Kernversterking op West-Vlaamse stedelijke wijze

Publicatiedatum
De steden Oostende, Brugge, Roeselare, Ieper en Kortrijk zetten al langer in op hun identiteit als winkel- en horecastad. Een Europees project gaf hen de kans om hierin samen verder te experimenteren. In vijf korte video’s ontdek je de uitgevoerde acties in elke stad. Mogelijk inspireert hun aanpak ook jouw stad of gemeente.

De steden Oostende, Brugge, Roeselare, Ieper en Kortrijk zetten al langer in op hun identiteit als winkel- en horecastad. Een Europees project gaf hen de kans om hierin samen verder te experimenteren. In vijf korte video’s ontdek je de uitgevoerde acties in elke stad. Mogelijk inspireert hun aanpak ook jouw stad of gemeente. 

Onder leiding van Ondernemerscentra West-Vlaanderen en POM West-Vlaanderen gingen deze vijf steden samen aan de slag. Zo konden ze de aantrekkingskracht en belevingswaarde van hun winkels, horeca en markten voor inwoners, bezoekers en ondernemers nog vergroten. Het project Kernversterking in CentrumKernen (KICK) kreeg steun van EFRO en VLAIO. 

Oostende 

Het Economisch Huis Oostende dacht met haar ondernemers en partnerorganisaties na over de toekomst van de detailhandel in de stad. Een digitaal communicatiekanaal zorgt voor een vlottere interactie tussen de handelaars onderling en met de stad. En een paar kleine ingrepen in het openbaar domein brachten vernieuwing in de winkelstraten. 

Brugge 

Een shoppingroute toont bezoekers voortaan de weg naar duurzame modewinkels, lifestyleshops en horeca in Brugge. Daarnaast legt het project Flavourites Bruges de nadruk op de rijke gastronomie die aanwezig is in de stad. Potentiële investeerders in de stad zijn welkom op de derde Business Day. 

Roeselare 

Als ondernemer op zoek naar een geschikt pand? De stad Roeselare zoekt mee naar de juiste match. Door coaching en advies weten handelaars nu ook beter hun online marketing en advertenties te organiseren. Via een nieuw digitaal kanaal communiceert de stad met haar handelaars. 

Ieper 

Iedere zaterdag op de markt te Ieper staat één van de deelnemende handelaars extra in de kijker. Ondernemers leerden door opleidingen de mogelijkheden van sociale media kennen. De winkelstraten kregen een nieuwe aanblik met vlaggen en banners. Bestickering op leegstaande handelspanden nodigt ondernemingen uit om te investeren in de stad. 

Kortrijk 

Kortrijk integreerde spel, plezier en groen in de heropwaardering van twee pleinen in haar kern. De informatie uit een consumentenbevraging zal de stad inzetten om toekomstige initiatieven vorm te geven. De stadsdiensten testten ook verschillende vormen van passantentellingen uit. 

Delen: