“Deel en win!”: wat zijn de richtlijnen bij winacties op sociale media?
Je wil een wedstrijd organiseren op sociale media om je product of dienst te promoten en je aantal volgers te verhogen. Maar mag dit zomaar als onderneming? Hierbij moet je niet alleen rekening houden met de geldende wetgeving, maar ook met de voorschriften van de verschillende platformen.
Niet louter toevallig
De Belgische wetgeving bepaalt dat je geen loterij mag organiseren. Een loterij is een kansspel waarbij de winnaar louter toevallig wordt gekozen. Met andere woorden, vragen aan je klanten om je pagina te liken en uit deze groep een winnaar loten, is dus niet toegelaten.
Je mag wel een wedstrijd organiseren. Kenmerkend voor een wedstrijd is dat je klanten blijk moeten geven van bepaalde capaciteiten. Dat kunnen intellectuele, fysieke of creatieve capaciteiten zijn. Denk bijvoorbeeld aan het juiste antwoord geven op een kennisvraag of een schiftingsvraag. Let ook hier op, de vraag mag niet zó eenvoudig zijn dat iedereen het antwoord weet. Of je organiseert een wedstrijd om je klanten een nieuwe slogan voor je onderneming te laten bedenken. De reactie die de meeste likes krijgt, is dan de winnaar.
Wat absoluut ook niet mag, is een financiële inzet vragen van de deelnemers.
GDPR-conformiteit
De kans is groot dat je enkele gegevens vraagt aan de deelnemers, zoals naam, e-mailadres en eventueel een adres als je de prijs moet opsturen. Je mag enkel de gegevens opvragen die nodig zijn om deel te nemen aan de wedstrijd en om de eventuele winnaar te kunnen contacteren. Je moet hiervoor de toestemming vragen aan de deelnemers wanneer ze hun gegevens invullen. Wil je deze gegevens nadien nog gebruiken voor andere doeleinden, dan moet je hiervoor bijkomend de uitdrukkelijke toestemming vragen aan de deelnemers via een aparte actie (bijvoorbeeld deze optie laten aanvinken).
Richtlijnen op de platformen
Elk platform heeft ook duidelijke richtlijnen over hoe je promotie kan voeren op je pagina. Facebook bijvoorbeeld verbiedt het om aan gebruikers te vragen zichzelf of anderen te taggen in een foto waar ze zelf niet op staan. Je mag ook niet eisen dat je klanten berichten op hun persoonlijke tijdlijn posten om deel te kunnen nemen aan de wedstrijd. En je moet ook duidelijk vermelden dat Facebook niet verantwoordelijk is voor de actie. Instagram heeft gelijkaardige instructies. Lees dus zeker aandachtig de voorschriften van elk platform. Bij niet-naleving kan het platform namelijk je bedrijfspagina offline halen.
Tip: stel een wedstrijdreglement op
Zorg voor een helder wedstrijdreglement om te voldoen aan de wet van de consumentenbescherming. In dit reglement vermeld je de organisator van de actie, de deelnamevoorwaarden, het wedstrijdmechanisme (de spelregels, de duurtijd, hoe de winnaar wordt gekozen ...) en de prijzen. Verwijs best ook naar het privacybeleid op je website.