De #Brexithelpdesk bestrijdt Brexit-groeipijnen

Publicatiedatum

UPDATE: de Brexit Helpdesk van VLAIO wordt op 31 januari 2023 stopgezet! Met vragen over de Brexit kan je nog terecht bij brexit@fitagency.be of enterprise.europe@vlaanderen.be.

Vier maanden na het fel bediscussieerde handelsakkoord tussen de EU en het VK draait het Brexithelpdeskteam nog altijd op volle toeren. Via dit kanaal ondersteunen FIT en VLAIO Vlaamse ondernemers met vragen over de impact van de Brexit. En dat is nodig volgens Brexit-coördinator Ilke Bliki, want de mist is nog lang niet opgetrokken.

Wat zijn de meest gestelde vragen?

Ilke Bliki: “Vóór het handelsakkoord lagen bedrijven vooral wakker van de praktische voorbereidingen en de gevreesde douaneformaliteiten. Die laatste zijn ook nu nog een hot topic. Vooral over de oorsprongregels bestaan nog veel misvattingen. Het klopt dat Vlaamse bedrijven in aanmerking komen voor nultarieven, maar dat geldt enkel voor goederen van Europese origine. Daarnaast krijgen we veel vragen van webshopeigenaars die zendingen over het Kanaal leveren. Hiervoor is sinds kort – in vele gevallen – een Brits btw-nummer nodig. Heel wat ondernemers hadden dit nog niet voorbereid. 

Er bereikten ons de laatste weken ook veel vragen over de zogeheten sanitaire en fytosanitaire certificaten, die vanaf 1 april verplicht zouden gelden om producten van dierlijke en plantaardige oorsprong te mogen uitvoeren naar de UK. Nu die deadline met een halfjaar is uitgesteld, staat dit bij veel ondernemers niet hoog meer op de agenda. Ik raad bedrijven aan die extra maanden te gebruiken om de nodige voorbereidingen te treffen. Zo vraag je maar beter tijdig een controle aan bij de lokale controle-eenheid van het FAVV.”

 

Feiten & cijfers over de #Brexithelpdesk:

  • FIT richtte het Brexithelpdeskteam eind 2018 op. 
  • Kort daarna sprong VLAIO via het Enterprise Europe Network mee op de kar, eerst in de backoffice en sinds eind 2020 volledig operationeel. 
  • Intussen werden drie extra medewerkers aangeworven om de helpdesk mee te bemannen, wat het totaal op zes brengt. Dit team wordt occasioneel bijgestaan door experts van VLAIO, FIT of andere Vlaamse overheidsinstanties. 
  • Het helpdeskteam beantwoordde al meer dan 600 vragen, waarvan zo’n 250 sinds 24 december 2020, wanneer het handelsakkoord tussen de EU en de UK werd gesloten. 
 

Maatwerk als credo 

Ilke Bliki: “Veel bedrijven zitten met dezelfde vragen, toch zijn de antwoorden steevast maatwerk. Om ondernemers goed te kunnen adviseren moet je bijvoorbeeld weten binnen welke sector ze actief zijn, hoe groot hun bedrijf is, hoe hun logistieke ketting is opgebouwd en hoe hun relatie is met hun Britse klanten. Afhankelijk van de specifieke situatie waarin het bedrijf zich bevindt, zal ons antwoord verschillend zijn. We kiezen resoluut voor een persoonlijke aanpak en dat leidt tot een hoge tevredenheid over onze dienstverlening."

"De meeste vragen kunnen we zelf beantwoorden, ook wat betreft de interne markt, EU-maatregelen en de Europese interpretatie van de Brexitdeal. Voor specifieke of complexere vragen brengen we bedrijven in contact met ons ruime netwerk van experts in Vlaanderen én de UK. Of we overleggen zelf met experts om een eenduidig advies te geven.”

Anticiperen op problemen 

Ilke Bliki: “Ook op niet-gestelde vragen willen we continu anticiperen. Wat de concrete impact zal zijn van de Brexit op het vrije verkeer van diensten bijvoorbeeld. Dat is vandaag moeilijk in te schatten omdat de grenzen deels gesloten zijn door de coronacrisis. Maar wat als er binnenkort opnieuw meer mensen zullen reizen voor het werk? Ook over de UKCA-markering krijgen we voorlopig weinig vragen. Die Britse variant van de Europese CE-markering, die aangeeft dat een product voldoet aan de Europese veiligheidsvoorschriften, wordt vanaf 1 januari 2022 verplicht in de UK. Alhoewel dit in onze webinars aan bod is gekomen, vermoed ik dat bedrijven dit op de lange baan schuiven.”

Onzekerheid aan de overkant van het Kanaal  

Ilke Bliki: “In het algemeen zien we dat de grote en middelgrote bedrijven, een groot deel van de kmo’s en de betrokken organisaties in Vlaanderen vrij goed voorbereid zijn op de verdere impact van de Brexit. Aan Britse zijde heerst echter nog veel onzekerheid. Daardoor duiken er problemen op. Hebben niet alle spelers in de logistieke keten hun huiswerk gemaakt, dan loopt het gegarandeerd spaak. Maak daarom heldere afspraken met je klanten, leveranciers, logistieke dienstverleners en andere partners aan weerszijden van het Kanaal. En ga daarbij grondig na of iedereen in je supplychain zijn verantwoordelijkheden goed kent. Zo neem je het zekere zoveel mogelijk voor het onzekere.”
 

Ondersteuning bij Brexit-subsidies

Ilke Bliki: “Bedrijven die getroffen zijn door de Brexit kunnen een beroep doen op bijkomende subsidies. Bij FIT kunnen ze terecht voor subsidiemaatregelen in verband met operationele kosten. Neem hiervoor contact op via subsidies@fitagency.be. VLAIO riep de Brexit veerkrachtsubsidie in het leven om ondernemers te ondersteunen bij een noodzakelijke strategische transformatie als gevolg van de Brexit. VLAIO kan je bereiken via brexit@vlaio.be en alle info over deze steun vind je via vlaio.be/veerkrachtsubsidie.”   

 

Een vraag over Brexit?

Vlaamse kmo's met vragen over de Brexit en wat dat betekent voor hun activiteiten, kunnen aankloppen bij de #Brexithelpdesk. Raadpleeg hier de Brexitpagina van VLAIO, of stel je vraag via brexit@vlaio.be. Specialisten van Enterprise Europe Network, Flanders Investment & Trade (FIT) en VLAIO staan voor je klaar met antwoorden en advies op maat!

 

Delen: