Communiceer helder over de voorwaarden voor niet-commerciële verkopen

Publicatiedatum

De Warmste Week, solidariteitsactie van de VRT, vlamt in de week voor kerst voor eenzaamheid. In de dagen en weken ervoor zullen veel verkoopacties zich inzetten voor het goede doel. De voorwaarden voor zo’n niet-commerciële verkopen bepalen gemeenten sinds kort bijna volledig zelf. De communicatie van jouw stad of gemeente brengt deze ambulante verkopers op de hoogte.

Foto door Donatella D'Anniballe, unsplash.com

Verkopers goed informeren

Moeten we de toestemming van de gemeente hebben? Hoeveel keer mogen we onze verkoop organiseren? Mogen we ook deelnemen aan de wekelijkse markt? … Organisatoren van een verkoopactie met een goed doel zitten vaak met heel wat vragen. Idealiter vinden ze op de website of in andere communicatiekanalen van de gemeente hierop snel en helder antwoorden. Ook VLAIO en andere partnerorganisaties kunnen bij eventuele vragen eenvoudig naar die informatie doorverwijzen. Het beperkt wellicht het aantal individuele vragen die aan de stad of gemeente worden gesteld.

De voorwaarden bepaalt de gemeente

De regels in Vlaanderen voor occasionele verkopen met niet-commercieel karakter zijn sinds 1 april 2024 gewijzigd. Lokale besturen kregen de autonomie om aan deze verkoopacties al dan niet voorwaarden te koppelen. Alleen de doeleinden van deze verkoopacties moeten nog over alle gemeenten heen hetzelfde blijven. Het zijn verkopen met een menslievend, sociaal, cultureel, educatief of sportief doel of met als doel de verdediging en promotie van de natuur, de dierenwereld, ambacht- of streekproducten, of die plaatsvinden bij een humanitaire catastrofe, een ramp of belangrijke schade. Wil je voorwaarden opleggen? Neem die dan op in een gemeentelijk reglement.

Delen: