Draaiboek voor slimmere en toekomstbestendige handelskernen
Lokaal 3D
Uit de aanvraag bleek onmiddellijk dat ‘Lokaal 3D’ de nodige ambitie had. De 3D in de projectnaam staat voor Data, Denken, Doen. Het plan was namelijk lokale besturen vertrouwd te maken met een datagedreven beleid, (open) data toegankelijker te maken, ‘smart economy’ toepassingen te lanceren om handelskernen te versterken en ondernemers beter van dienst te zijn. De combinatie van technologie en open data vormt immers een zeer nuttige basis om creatieve en innovatieve beleidsmaatregelen te kunnen nemen.
Na de deskresearch begon de zoektocht naar cases. Daarvoor deed het partnerschap een bevraging van lokale besturen. Hoewel uit de bevraging bleek dat smart economy geen prioriteit was voor lokale besturen (maar eerder het digitaliseren van hun dienstverlening voor ondernemers), kwamen er toch enkele bruikbare ideeën naar boven. Er werden 6 cases geselecteerd waar een traject op maat doorlopen werd.
Uit de cases van Aalst, Lokeren, Sint-Gillis-Waas en Herzele konden zeer interessante leerpunten getrokken worden maar deze behaalden omwille van diverse redenen niet het gewenste eindresultaat of doorliepen het traject niet (volledig). De case van Dendermonde was op dat vlak wel succesvol.
Uit een bevraging bleek al snel dat het beeld dat de lokale stakeholders hebben over de handelskern en de bewegingen en beweegredenen van shoppers niet altijd strookte met de verzamelde data. Door aan de slag te gaan met data en cijfers, konden zowel het stadsbestuur als de handelaars meer gemotiveerde beslissingen nemen.
Ook Ronse doorliep een succesvol traject. Zij onderzochten of er een verband was tussen toerisme en lokale economie en hoe sterk die is. Via een datagedreven beleid wil de stad hierop in de toekomst verder op inspelen.
Bestek
De combinatie van de cases van Dendermonde en Ronse vormde de basis om een bestek in de markt te zetten dat uit 2 delen bestond. Het 1e deel omvatte de aankoop, het verzamelen en bekendmaken van data wat moest leiden tot meer inzichten in het consumentengedrag van beide steden en antwoorden op vragen als: Wie komt er naar onze stad? Hoe komen ze naar de stad? Hoeveel besteden ze? In het 2e deel kwamen de casegebonden kwesties aan bod. Dendermonde focuste op fun- en runshoppen en mobiliteit, Ronse op het raakvlak tussen lokale economie en toerisme. Het resultaat van het bestek was een dashboard dat verschillende datastromen samenbracht en visualiseerde. Het eindrapport bevatte een diepgaande analyse van deze data.
Draaiboek
Het partnerschap achter Lokaal 3D is ervan overtuigd dat het traject dat zij doorlopen hebben ook zeer interessant is voor andere lokale besturen. Daarom bundelden ze hun kennis en ervaringen in een overzichtelijk en praktisch draaiboek. In het draaiboek wordt eerst en vooral de context van het project geschetst, de aanpak en de zoektocht naar cases. De 6 geselecteerde cases worden toegelicht, met bijzondere aandacht voor de resultaten van Dendermonde en Ronse. Het draaiboek sluit af met een transparant overzicht van de geleerde lessen. Zo biedt het heel wat inspiratie voor andere lokale besturen die met data aan de slag willen gaan. Het integrale draaiboek is online te raadplegen.
Steun
Het project Lokaal 3D kwam tot stand met de steun van Europa en ontving hiervoor een subsidie van 295.760 euro vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Daarnaast ontving het project ook Vlaamse cofinanciering vanuit het Fonds voor Innoveren en Ondernemen, eveneens voor een bedrag van 295.760 euro.