Grootste Hoppinpunt langs Brusselse ring biedt duurzame mobiliteit voor regio
Met de opening van dit Hoppinpunt wordt de regio verrijkt met maar liefst 286 extra parkeerplaatsen voor auto's en evenveel fietsstallingen. Dit maakt het Hoppinpunt 'Tramterminus 44' niet alleen het grootste in zijn soort langs de Ring rond Brussel, maar ook het enige met een parkeergebouw. Het biedt bezoekers van de regio een handige verbinding met zowel tram- als buslijnen en aansluiting op belangrijke fietssnelwegen F29 en F203.
Het Hoppinpunt, met een totale investering van bijna 5 miljoen euro, is onderdeel van het 'Werken aan de Ring'-programma, dat tot doel heeft de mobiliteit te verbeteren en de leefbaarheid rond de Ring rond Brussel te vergroten. Minister Peeters benadrukte tijdens de officiële opening van het nieuwe hoppinpunt het belang van dit initiatief en haar ambitie om mensen aan te moedigen over te stappen van auto naar fiets en openbaar vervoer om zo een 'modal shift' te realiseren.
Het Hoppinpunt 'Tramterminus 44' kon rekenen op steun vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO), dat de transitie naar duurzame mobiliteit in Vlaanderen ondersteunt. Bart Dewandeleer, EFRO beheersautoriteit, uitte zijn tevredenheid over de van EFRO bij dit project en benadrukte dat dit Hoppinpunt een mooi voorbeeld is van de inspanningen om de multimodale bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio te verbeteren.
Met de opening van dit Hoppinpunt zetten de Vlaamse overheid, EFRO en andere betrokken partijen een belangrijke stap richting duurzame mobiliteit en een groenere toekomst. Het Hoppinpunt 'Tramterminus 44' zal een cruciale rol spelen bij het bevorderen van de 'modal shift' en het bieden van een comfortabele overstapmogelijkheid van auto naar fiets en openbaar vervoer. Het is een veelbelovend project dat niet alleen de mobiliteit verbetert, maar ook bijdraagt aan een gezondere en meer duurzame leefomgeving voor de regio en haar inwoners.
Via EFRO werd mee de basis gelegd voor de uitrol van hoppinpunten in Vlaanderen, met de ondersteuning van 9 projecten voor een Europees steunbedrag van 5 miljoen euro. Ondertussen wordt dit concept via het subsidiekader van het departement Mobiliteit en openbare werken breed uitgerold over heel Vlaanderen.