Praktische info en tips voor bedrijvige kernen vind je in de kernwijzers

Publicatiedatum

De Profploeg en VLAIO publiceren de eerste kernwijzers over identiteit en samenwerking. De kernwijzers ondersteunen steden en gemeenten in hun kernversterkend beleid. Ze behandelen verschillende onderwerpen die bijdragen aan een sterkere handelskern. Alle kernwijzers geven je praktische info, tips en sjablonen die je meteen zelf kan toepassen in de praktijk

Identiteit

Een merk is gebaseerd op wie je bent, wat je doet, en vooral: op waarom je het doet. Het zorgt ervoor dat je je onderscheidt van anderen en dat ze je herkennen. Ook plaatsen worden steeds vaker als merken in de markt gezet: een stiel die ze ‘gebiedsbranding’ noemen. Gebiedsbranding kan gebeuren voor je stad of gemeente als geheel, maar kan zich evengoed focussen op het kernwinkelgebied, verschillende sfeergebieden of een specifiek plein of vastgoedproject. Het creëren van een eigen identiteit geeft focus aan het beleid en handelen van je stad of gemeente.

Samenwerking

Een levendige kern is een puzzel waar veel spelers hun stukje in te leggen hebben. De werkvloer, winkels, terrassen, het verenigingslokaal, evenementen,.... Het zijn plekken waar veel mensen elkaar ontmoeten en samen streven naar een gedeeld resultaat, met name een kern waar iedereen zich thuis voelt.

Die doelstelling raakt binnen het lokaal bestuur aan verschillende beleidsdomeinen en vraagt ook om samenwerking met andere uiteenlopende externe stakeholders. Samenwerking tussen mensen die vanuit een ander perspectief de kern bekijken is noodzakelijk, maar verloopt daarom niet altijd vlekkeloos. Want begrijpen verschillende mensen wel hetzelfde onder een levendige kern? Hoe vinden we gedeelde waarden en hoe zetten we die om in concrete acties?

Gebundeld door de Profploeg

De Profploeg, een enthousiaste groep experten gesteund door VLAIO, begeleidde de voorbije twee jaar 93 gemeenten in hun beleid rond bedrijvige kernen. De kernwijzers bundelen de kennis en ervaringen die de Profploeg verzamelde tijdens deze trajecten. Identiteit en samenwerking zijn de eerste thema’s waarover we een kernwijzer publiceren. De komende maanden verschijnen nog kernwijzers over vier andere thema’s: duurzame mobiliteit, etnisch ondernemerschap, leegstand en beleving.

Delen: