Niet meer voorradig... wat nu?

Publicatiedatum
Deze boodschap wil je liever niet meedelen aan je klanten. Anderzijds wil je ook niet teveel op voorraad hebben, want dat kost geld en je loopt bij sommige producten het risico dat je voorraad bederft. Heb je een webshop? Dan wil je dat de klant zo snel mogelijk het bestelde product kan krijgen. Voorraadbeheer is dan ook iets dat de nodige aandacht verdient én opvolging.

Het belang van een doordacht voorraadbeheer

Een goed stockbeheer zorgt er voor dat je efficiënter zal werken en hierdoor kan je veel onnodige kosten vermijden. Zo heb je meteen een beter zicht op de producten die goed en die niet goed verkopen. Je zal dan vermijden om producten die lang op stock blijven liggen bij te bestellen. Als je ziet dat bepaalde producten te lang in stock blijven liggen dan kan je deze wegwerken door een actie te doen. Als je niet actief bezig bent met je stockbeheer dan zul je dit niet merken en blijven deze producten op stock staan, zo kost dit je elke dag geld in plaats van dat je kan verdienen aan het product.  Ook wanneer je diensten aanbiedt, is een goed voorraadbeheer niet onbelangrijk.  Stel je voor, een architect die zonder papier valt.  Door je voorraden in kaart te brengen, kan je ook inschatten hoeveel ruimte je nodig zal hebben voor de opslag. 

Je kan je stock zelf beheren via bv Excel of je kan hiervoor een speciaal ontwikkelde software aankopen. Ook artificiële intelligentie wordt meer en meer ingezet om je voorraad te beheren. Het blijft in elk geval belangrijk om dit op voorhand goed na te gaan en eens na te denken over welke methode voor jou het best zou werken. 

 

Voorraadbeheer voor webshops

Neem dan zeker ook een kijkje op de pagina 'logistiek en verzending' van de website hetinternetookuwzaak.be. Deze staat vol informatie, tools en tips om als starter je logistieke proces goed te organiseren.

 

Hoe beheer ik mijn stock?

Er bestaan een aantal methodes die je kan gebruiken om je stock te beheren. We sommen er hieronder enkele op.

ABC-analyse

Deze methode zorgt ervoor dat je een overzicht hebt over welke producten je de meeste omzet opleveren. We verdelen de producten hierbij in 3 groepen:

  • A = de belangrijkste producten
  • B = de gemiddelde producten 
  • C = de minst belangrijkste producten 

Dit kan ook gebruikt worden om bijvoorbeeld je magazijn optimaal in te richten. De meest verkochte producten kan je dan bijvoorbeeld op de meest toegankelijke plaats stockeren. 

FIFO-principe: first in, first out

Het oudste artikel wordt telkens als eerste verkocht. Dit is belangrijk bij goederen met een beperkte houdbaarheid.

FEFO-principe: first expired, first out 

Hier kijken we naar de THT-datum van de producten, het product met de minste lange houdbaarheidsdatum wordt telkens het eerst verkocht. 

LIFO-principe: last in, first out

De goederen die nieuw binnenkomen worden voor de huidige stock gezet. Dit is vooral van toepassing bij producten die lang houdbaar zijn en die niet afnemen in waarde na verloop van tijd. Denk bijvoorbeeld aan een voorraad bakstenen. 

JIT-principe: just in time

De goederen komen binnen wanneer ze bijna al terug verstuurd moeten worden naar de klant of gebruikt worden voor productie zodat ze zo kort mogelijk op stock blijven liggen. 

 

Drie tips voor goed stockbeheer

Een goed stockbeheer zal zorgen voor een efficiënte werking van je onderneming en zal onnodige kosten vermijden. We vatten dit artikel samen in onze drie belangrijkste tips:

  1. Denk voor je start goed na over je stockbeheer en welke producten je zal verkopen en nodig zal hebben.
  2. Hou hierbij ook rekening met de leveringstermijnen van je leveranciers.
  3. Zoek de methode die het best bij je aanbod past en beslis of je dit zelf zal bijhouden of als je hiervoor een specifiek ontwikkelde software voor zal gebruiken. 
 

Delen: