Digitale tools maken het leven van ondernemers eenvoudiger
Digitale poort voor ondernemers
Stad Aalst en gemeente Zaventem gebruikten de EFRO middelen voor een digitaal ondernemersloket. Zowel starters als gevestigde ondernemers kunnen daar voortaan terecht voor informatie en opvolging van aanvragen en vergunningen. Margot De Wit (adviseur economie stad Aalst) vertelt: “Om onze dienstverlening voor Aalsterse ondernemingen en starters te optimaliseren, werkten we een geïntegreerd ondernemersplatform uit”.
Vooral het centrale beheer en de transparantie van dat platform lijken voorlopig al hun vruchten af te werpen: “Het Ondernemerspunt draait echt om digitalisering van A tot Z: ondernemers kunnen de status van hun dossiers en aanvragen in detail opvolgen. Zo creëren we een ondernemersvriendelijk klimaat en aan de andere kant ook meer efficiëntie.”
Ondernemers kunnen de status van hun dossiers en aanvragen in detail opvolgen. Zo creëren we een ondernemersvriendelijk klimaat en meer efficiëntie.
De Gemeente Zaventem ontwikkelde in samenwerking met EFRO, VERA, Vanden Broele en VLAIO het Digitaal loket Economie Zaventem voor ondernemers en handelaars. Sven Willekens (beleidsadviseur economie en ondernemen gemeente Zaventem): “Ook voor Zaventem is het creëren van een ondernemingsvriendelijk klimaat een belangrijke beleidsdoelstelling. Via de Digitale Dienstenmotor hebben we al tien processen volledig gedigitaliseerd. Zo vereenvoudigen we onze gemeentelijke administratie. Een centrale website doet dienst als informatieportaal, waardoor we nog efficiënter communiceren met onze ondernemers.”
Integrale koppeling met e-loket
Het project beoogde een volledige integratie met een overkoepelend digitaal platform van andere bovenlokale dienstverleners, zoals e-loketondernemers.be of Ebox. “Ondernemers kunnen dus rechtstreeks terecht bij ons e-loket, maar ook via e-loketondernemers.be kunnen ze snel doorklikken naar Zaventem als ze zijn ingelogd via ‘aanmelden’ in de header". Ook voor Aalst is die aansluiting positief: “Dankzij die volledige integratie kunnen ondernemers hun aanvragen en dossiers via één portaal opvolgen en kunnen ze door alle partijen op een efficiënte wijze worden gedeeld”, klinkt het bij Tineke Stockman (diensthoofd economie stad Aalst).
Ondernemers kunnen rechtstreeks terecht bij ons e-loket, maar ook via e-loketondernemers.be kunnen ze snel doorklikken naar Zaventem als ze zijn ingelogd via ‘aanmelden’ in de header.
One-stop-shop
De digitale ondernemersplatformen zijn veel meer dan functionele e-loketten. Voor Aalst en Zaventem biedt de digitalisering van hun ondernemersklimaat ook een handig communicatieluik en een schat aan waardevolle informatie. "Het Ondernemerspunt werkt heel gebruiksvriendelijk”, gaat Margot verder. “Het is een echte one-stop-shop waar ondernemers ook sectorgerelateerde artikels, nieuwsberichten en opleidingen kunnen terugvinden. Bovendien dient het platform ook als privacyvriendelijke database waar de dienst Economie en zorginnovatie interessante analyses en trends uit kan trekken om te blijven innoveren en optimaliseren.”
Ook in Zaventem biedt de digitalisering interessante voordelen: “Verschillende aangifteprocessen en vergunningsaanvragen zijn al gedigitaliseerd, waarvan vier aangiftes (huis-aan-huis drukwerk, parkeerplaatsen, reclamepanelen en drijfkracht) en zes vergunningsaanvragen (drank, horeca, terras, ambulante handel en standplaatsen op de wekelijkse markt en themamarkten)”, vertelt Sven. “De database geeft een goed overzicht van alle bedrijven die op het grondgebied van Zaventem actief zijn. Via het informatieportaal zijn verschillende nieuwe vormen van communicatie mogelijk, zoals push & pull berichten en interactieve fora.”
Blijven digitaliseren
Voor de ontwikkeling van hun digitaal ondernemersloket ontvingen zowel Aalst als Zaventem steun vanuit het Europees Fonds voor Regionale ontwikkeling (EFRO). In november gingen de digitale ondernemersloketten van Aalst en Zaventem online.
“We hebben een goed contact met VLAIO”, vertelt Tineke. “Naast algemene intervisiemomenten rond het e-loket van VLAIO, hadden we ook boeiende 1-op-1 gesprekken.” Het platform leverde intussen mooie resultaten op: “Op een maand tijd hebben al 500 unieke Aalsterse ondernemers zich aangemeld op ons platform. We zullen het Ondernemerspunt blijven voeden met nieuwe producten, features, informatie en applicaties”, aldus Tineke.
Op een maand tijd hebben al 500 unieke Aalsterse ondernemers zich aangemeld op ons platform.
Ook in Zaventem werd het e-loket al positief onthaald. Na de lancering volgt de digitalisering van een volgende reeks diensten. Sven: “Het was best een intens project. Centraal staat nog steeds de communicatie tussen mensen - het digitale blijft slechts een handig instrument. Binnen de Digitale Dienstenmotor zullen er nog een heel aantal processen gedigitaliseerd worden. We werken ook aan een nieuwe feature, een soort digitaal meldpunt voor ondernemers”.
Centraal staat nog steeds de communicatie tussen mensen. Het digitale blijft slechts een handig instrument.
Europese steun voor digitalisering via EFRO
Naast Aalst en Zaventem ontvingen nog 10 andere projecten steun voor het verbeteren van hun digitale dienstverlening. Ook in het EFRO programma 2021-2027 blijft digitalisering een belangrijk thema. De komende jaren mag je nieuwe gelijkaardige oproepen verwachten. Wil je vrijblijvend de mogelijkheden voor jouw stad of gemeente kennen? Neem snel een kijkje op de EFRO pagina!
Sluit jouw stad of gemeente aan op e-loketondernemers.be
Interesse om net als Aalst, Zaventem en heel wat andere steden en gemeenten de producten voor ondernemers van jouw stad of gemeente te ontsluiten via e-loketondernemers.be? Vul dit formulier in om een vrijblijvend gesprek te plannen.
Meer info voor lokale overheden
Wat is e-loketondernemers.be?
E-loketondernemers.be, een initiatief van Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO), is een overkoepelend online platform waar ondernemers of derden in naam van de onderneming subsidies, vergunningen, erkenningen, … over Vlaamse en lokale overheden heen kunnen aanvragen en/of opvolgen. Je vindt er ook de publieke gegevens van jouw onderneming terug en kan jouw e-Box Enterprise raadplegen.
Met dit initiatief zet VLAIO volop in op digitaal ondernemen. Het e-loket beperkt de administratieve lasten en neemt drempels in de interactie tussen ondernemers met de Vlaamse overheid en lokale besturen weg. Het platform wordt bovendien nog volop verder ontwikkeld en beoogt om zo goed mogelijk in te spelen op de noden en behoeften van de ondernemer.