Nieuwe ChatGPT-bot van VLAIO geeft snel en actueel antwoord op ondernemersvragen

Publicatiedatum

VLAIO lanceert als eerste binnen de Vlaamse overheid een bot-op-maat voor ondernemers op basis van de ChatGPT-technologie. VLAIO werkt hiervoor samen met de Gentse onderneming Bothive. Het doel? Ondernemers nog sneller aan kwalitatieve en 
up-to-date informatie helpen. 

Stel nu jouw ondernemersvraag aan onze chatbot

Meest geavanceerde technologie

Innovatie stimuleren en bijdragen aan een gunstig ondernemersklimaat is de missie van VLAIO. Logisch dus dat we als eerste Vlaamse overheidsorganisatie uitpakken met deze innovatieve technologie. Een klassieke chatbot had VLAIO al langer, maar de komst van ChatGPT was een opportuniteit om kwalitatieve en betrouwbare info nog vlotter toegankelijk te maken voor ondernemers. Het Large Language Model van OpenAI’s GPT is momenteel op vlak van interpretatieve taalvaardigheid de meest geavanceerde technologie die beschikbaar is.

Maar ChatGPT laten spreken zoals het hoort, is een uitdaging. Zomaar de technologie integreren in de website geeft ondermaatse resultaten. We wilden een bot-op-maat die betrouwbare en actuele informatie geeft. Daarnaast moet ook de privacy gerespecteerd worden. Deze obstakels werkte VLAIO weg door de ChatGPT naar haar hand te zetten in samenwerking met Bothive.

VLAIO wilde niet zomaar een innovatie gebruiken om de innovatie, maar wel een solide, bruikbare toepassing aanbieden. ChatGPT is intussen een mature technologie geworden en kan daardoor echt een verschil maken.

Mark Andries
Administrateur-generaal VLAIO

Actuele info uit 4000 webpagina’s

De nieuwe GPT-bot haalt elke nacht de data op van meer dan 4000 vooraf gedefinieerde webpagina’s. Het gaat om vlaio.be maar ook andere officiële overheidssites die belangrijke informatie voor ondernemers bevatten zoals ncpflanders.be, enterpriseeuropevlaanderen.be en vlaanderen.be. Bij het antwoord op een vraag krijg je ook steeds een klikbare link naar de gebruikte bronnen. De vraagsteller kan zo snel meer diepgaande informatie over het thema vinden. Door deze aanpassingen aan de technologie geeft de VLAIO-bot steeds het meest accurate, kwaliteitsvolle en betrouwbare antwoord op ondernemersvragen rond ondernemersthema’s.
 

Als overheidsdienst moet onze informatie correct zijn. Generatieve AI werkt met waarschijnlijkheden. Dit hebben we samen met Bothive heel uitgebreid getest zodat er zo min mogelijk ruimte overblijft voor interpretatie. We hebben ook de technologie hiervoor geoptimaliseerd en bijgestuurd in de prompting.

Erwin Van de Mosselaer
Diensthoofd VLAIO Contact Center

Altijd up-to-date

Zoals bekend is de interne kennis van de ChatGPT-technologie slechts getraind op data tot twee jaar terug. De overheidsinformatie via de VLAIO-bot moet echter steeds up-to-date zijn en de laatste nieuwtjes correct weergeven. Dit is mogelijk dankzij de nachtelijke update van de geselecteerde bronnen. Daarnaast is de informatie niet alleen actueel, maar ook 24/7 toegankelijk. Via de bot kan je op elk moment, dag en nacht, snel een kwalitatieve oplossing vinden voor je ondernemersvragen. We geloven dat dit een sterke aanvulling is van haar dienstverlening, naast de meer kantooruren-gebonden kanalen zoals de 0800-lijn en de beantwoording van contactformulieren of mails naar info@vlaio.be.  

Privacy gegarandeerd

Tenslotte zijn ook informatieveiligheid en privacy van gebruiker een must voor VLAIO. De bot heeft uitsluitend toegang tot publieke internetpagina’s en de vraagsteller kan rekenen op gegarandeerde privacy. De vragen die gesteld worden, zullen dus niet naar OpenAI in de VS worden gestuurd ter training van hun Large Language Model. 

De VLAIO-bot wordt getraind op onze eigen data, waardoor we volledige en diepgaande informatie kunnen weergeven die bovendien actueel is. We zijn erin geslaagd de sterke taaltechnologie van GPT te combineren met onze eisen voor betrouwbaarheid en veiligheid. Een win-win dus, waarmee we onze dienstverlening versterken.

Mark Andries
Administrateur-generaal VLAIO

Steeds verbeteren

Naar de toekomst toe ziet VLAIO nog tal van interessante opportuniteiten. Momenteel bekijkt VLAIO of het mogelijk is om het gevoerde gesprek met de bot rechtstreeks te laten doorsturen naar het VLAIO Contact Center. Zo kunnen we klanten die na de GPT-conversatie nog met onbeantwoorde vragen zitten, verder helpen zonder dat de vraag herhaald moet worden.  

 

De VLAIO-bot

  • Gebruikt data van meer dan 4000 webpagina's
  • Is altijd up-to-date met het laatste nieuws en 24/7 toegankelijk
  • Garandeert jouw privacy

Stel nu eenvoudig jouw ondernemersvraag. Je vindt de chatbot rechtsonder op je scherm. 

 

 

Delen: