Flyeren of drukwerk bedelen? Wees je bewust van alle regels
Wil je offline communicatiemiddelen inzetten om jouw bedrijf, producten of diensten in de verf te zetten? Denk je eraan om te gaan flyeren of om flyers/drukwerk in brievenbussen te gaan steken? Hieronder vind je een overzicht van de meest voorkomende regels waar je je aan moet houden.
Opgelet: onderstaande informatie is slechts een overzicht van de meest voorkomende richtlijnen. Informeer jezelf steeds bij jouw gemeente of stad voor info op maat.
Verplichte gegevens op flyers en drukwerk
Wanneer je flyers of drukwerk verspreidt, moeten deze steeds de naam en de woonplaats van de verantwoordelijke uitgever vermelden. Deze uitgever moet een meerderjarige inwoner van België zijn. Opgelet: het gaat hier effectief om het woonadres van een natuurlijk persoon en niet het adres van jouw onderneming of vzw. Wanneer je je hier niet aan houdt, kan je een geldboete van 26 tot 200 euro of zelfs een gevangenisstraf van 8 dagen tot 2 maanden krijgen. Vzw’s moeten daarbovenop ook steeds hun naam en het adres van hun maatschappelijke zetel vermelden.
Drukwerk bedelen
Vooraleer je jouw flyer of drukwerk in de brievenbus steekt, is het raadzaam om contact op te nemen met de betreffende stad of gemeente waar je wil gaan bedelen. De meeste gemeenten en steden hebben strikte richtlijnen vastgelegd. Deze richtlijnen kan je vaak ook terugvinden in hun politiecodex. Zo is het op de meeste plaatsen verboden om:
- Ongeadresseerd reclamedrukwerk te bedelen op adressen die met een sticker duidelijk maakten dat dit niet gewenst is.
- Ongeadresseerd reclamedrukwerk te bedelen bij leegstaande panden.
- Drukwerk niet volledig in of naast de brievenbussen te deponeren.
Stelt de gemeente of stad hierop een inbreuk vast? Dan kunnen zij de verdeler of zijn helper, de verantwoordelijke uitgever en de organisator van de activiteit hoofdelijk aansprakelijk stellen. Let hier dus zeker goed mee op en breng ook eventuele helpers hiervan op de hoogte.
Opgelet: vorig jaar keurde de Vlaamse Regering het nieuwe Lokaal Materialenplan goed. Hierin stelt ze allerlei acties voor om de hoeveelheid restafval te verminderen. Op termijn zal je enkel nog ongeadresseerd reclamedrukwerk mogen bedelen in brievenbussen waar een duidelijke ja-sticker op kleeft. Met deze ja-sticker op zijn brievenbus geeft de bewoner duidelijk aan dat hij reclame wil ontvangen. Dit wil zeggen dat het stickerprincipe op termijn dus verandert van een nee-sticker naar een ja-sticker. Een concrete datum voor de overgang is er momenteel nog niet. Vermoedelijk zal er ook sprake zijn van een overgangsfase.
Flyeren
Ook op vlak van flyeren zijn er bijkomende richtlijnen waar je je aan moet houden. Je mag de openbare orde, rust, netheid en veiligheid niet in het gedrang brengen. De verdeler, zijn helper of verantwoordelijke uitgever en organisator van de activiteit zijn bij eventuele inbreuk hoofdelijk aansprakelijk. Daarnaast vind je in de politiecodex van de meeste steden en gemeenten ook het volgende terug:
- Iedere verdeler moet zelf of via een helper onmiddellijk de weggeworpen exemplaren of voorwerpen oprapen die het publiek in de omgeving achterlaat.
- Het is verboden deze te plaatsen op geparkeerde voertuigen, tenzij de burgemeester hierop een uitzondering zou toestaan.
- Doe je dit niet? Dan zal de stad deze verwijderen en de kosten verrekenen. De verdeler, verantwoordelijke uitgever en organisator van de activiteit worden opnieuw hoofdelijk aansprakelijk gesteld.
Opgelet: in sommige straten of steden kan er een volledig verbod gelden op het uitdelen van commerciële flyers! Informeer dus ook steeds vooraleer je begint te flyeren bij de betreffende stad of gemeente.
Belasting
Daarnaast zullen de meeste steden en gemeenten jou belasten op het bedelen van reclamedrukwerk, ongeacht of je flyert of huis-aan-huis bedeelt. Je moet dit steeds op voorhand doorgeven en een aangifte doen. De precieze belasting kan variëren van stad tot stad en van gemeente tot gemeente.
Communicatieplan
Wist je dat je in onze startergids een handig sjabloon kan downloaden dat je op weg helpt met je communicatieplan? Het sjabloon bestaat uit een matrix dat jou doet nadenken over welke soorten communicatiekanalen interessant kunnen zijn (online, offline of een combinatie?). Tip: gebruik dus altijd eerst de matrix om na te gaan hoe je jouw doelgroep het meest efficiënt kan bereiken.