Jongeren lopen warm voor STEM

Publicatiedatum
Steeds meer jongeren vinden hun weg naar wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM). In 2022 hadden 221 Vlaamse gemeentes een STEM academie die minstens één reeks STEM activiteiten organiseerde. Uit een impactonderzoek uitgevoerd door VIVES blijkt dat kinderen en jongeren STEM bovendien interessant en leerrijk vinden. De inspanningen van de Vlaamse Regering om jongeren warm te maken voor STEM richtingen en STEM beroepen lijken hun vruchten af te werpen.

Proeven van wetenschap en techniek via STEM-academies

Om jongeren te laten proeven van STEM-disciplines (‘Science’, ‘Technology’, ‘Engineering’ en ‘Mathematics'), ondersteunt de Vlaamse Regering de STEM-academies. Deze academies organiseren buitenschoolse activiteiten voor kinderen en jongeren van 5 tot 18 jaar in de hoop hen te motiveren voor STEM. Denk bijvoorbeeld aan een eigen spel programmeren, lab-kampen of een escapebox maken. Ze leren zo ook bredere vaardigheden zoals innovatief en oplossingsgericht denken, creatief onderzoeken en ontwerpen, en logisch redeneren. 

Nood aan STEM-profielen 

Die STEM-academies zijn nodig, want nog te weinig jongeren kiezen op school voor een STEM-richting waardoor STEM-beroepen op de arbeidsmarkt moeilijk ingevuld geraken. Om het innovatiepotentieel van bedrijven ten volle te benutten, zijn STEM-profielen echter broodnodig. Ook in een steeds veranderende maatschappij is STEM-geletterdheid onmisbaar. Met de STEM-agenda 2030 engageert de Vlaamse Regering zich om iedereen te overtuigen van het belang van STEM-vaardigheden en kennis. Inzetten op een breed, inclusief en kwaliteitsvol aanbod van STEM-activiteiten in de vrije tijd draagt hiertoe bij.

STEM-academies bereiken Vlaamse gemeenten

De inspanningen werpen hun vruchten af. Steeds meer jongeren lijken hun weg naar STEM te vinden. In 2022 hadden 221 gemeenten een STEM academie die minstens één reeks STEM activiteiten organiseerde. Dat cijfer is constant gebleven in vergelijking met 2021, maar sterk gegroeid in vergelijking met de 162 STEM academies in 2019.
 

Gemeenten met en zonder een STEM academie

STEM is geweldig 

Bovendien vinden jongeren STEM interessant, leerrijk en geweldig. Dat blijkt uit een impactonderzoek van VIVES in opdracht van VLAIO en de STEM-partnerschappen waaraan 2160 kinderen en jongeren deelnamen. De kinderen en jongeren die bevraagd werden, zijn gemotiveerd om te starten aan de STEM-activiteiten en willen graag nog eens deelnemen omdat ze iets bijleren, erin geïnteresseerd zijn of het leuk vinden. Ook het vertrouwen om STEM-activiteiten tot een goed einde te brengen stijgt. Deelnemers geven aan STEM-activiteiten te kunnen uitvoeren en een plan te kunnen bedenken om een moeilijk STEM-probleem op te lossen. 

De impact van de STEM-academies reikt bovendien verder dan hun muren, want kinderen en jongeren nemen hun ervaring ook mee naar huis. Ze vertellen graag aan hun gezin, familie en vrienden wat ze gedaan hebben en hoe ze hierbij te werk gegaan zijn.

 

Wil je ook een STEM-academie in jouw gemeente?

Wil je ook een STEM-academie in jouw gemeente? Of wil je meer weten over het aanbod aan STEM-activiteiten? Neem dan contact op met STEM@vlaio.be

Organiseer je STEM activiteiten?

Wil je deel uitmaken van het netwerk STEM-academies? Organiseer je STEM-activiteiten of wil je graag workshops geven? Neem dan contact op met STEM@vlaio.be

 

Delen: