Recordaantal meisjes kiest voor wetenschappen en techniek

Publicatiedatum
Nog nooit hebben zoveel Vlaamse meisjes in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs voor een STEM-opleiding gekozen. Wetenschappen en techniek zijn ook in het hoger onderwijs populairder: in de academische bachelors benadert het aandeel vrouwen intussen de 40%.
afbeelding om STEM te promoten

Nood aan wetenschappelijke profielen

De cijfers komen uit de jaarlijkse STEM-monitor, waarmee de Vlaamse overheid de populariteit van STEM-richtingen opvolgt.

Dat voldoende leerlingen in secundair en hoger onderwijs STEM kiezen, is belangrijk want de Vlaamse arbeidsmarkt heeft nood aan meer mensen met een wetenschappelijk profiel. Die vraag zal wellicht alleen nog maar toenemen door de verdere digitalisering. 

Meer dan 55% ASO haalt STEM-diploma

De vijfde editie van de STEM-monitor, voor het schooljaar 2017-2018, tekent een stijging van het aantal leerlingen in STEM-richtingen in de tweede en derde graad van het secundair onderwijs op.

In referentiejaar 2010-2011 stroomden 53.806 jongeren in, vorig schooljaar waren dat er 55.153, een stijging met 1.300 leerlingen hoewel het totaal aantal leerlingen in het secundair wel is gedaald met 3.600. Meer dan 55% van de leerlingen in het ASO stroomt intussen uit met een STEM-diploma.

Vaststellingen bij de indicatoren vooropgesteld door het STEMPlatform
Vaststellingen bij de indicatoren vooropgesteld door het STEMPlatform

Bijna 40% wetenschappelijke bachelors zijn vrouwen

Vooral het percentage meisjes valt op. Ten opzichte van 2010-2011 is hun aandeel met bijna 4% toegenomen in de derde graad. Dat zet zich ook door in het hoger onderwijs.

In de academische bachelors met wetenschappelijke inslag is intussen bijna 40% van de studenten vrouw.

Doelstellingen 2020 (bijna) behaald

De STEM-doelstellingen die in 2020 gehaald moeten worden, zijn in zicht of zelfs al behaald.

Het aandeel STEM-richtingen in academische bachelors en het aandeel vrouwen in academische STEM-bachelors overschrijden de doelstellingen al, voor het aandeel meisjes in secundair STEM-onderwijs en het aandeel studenten en vrouwen in professionele STEM-bachelors zijn ze niet veraf.

VLAIO steunt buitenschoolse STEM-activiteiten

VLAIO geeft steun om boeiende, buitenschoolse STEM-ervaringen te organiseren voor de Vlaamse jeugd. Met deze acties moet elke jongere tussen 5 en 18 jaar vlot toegang krijgen tot diverse STEM-ervaringen. En door onze jeugd warm te maken voor STEM-onderwijs, zal de doorstroming naar STEM-jobs vlotter verlopen. Tegelijk wordt zo de STEM-geletterdheid bij alle Vlamingen verbeterd. Maak hier kennis met de geselecteerde projecten.

Delen: