Een onderneming vlot opstarten met de hulp van een ondernemingsloket

Publicatiedatum

In een erkend ondernemingsloket gaat men na of aan de gestelde vereisten voldaan is om een onderneming te kunnen en mogen starten. Bovendien kunnen de medewerkers van een ondernemingsloket de onderneming ook ontzorgen in de aanvraag van andere vergunningen of toelatingen. De ondernemingsloketten zijn daardoor een belangrijk aanspreekpunt voor ondernemers en kandidaat-ondernemers.

Foto van christina.wocintechchat, unsplash.com

Een ondernemingsloket checkt de leeftijds- en nationaliteitsvoorwaarden voor een ondernemer. Zo moeten buitenlanders soms eerst een beroepskaart aanvragen. Specifieke formaliteiten over basiskennis bedrijfsbeheer, beroepskennis of ambulante en kermisactiviteiten zijn in Vlaanderen niet meer aan de orde. In bepaalde, andere gewesten moeten de ondernemingsloketten dit wel nog opvolgen.

Inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen

Is aan alle voorwaarden voldaan? Dan schrijft een medewerker van het ondernemingsloket de onderneming in de Kruispuntbank van Ondernemingen in. Voor een eenmanszaak kan het ondernemingsloket alles zelf opmaken en ingeven. Een rechtspersoon moet eerst langsgaan bij de griffie van de ondernemingsrechtbank waarna ze bij het ondernemingsloket de overige gegevens kunnen registreren.

Verandert er maanden of jaren later iets aan de gegevens van de onderneming (bijvoorbeeld een nieuwe vestiging)? Dan kan de onderneming opnieuw aankloppen bij een ondernemingsloket. Al kan de onderneming ook zelf een aantal van zijn gegevens in de Kruispuntbank van Ondernemingen aanpassen via My Enterprise.

Bijkomende dienstverlening

Daarnaast kan een onderneming aan een ondernemingsloket ook opdracht geven om andere vergunningen of toelatingen aan te vragen. Denk bijvoorbeeld aan de btw-inschrijving activeren, een registratie, erkenning of toelating door het FAVV verkrijgen of een licentie voor het gebruik van muziek bij Unisono aanvragen. Soms wil een onderneming dat een ondernemingsloket ook de aanvraag van een vergunning of toelating bij een stad of gemeente begeleidt. De erkende ondernemingsloketten zijn daarom gebaat bij steden en gemeenten die goed communiceren over hun regelgeving en procedures.

Acht erkende ondernemingsloketten in België Op dit moment zijn er acht ondernemingsloketten erkend door de FOD Economie. Ze hebben samen 147 kantoren verspreid over heel België. Wil je nagaan of ze een kantoor hebben in jouw stad of gemeente? Dat kan via deze tool van de FOD Economie. Al zijn de erkende ondernemingsloketten ook steeds meer online bereikbaar.

Partner in de kijker

Samenwerken tussen overheden en partnerorganisaties maakt de dienstverlening aan ondernemers meer gestroomlijnd, ook in jouw stad of gemeente. De VVSG wil hieraan bijdragen met haar ‘Partner in de kijker’-sessies. Zo stelden de Unie van Erkende Ondernemingsloketten de activiteiten van haar leden voor tijdens de sessie op 5 november 2024. De presentatie en opname van deze sessie vind je terug op deze webpagina van de VVSG.

Samen voor sterk ondernemen

Meer en sterker ondernemerschap in innovatieve steden en gemeenten: daar gaan we voor! De VVSG en VLAIO bundelen de krachten in het project Overlegtafels Economie & Smart Cities. Je leest er meer over op vlaio.be/lokalebesturen

Delen: