‘Dagprijs’ vermelden op je menu: mag dat zomaar?

Publicatiedatum

Alle ondernemingen zijn verplicht om op een zichtbare, leesbare en ondubbelzinnige manier de prijzen van hun producten en diensten mee te delen aan de consument. We zetten daarom de belangrijkste principes van prijsaanduiding op een rijtje. Alle regels kan je terugvinden in het Wetboek Economisch Recht

Menukaart

Het algemene principe

Als je producten of diensten aanbiedt, dan moet je de prijzen hiervan schriftelijk aanduiden op een zichtbare, leesbare en ondubbelzinnige wijze. Bovendien moet de prijs altijd de totaalprijs zijn, inclusief btw en andere diensten of taksen. Je hoeft dus niet op je menukaart te vermelden dat btw en diensten inbegrepen zijn, want je bent wettelijk verplicht om de totaalprijs te vermelden. De geafficheerde prijzen moet je ook minstens in euro weergeven.

Verschil tussen homogene en niet-homogene diensten

Homogene diensten zijn diensten waarvan de prijs onafhankelijk is van het moment of de plaats van de uitvoering, van de dienstverlener of van de persoon voor wie de dienst bestemd is. Denk bijvoorbeeld aan de tarieven om een kostuum te laten reinigen. Bied je dergelijke diensten aan, dan moet je het algemene principe van prijsaanduiding volgen. 

Niet-homogene diensten zijn diensten waarbij deze factoren wel een rol spelen en het dus moeilijk wordt om een bepaalde prijs te afficheren. Denk bijvoorbeeld aan een herstelling van een voertuig. De consument moet in dat geval altijd een offerte kunnen opvragen. 

Enkele uitzonderingen: horeca en kappers 

Horeca

Tot de horeca behoren ondernemingen waar de consument ter plaatse producten en diensten kan consumeren, zoals cafés en restaurants. Take-awayzaken waar ze niet ter plaatse kunnen consumeren, moeten de algemene regels rond prijsaanduidingen volgen. 

Een eerste belangrijk aandachtspunt voor horeca is dat consumenten de prijzen moeten kunnen raadplegen vooraleer ze de verkoopruimte betreden. Je moet je prijzen dus duidelijk afficheren aan de buitenkant van je zaak. Dit kan ook in de inkomhal als de consumenten hier moeten passeren vooraleer ze de eigenlijke verbruiksruimte betreden. Voor dranken mag je je voor de lijst die van buitenaf te bekijken is, beperken tot de meest representatieve soorten van je assortiment. Binnen de verbruiksruimte moet je dan wel een volledige lijst kunnen voorleggen. 

En wat met ‘dagprijs’ op het menu? De consument moet zich steeds een volledig beeld kunnen vormen van de gehanteerde prijzen. Je moet dus ook de dagprijzen specifiëren, eventueel door een bijlage bij de prijskaart. 

Kapsalons

Ook als je een kapsalon uitbaat, moeten je prijzen duidelijk zijn vooraleer de klant je zaak betreedt. De prijs moet alle diensten bevatten die je klant verplicht is te betalen. Doe je bijvoorbeeld enkel een snit op nat haar, dan moet de kost van het haar wassen ook in de prijs inbegrepen zitten. Bied je arrangementen aan, dan moet je ervoor zorgen dat er bij de klant geen verwarring kan ontstaan over wat wel en niet inbegrepen is (bijvoorbeeld “wassen + snit + brushing = .. euro”). 

 

Meer weten? 

Je vindt de uitgebreide informatie rond prijsaanduidingen terug op de website van de Federale Overheidsdienst Economie. Verder ontdek je in de startersgids vijf tips om de juiste prijs voor je producten en diensten te berekenen.

 

Delen: