Maand van de Markt: steden, gemeenten en provincies zetten lokale markten in de kijker

Publicatiedatum
In Vlaanderen zijn markten al eeuwenlang een belangrijk onderdeel van het sociale en economische leven. Om die traditie voort te zetten organiseren de vijf provincies en de Vlaamse Federatie voor Ambulante Handel in april de 'Maand van de Markt', met de steun van VLAIO.

Winacties en lokale lekkernijen

Tijdens de 'Maand van de Markt' kunnen bezoekers van verschillende Vlaamse markten niet alleen genieten van een gevarieerd lokaal aanbod, maar ook deelnemen aan allerlei winacties. "Via de app 'Ik koop lokaal' kunnen ze bij verschillende kramen een QR-code scannen om kans te maken op verschillende prijzen, van waardenbons tot fietsen of zelfs een luxueuze ballonvaart. Voor de smartphoneloze bezoekers is er ook een fysieke invulkaart, zodat iedereen kan deelnemen”, stelt Senne Van Hoof, diensthoofd detailhandel provincie Antwerpen. "Dankzij dit initiatief willen we de aantrekkingskracht en belevingswaarde van Vlaamse markten vergroten om levendige handelskernen te creëren.” 

Maand van de Markt vergroot de aantrekkingskracht en belevingswaarde van Vlaamse markten en creëert levendige handelskernen.

Senne Van Hoof
diensthoofd detailhandel provincie Antwerpen

Provincies bundelen krachten

Het eerdere West-Vlaamse initiatief ‘Week van de Markt’ diende als blauwdruk voor de huidige Vlaamse campagne. “Door de krachten van de provincies te bundelen krijgen we extra steun om grotere acties, zoals ‘Maand van de Markt’ op poten te zetten. We ontlasten steden en gemeenten met een compleet ondersteuningspakket: communicatie- en promomateriaal, een wedstrijdapp en infosessies voor de ambulante handelaars. Lokale besturen zorgen voor lokale promotie, organisatie en prijzen om de campagne tot een succes te maken”, vertelt Nathalie De Bock, detailhandelscoach provincie Antwerpen.

Op diverse markten die door de stad Gent georganiseerd worden, kunnen bezoekers kans maken op het winnen van trolleys en tientallen waardebonnen ter waarde van 20 euro. Deze bonnen kunnen ze vervolgens gebruiken voor aankopen op de betreffende markten.

Sofie Bracke
Schepen van Economie, Handel, Sport en Haven Stad Gent

Katalysator voor digitale transformatie

De markt leeft, maar een efficiënte organisatie vraagt om digitalisering: “De integratie van het digitale aspect binnen de wedstrijd met de QR-codes is een eerste aanzet om die digitale stap te zetten”, legt Nathalie uit. “Als provincie hebben we zowel voor lokale besturen als ambulante handelaars infosessies georganiseerd rond het gebruik en het digitale luik van de app. Zo helpen we hun digitale vaardigheden verbeteren. Data uit de app zijn voor ons als provinciale overheid bovendien handig om lokale besturen te ondersteunen en lokale handel te promoten. Dat alles maakt de Maand van de Markt ook een soort katalysator of aanzet voor digitale transformatie”, stelt Nathalie.

We werken met VLAIO samen op verschillende niveaus. Als gemeentebestuur zien wij een digitale tool als een enorme opportuniteit.

Ilse Lenvain
Schepen lokale economie in Willebroek

VLAIO wil gemeenten ook helpen om de organisatie van markten te digitaliseren door een groepsaankoop voor een digitale tool. Momenteel lopen hier onderhandelingen voor. Ilse Lenvain, Schepen lokale economie in Willebroek, ziet dit alvast als een kans: "We werken met VLAIO samen op verschillende niveaus. Als gemeentebestuur zien wij een digitale tool als een enorme opportuniteit om diverse processen voor ambulante handelaars te digitaliseren en te verbeteren".

Delen: