomorrowland krijgt een extra dimensie als omdat je er samen met je vrienden naartoe gaat. 

Ik merk dat een diepere waarde aan belang wint: het inclusief of exclusief zijn van je aanbod. Die waarde geeft aan hoe je klant zich bij een aankoop verbindt met een groep of juist onderscheidt van een groep. 

Bert Reekmans
Bert Reekmans
VLAIO bedrijfsadviseur

4. Waar gaat het mislopen?

‘In ons hoofd passen de puzzelstukken van ons idee perfect in elkaar. Zet jezelf terug met de voeten op de grond door aan ’t eind van je oefening 3 punten te kiezen waarop het gaat foutlopen. In oefeningen is gebleken dat de meeste ondernemers aan 1 of 2 van die knelpunten niet werken. En dat het business model daardoor vervolgens faalt. Door het te benoemen, is de kans groot dat je er ook werkelijk mee aan de slag gaat.

5. Bepaal je unfair advantage

‘Je kan nog zo mooie businessmodellen bedenken, maar waarom zou jij degene zijn die het waarmaakt? Wat geeft jou een voordeel ten opzichte van je buurman of iemand aan de andere kant van de wereld die momenteel hetzelfde idee uitwerkt? Een oneerlijk voordeel maakt dan pas echt een verschil.’

 

Meer weten over businessmodellen?

Kijk alvast hier eens rond. De bedrijfsadviseurs van VLAIO kunnen je ook op maat begeleiden bij het uitwerken van een Business Model Canvas. 

 
 

VLAIO tips voor ondernemers

Met onze tips willen we jou als ondernemer inspireren en informeren. Onze bedrijfsadviseurs geven je raad over alle aspecten van het runnen van een bedrijf. Je vindt alle VLAIO tips verzameld op www.vlaio.be/VLAIOtips.

Abonneer je hier op onze VLAIO nieuwsbrief en ontvang elke 2 weken de nieuwste tips rechtstreeks je mailbox.

 

Delen: