Samen naar het optimale netwerk voor elektrisch laden in Vlaanderen

Publicatiedatum

Europa heeft grote ambities op het vlak van elektrisch rijden. Daarom moet in snel tempo een netwerk van laadlocaties uitgerold worden voor zowel personenauto’s als vrachtwagens. In samenwerking met het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en VLAIO werkt de Gentse data scale-up RetailSonar de komende twee jaar het optimale EV-charger netwerk in Vlaanderen uit. De resultaten zullen afgetoetst worden met overheden, netwerkbeheerders en investeerders in laadpalen.

© RetailSonar

Voor de uitrol van laadpalen kijkt de overheid momenteel vooral naar private investeerders. De business case voor hen is op dit moment echter vaak nog onzeker vanwege onduidelijkheid over de kosten voor installatie en aansluiting op het stroomnetwerk. Daarnaast is de beschikbare marktdata vaak onzuiver en verandert de markt voor elektrisch rijden razendsnel. Dit leidt op dit moment tot vertraagde én verkeerde beslissingen. Zo heeft 15% van de huidige laadpunten voor ultrasnel laden in België een verbruik van minder dan 10MWh per jaar, wat onvoldoende rendabel is.

RetailSonar is al heel wat jaren actief op vlak van locatiebeslissingen voor meer dan 150 grote Europese retailers zoals McDonald’s, Jumbo en Decathlon. De afgelopen jaren kwam daar ook het vraagstuk van de elektrische laadpalen bij.

Eigenlijk bouwen we gewoon verder op wat we al twaalf jaar in verschillende Europese landen voor retailers in verschillende sectoren doen. Zij legden vrij intuïtief de link dat wij met ons flexibele platform ook een oplossing konden bieden voor laadlocaties, en begonnen ons zo’n twee jaar geleden de vraag te stellen om daarbij te helpen. We hebben dat meteen in handen genomen en er een aparte brand rond gebouwd, die we ChargePlanner hebben gedoopt. 

Dieter Debels
RetailSonar-founder

De kracht van data en AI om de toekomst te voorspellen

Met het EFRO-project wil RetailSonar de behoefte aan laadpalen nauwkeurig in kaart brengen. Door een unieke combinatie van gsm data, mobiliteitsdata en marktdata samen te brengen, en krachtige voorspellende modellen te bouwen, kan het verwachte rendement van investeringen bepaald worden. Dit zal bepaald worden voor verschillende types van laders voor zowel auto’s als vrachtwagens.

Al deze data en AI worden gebundeld in het innovatieve platform 'ChargePlanner'. Dankzij optimalisatiemodellen kan in een latere fase van het project het ideale netwerk voor de toekomst berekend worden, zowel rekening houdend met toegankelijkheid als met de capaciteit van het stroomnetwerk.

Het maatschappelijk belang van dit project

De inzichten die dit project oplevert, beloven een revolutie teweeg te brengen in de marktdynamiek van EV-laadinfrastructuur. Door optimale scenario’s voor de toekomst te becijferen, kunnen besluitvormingsprocessen van investeerders versneld worden en zijn overheden beter in staat om goed geïnformeerde aanbestedingen uit te schrijven en elektriciteitsnetwerk beheerder en beleidsmakers een duidelijk beeld geven van optimale toekomstscenario's. Deze duidelijkheid zal strategische investeringsplannen stimuleren en het ecosysteem van elektrische mobiliteit robuuster maken.

Voortdurende dialoog

Dit project, dat twee jaar zal duren, omvat een voortdurende dialoog met belanghebbenden door middel van regelmatige klanksessies, om ervoor te zorgen dat bevindingen relevant en bruikbaar blijven. 

Wil je deel uitmaken van deze spannende reis en de laatste updates ontvangen of bijdragen aan het project? Schrijf je dan in voor de ChargePlanner nieuwsbrief.

Dit project wordt medegefinancierd door de Europese Unie en VLAIO, met een Europese subsidie van 315.882 euro en een Vlaamse FIO-cofinanciering van 78.970,50 euro, wat de gezamenlijke inzet voor een duurzame, elektrische toekomst onderstreept. Zo wordt de weg vrijgemaakt voor een optimaal netwerk van elektrische laadpunten, een belangrijke mijlpaal in de groene mobiliteitsmissie van Europa.

Delen: