Je bedrijf verkopen? “Zorg dat je als zaakvoerder niet onmisbaar bent”

Publicatiedatum
Wanneer een bedrijf te koop wordt gezet, gaan daar vaak lange voorbereidingen aan vooraf. Als kmo-adviseur bij KBC Bank begeleidt Willem Colaers bedrijfsleiders bij de waardering van hun onderneming in aanloop naar een overdracht. “Wat ik het vaakst tegenkom bij kleine ondernemingen, zijn bedrijfsleiders die zichzelf onmisbaar hebben gemaakt.”

Wat is jouw rol als kmo-adviseur?

Willem: “Ik kijk met klanten mee op sleutelmomenten in hun carrière als zaakvoerder. Samen met mijn collega’s help ik ondernemers op weg, bijvoorbeeld wanneer ze onroerend goed binnen hun bedrijf willen structureren. De keuzes liggen natuurlijk altijd bij de klant zelf.”

In welke fase kan het interessant zijn om te beginnen denken aan een overdracht?

“Op die vraag komt vaak het antwoord ‘vijf jaar voor de overdracht’ naar boven. Maar eigenlijk begint het veel vroeger. De grote fout die ondernemers maken is om in de loop van hun carrière niet na te denken op lange termijn. Ze stoppen bijvoorbeeld onroerend goed in een onderneming, maar ze denken niet aan de gevolgen bij een eventuele verkoop. Uiteraard is de toekomst onvoorspelbaar, maar het loont de moeite om jezelf steeds de vraag te stellen welke invloed beslissingen hebben op een latere overdracht. Als je dat niet doet, heb je inderdaad al snel vijf jaar nodig om je onderneming verkoopsklaar te maken. Daarom is mijn advies eerder: denk er op voorhand aan, want aanpassingen kosten geld.”

ls je als zaakvoerder en eigenaar de onderneming verlaat, is het belangrijk dat je niet onmisbaar bent.

Willem Colaers
kmo-adviseur bij KBC Bank

Waar moet je als zaakvoerder zeker rekening mee houden als je een overdracht voorbereidt?

“Een overnemer neemt een bedrijf over voor haar toekomstig rendement. En heel belangrijk: dat rendement wordt gecreëerd door een geoliede machine, bestaande uit de zaakvoerder en zijn medewerkers. Als je als zaakvoerder en eigenaar de onderneming verlaat, is het belangrijk dat je niet onmisbaar bent. Dat is vaak in kleinere ondernemingen een knelpunt. Enkel wanneer je bedrijf op zichzelf kan draaien, is een vlotte verkoop mogelijk.”

 Voor ons is een waarderingsoefening geslaagd wanneer de ondernemer inzicht heeft gekregen in de elementen die de waarde en verkoopbaarheid van de onderneming bepalen.

Willem Colaers
kmo-adviseur bij KBC Bank

Hoe bepaal je de waarde van een bedrijf ?

“Er zijn heel veel waarderingsmethodes. Maar zorg dat je eentje toepast die past bij je bedrijf. Laat je hiervoor adviseren door iemand met kennis van zaken. Er zijn drie grote blokken die de waarde van een bedrijf kunnen bepalen: de intrinsieke waarde, de rendementswaarde en de marktwaarde. Voor ons is een waarderingsoefening geslaagd wanneer de ondernemer inzicht heeft gekregen in de elementen die de waarde en verkoopbaarheid van de onderneming bepalen.”

Hoe kan je de waarde van je bedrijf omhoog krikken wanneer je wil verkopen?

“Geen enkel bedrijf is hetzelfde. Alles begint bij de analyse van de onderneming, van waaruit je tips op maat kan aanreiken. Hoe dan ook is rendement de kernboodschap. Zorg er daarnaast voor dat de cijfers van je onderneming helder zijn en dat alle niet-bedrijfsgerelateerde elementen zoals beleggingen of je privéwoonst tijdig de vennootschap hebben verlaten.”

 

Kom naar de Week van de Bedrijfsoverdracht

Samen met onze VLAIO partners zetten we projecten op stapel die ondernemers ondersteunen of begeleiden bij bedrijfsoverdracht. Neem een kijkje op onze themapagina's rond overnemen en overdracht. Je kan ook een gratis infopakket aanvragen. Laat je tijdens dit complex proces begeleiden door experten in bedrijfsoverdracht en krijg hiervoor subsidies via de kmo-portefeuille

En schrijf je in voor één van de vele boeiende activiteiten van de Week van de Bedrijfsoverdracht, die dit jaar doorgaat van 15 tot 19 november 2021.

 

Delen: