SOHO!dag 2018 innoveert hoger onderwijs
Onderwijs van de toekomst
Onderwijs van de toekomst daagt uit en moet de nieuwe generatie voorbereiden op morgen. Die moet meer dan ooit wendbaar en vooral creatief zijn; kansen zien en ze ook effectief grijpen; ondernemend in het leven staan dus. 'Stay hungry, stay foolish' liet Jobs ons na. Een ondernemende houding is een must voor pasafgestudeerden op onze arbeidsmarkt en het vergroot hun kansen, als ondernemer of als ondernemende werknemer. Het hoger onderwijs heeft hier een rol in te spelen.
2de SOHO!dag: Ondernemend leren/leren(d) ondernemen
Op 20 maart 2018 organiseerden we in samenwerking met het Forum Ondernemend Hoger Onderwijs, VLAJO en de stichting Ondernemen en Onderwijs voor een tweede maal een SOHO!dag met als thema Ondernemend leren/leren(d) ondernemen. Hoewel dit leerevent zich voornamelijk richt tot docenten Hoger Onderwijs, was er ook een vertegenwoordiging vanuit het Secundair Onderwijs, de studentensteden-ecosystemen voor jong ondernemerschap, de jongerenorganisaties en de diverse pré-startdienstverleners. Kortom, de belangrijkste actoren die studenten en jongeren in Vlaanderen ondersteunen in hun ondernemende ambities waren present.
Nieuwe inspiratie opdoen
Na een verwelkoming en situering van het thema door minister Philippe Muyters, minister Hilde Crevits en Prof. Koen De Bosschere namens het Forum, konden de 200-tal aanwezigen, verspreid over 5 werksessies, nieuwe inspiratie en inzichten verwerven, kennis en ervaringen uitwisselen en nieuwe ideeën ontwikkelen ter bevordering van ondernemingszin en ondernemerschap bij studenten.
Innovatiekamp: bedenk dé ondernemende onderwijspraktijk van de toekomst
Parallel aan deze werksessies, organiseerde VLAJO een heus innovatiekamp met als uitdaging dé ondernemende onderwijspraktijk van de toekomst uit te werken. De SOHO!dag sloot af met een plenaire pitch van de deelnemende innovatieteams. Het aanwezige publiek trad op als jury en verkoos de beste pitch.